شهرکرد- ایرنا - مدیرکل آموش و پرورش چهارمحال وبختیاری گفت: براساس آمار افزایش جمیعت دانش‌آموزی و بازنشسته شدن فرهنگیان، کمبود معلم در مدارس تا سال ۱۴۰۰ در استان به یکهزار و ۵۰۰ نفر خواهد رسید.

فرحناز قائدامینی عصر روز شنبه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری که با حضور جمشید انصاری و سورنا ستاری دو معاون رییس جمهوری به مناسبت دهه فجر برگزار شد،افزود: در ۱۷ منطقه و ناحیه آموزشی استان  ۲۰۷ هزار و ۱۱۷ نفر دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: ۶۶ درصد دانش‌آموزان استان در شهر و ۳۴ درصد در روستا تحصیل می‌کند، در حالی که به دلیل پراکندگی مناطق روستایی در استان ۶۶ درصد مدارس استان در روستاها و ۳۴ درصد مدارس در شهرها مستقر هستند.

وی اظهار داشت: به دلیل پراکندگی و سخت‌گذر بودن برخی مناطق روستایی ۱۵۴ مدرسه استان با جمعیت زیر ۱۰ دانش‌آموز دایر است.

قائدامینی افزود: هم‌اکنون ۱۴ هزار و ۱۵۳ نفر نیرو و کارکنان آموزش و پرورش استان  است که ۱۳ هزار و ۴۹۹ نفر از این تعداد نیروی رسمی، پیمانی و آموزشی فعال است و ۷۰۴ نفر حق‌التدریس آزاد و پرسنل وظیفه‌اند و نیروی ثابت نیستند.

به گفته وی، از ۱۳هزار و ۴۹۹ نفر نیروی رسمی، پیمانی و آموزشی ۷۴۶ نفر نیروی اداری، یک‌هزار و ۴۰۲ نفر نیروی خدمات و ۶۳۰ نفر نیروی کیفیت بخشی و ۲هزار و ۴۳۰ نفر در حوزه مدیریتی و ۹ هزار ۲۹۷ معلم کلاس درس هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری افزود: براساس آمار و اطلاعات از سال ۹۲ تاکنون تعداد دانش‌آموزان استان رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان افزوده شود، در حالی که تعداد معلمان به دلیل بازنشستگی رو به کاهش است.

وی گفت: در سال آینده تعداد خروجی فرهنگیان بازنشسته استان ۹۸۳ نفر خواهد بود، در حالی که ورودی فرهنگیان از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان ۳۶۶ نفر خواهد بود.

به گفته وی، براساس برآورد تا سال ۱۴۰۰ در استان ۳ هزار و ۲۰۰ فرهنگی خارج می‌شود و از طریق ماده ۲۸ و جذب دانشگاه فرهنگیان حدود یکهزار  ۱۶۶ نفر وارد چرخه آموزشی می‌شود.

وی افزود: برای سال تحصیلی آینده با احتساب اینکه نیروهای تازه استخدام وراد می‌شوند و میزان کار آنها ۲۴ ساعته هستند، آموزش و پرورش ۵۱۱ نفر نیرو کمبود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه هرساله تعدادی از نیروهای انسانی در قالب کمیسیون پزشکی، همسران نظامی، و قبولی دانشگاه و بیماری سخت از چرخه آموزش و پرورش استان خارج می‌شود، گفت: سال گذشته با تمام کسری یکهزار و ۲۶ نیروی انسانی را با بکارگیری ۵۶۰ نیروی حق‌التدریس که قبل از سال ۹۱ در حوزه پیش‌ دبستانی و نهضت فعالیت داشتند، جبران کردیم.

وی اظهار داشت: با جذب این نیروها، مشکل شکلی آموزش و پرورش حل ولی مشکل کیفی‌سازی نظام تعلیم و تربیت مرتفع نشد، که برگزای دوره‌های ضمن خدمت برای این نیروها مرتب برگزار می‌شود.

قائدامینی، افزایش سهمیه جذب در قالب ماده ۲۸ در استان را خواستار شد و گفت: در بحث نیروهایی که در ادارات کار می‌کنند و پست‌های با نام دارند، بعد بازنشستگی جذب نیرو برای این پست‌ها نیز دچار مشکل خواهیم شد.

به گفته وی، در حوزه تامین نیروهای خدماتی و پشتیبانی در استان نیز با مشکل مواجه هستیم.

قائدامینی افزود: در استان یکهزار و ۴۰۲ نیروی خدماتی در قالب سرایدار ، نگهبان و خدمتگزار مشغول فعالیت هستند که هم‌اکنون ۴۷۰ نیرو خدماتی در استان کمبود وجود دارد و با احتساب بازنشستگی تعدادی از این نیروها در سال آینده، ۴۰۰ نیرو خارج می‌شود.

وی، به جذب این نیروها در قالب شرکتی اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات، جذب این نیروها در استان نیز امکان‌پذیر نبوده است.

میانگین پوشش تحصیلی در استان بالاتر از میانگین کشوری است  

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری، با تاکید بر کمبود نیرو انسانی، رشد جمعیت دانش‌آموزی و پراکندگی روستاهای استان افزود: پوشش تحصیلی مقطع‌های مختلف تحصیلی در استان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی گفت: پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی در استان ۹۹.۱۲ درصد است در حالی که میانگین پوشش تحصیلی ابتدایی در کشور ۹۸.۱۸ درصد است و این استان جزء ۱۰ استان برتر در پوشش تحصیلی ابتدایی است.

به گفته وی، پوشش تحصیلی مقطع متوسطه اول استان ۹۴.۷۵ درصد و میانگین کشور ۹۳.۷۴ درصد و پوشش تحصیلی متوسطه دوم۸۳.۲۲ درصد و میانگین در کشور ۸۱.۳۵ است.

چهارمحال و بختیاری با کمبود ۱۰۰ فضای آموزشی کمبود دارد

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: هماکنون بیش از ۱۰۰ فضای آموزشی در سطح استان کمبود داریم.

وی با اشاره به اینکه در استان یکهزار و ۹۰۰ فضای آموزشی فعال است، گفت: ۵۸۰ فضای آموزشی استان تخریبی و ۶۰۰ فضای آموزشی نیاز به مقام‌سازی و ۷۲۰ فضای آموزشی استان استاندارد است.

وی به توسعه رشته‌های آموزشی و مهارتی تا پایان برنامه ششم اشاره کرد و گفت: در توسعه این رشته در استان به دلیل کمبود امکانات و شرایط ضعیف هستیم.

وی اظهارداشت: توسعه رشته‌های فنی نیازمند توسعه تجیهزات و امکانات است.  

به گزارش چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با بیش از ۹۴۷ هزار نفر جمعیت است.

همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر ۳۰۷ طرح در چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی می‌شود.
همزمان با سفر جمشید انصاری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور ۵۵ طرح بهره‌برداری شد و با حضور سورنا ستاری معاون علمی پژوهشی رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان ۴ طرح فناورانه در هشتمین روز از دهه فجر در چهارمحال و بختیاری رونمایی شد