مسکو - ایرنا - مدیر مرکز مشارکت تمدن‌های دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو وابسته به وزارت خارجه روسیه با اعلان اینکه آمریکا جایگاه میانجیگرانه خود در تحولات بین المللی را از دست داده است، گفت: واشنگتن با معامله قرن بار دیگر بی توجهی به اسناد و معیارهای بین المللی را اثبات کرد.

«ونیامین پوپوف» که چندین سال نماینده روسیه در سازمان همکاری اسلامی بود، روز یکشنبه در ‌گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو با بیان این مطلب افزود: ترامپ هیچ احترامی برای اسناد و توافق های بین المللی قائل نیست و در طرح معامله قرن، مفاد چند قطعنامه شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل نقض شده است.

پوپوف با یادآوری اینکه در قطعنامه شورای امنیت، تاسیس حکومت مستقل فلسطین در مرزهای 1967تایید شده بود، اظهار کرد: اما در معامله قرن بسیاری از مناطق فلسطینی به اسراییل واگذار شده است.

مدیر مرکز مشارکت تمدن‌های دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو تصریح کرد: ترامپ در گذشته نیز در مواردی قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده بود که نمونه بارز آن خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.
وی ادامه داد: برجام یک توافق بین المللی صرف نبود بلکه در تایید ان قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل صادر شده بود.

پوپوف گفت: اما آمریکا بدون توجه به این نکته مهم از برجام خارج شد و پس از خروج خود نیز بقیه کشورها را از اجرای این توافق منع کرد.

این کارشناس امور بین المللی همچنین به خروج آمریکا از توافق بین المللی تغییرات آب و هوایی پاریس به عنوان نمونه دیگر عدم پایبندی واشنگتن به تعهدات بین المللی خود عنوان کرد که فقط به منافع این کشور توجه می کند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سه شنبه هشتم بهمن (بیست و هشتم ژانویه) در حضور بنیامین نتانیاهو"نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرح ادعایی خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد؛ طرحی که هدف از آن حذف مسئله فلسطین است و مخالفت همه گروه های فلسطینیی‌ را به همراه داشته است.

حل مساله فلسطین بدون توجه به منافع آن ممکن نیست

پوپوف معتقد است که هر راهکاری که برای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسراییل ارائه می شود باید در آن به خواسته ها و منافع دو طرف ازجمله طرف فلسطینی توجه شود.

وی افزود: در صورتی که طرح یکجانبه باشد و فقط منافع یک طرف در آن لحاظ شود مانند طرح معامله قرن شانسی برای اجرا و تحقق نخواهد داشت.

مدیر مرکز مشارکت تمدن‌های دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو سپس بر لزوم پایان اشغالگری اراضی فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن و توقف شهرک سازی اشاره کرد و افزود: جامعه جهانی و سازمان ملل به نمایندگی آن شهرک سازی اسراییل را غیرقانونی دانسته است و باید تصمیمات جامعه جهانی محترم شمرده شود.

پوپوف گفت: باتوجه به این واقعیت که آمریکا بارها از اسراییل ازجمله در مساله شهرک سازی و ارتفاعات اشغالی جولان و حاکمیت بر اورشلیم (بیت المقدس) حمایت کرده است نمی تواند بازیگر بیطرف و یک میانجی باشد.