تهران - ایرنا - معاون بندری و لجستیک منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اهمیت توسعه محور جنوب-شمال گفت: مسیر مهیاست اما ضعف‌های جدی دارد که اگر رفع شود، ۵۵ درصد از خاک ایران احیا شده و مردمان این مسیر از مزایای آن بهره‌مند شوند.

«سعید چلندری» در همایش صادرات-ترانزیت و اوراسیا که روز یکشنبه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد گفت: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که پتانسیل چهار شیوه حمل و نقلی ترکیبی را دارد. این بندر در جنوب شرقی ایران و جنوب عمان واقع شده و ۱۲۰ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵۰ کیومتر مرز دریایی دارد.

وی با اشاره به اهمیت ترانزیتی چابهار گفت: این بندر محل تلاقی دو کریدور جهان شمال-جنوب و شرق-غرب و امن‌ترین و کوتاه ترین مسیر به آسیای میانه و افغانستان است.

معاون منطقه آزاد چابهار با تشریح ظرفیت‌های این بندر گفت: در دی ماه امسال میانگین حدود ۹۰ تریلر بار از شهید کلانتری خارج شده و در بندر شهید بهشتی این رقم دو برابر بوده است.

چلندری مناسب نبودن راهها و مقررات بین المللی را مشکلات اساسی دانست و گفت: برای رفت و آمد تجار اهمیت قائلیم و باید این مشکلات برطرف شود.

معاون منطقه آزاد چابهار همچنین با انتقاد از فقدان تصمیم‌گیری واحد گفت: درباره  استانداردهای ارسال محموله بار باید یک مرجع تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به تاثیر حمل و نقل و لجستیک در قیمت تمام شده کالا افزود: این موضوع ۴۰ درصد قیمت کالا را به خود اختصاص می‌دهد. چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی تمام فعالیت خود را بر جاده و کمربند متمرکز کرده است.

معاون مناطق آزاد چابهار تصریح کرد: متولی این توسعه در کشور وزارت راه است، در حالیکه بسیاری از سندها و دستور کارها مربوط به مناطق آزاد می‌شود اما آن‌ها نقشی در تصمیم‌گیری ندارند. در این زمینه خواستار تشکیل شورای لجستیک در مناطق آزاد و دخیل بودن آنها در سیاستگذاری هستیم.