بجنورد- ایرنا- نگرانی مردم خراسان شمالی از ابتلا به بیماری کرونا و روی آوردن آنان به داروخانه‌های استان برای خرید ماسک، موجب افزایش چندین برابری قیمت این کالای بهداشتی شده است.

رییس انجمن داروسازان خراسان شمالی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با تایید این مطلب گفت: پخش شایعات مربوط به انتشار ویروس کرونا بعضا مردم را نگران کرده و برخی از شرکت‌های پخش دارو نیز با فرصت طلبی و سوءاستفاده از این وضع، آمار میزان ارائه ماسک را کاهش داده و قیمت آن را بالا برده اند.

دکتر آرمان ریحانی اظهار داشت: این در حالی است که تا همین چند هفته قبل، این شرکت ها تقاضاهای بسیاری برای فروش ماسک های خود به داروخانه ها داشتند تا به هر قیمتی ماسک های خود را به فروش برسانند.

وی با اشاره به متشنج شدن جو موجود و نگرانی های مردم از ابتلا به ویروس کرونا و هجوم آوردن برای خرید ماسک به داروخانه ها، گفت: این امر باعث شده قیمت ماسک های فیلتردار و ساده تا چندین برابر افزایش یابد.

وی افزود: در این شرایط داروخانه های استان با اعلام مکرر درخواست به شرکت های پخش دارو، تنها می توانند درصدی از نیاز خود را تامین کنند که همین محدودیت عرضه، کار را مشکل می سازد.

دکتر ریحانی در خصوص شایعات منتشر شده مبنی بر جمع آوری ماسک ها از بازار برای ارسال به چین نیز گفت: اطلاع دقیقی از این ماجرا ندارم اما اخیرا اعلام شده بود که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲ میلیون ماسک به چین ارسال شده است.

مسوول داروخانه هلال احمر بجنورد نیز در این خصوص گفت: قیمت ماسک معمولی در این چند روز از ۱۵ هزار ریال به حدود ۳۰ هزار ریال و ماسک فیلتردار از ۱۷ هزار ریال به بیش از ۷۰ هزار ریال افزایش داشته است.

دکتر مرتضی نودهی افزود: در چند روز اخیر هجوم مردم موجب شد تا همه موجودی ۳۰۰ ماسک فیلتردار این داروخانه به فروش برسد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، هفته قبل در نشستی خبری تبلیغات نادرست و بعضا شایعه پراکنی ها را موجب متشنج شدن ذهن مردم و ایجاد نگرانی در جامعه خوانده و خواستار تلاش رسانه ها برای دادن اطلاعات درست و شفاف، به منظور رفع نگرانی های جامعه و در عین سوق دادن آنان به رعایت احتیاطات لازم در این خصوص شده بود.

دکتر سیداحمد هاشمی همچنین از ایجاد ظرفیت مقابله با کرونا ویروس در بخش بهداشت و درمان این استان به اندازه یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی در صورت بروز احتمالی وضعیت بحرانی در این خطه خبر داده بود.