تهران- ایرنا- کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: خانواده نمونه کوچکی از جامعه است و با بهبود وضعیت آن می‌توانیم از مشکلات کشور عبور کنیم.

امیر بهاور اکبرپور در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش باق وحش به صورت رقابتی در بخش صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر (به دبیری نادر برهانی مرند از  ۱۰ تا ۲۱ بهمن) حضور داشت. نمایشی که زندگی یک خانواده سه‌نفره را روی راه‌پله‌های خروجی ساختمان روایت می کند؛ خانواده ای که با مشکلات متداول برای همه و شاید هر کدام از ما دست و پنجه نرم می کنند.

سید مهدی حسام‌الذاکرین نقش پدر خانواده، آرزو عبدالهی مادر و مائده رفیعی تنها فرزند خانواده را بازی می کند که با یک اتفاق در مدرسه زندگی آنها در مسیر تغییر و فقدان قرار می‌گیرد. این نمایش نوشته فراز مهدیان دهکردی با طراحی و کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی دی و بهمن جاری در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی در تماشاخانه ایرانشهر و پیش از آن در سالن مهر شهرکرد روی صحنه رفته است. 

اکبرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد اسم نمایش توضیح داد: ترکیب دو کلمه باق و وحش برای انتقال پیام نمایش به ما کمک کرد. باق معنای باقی مانده و بقا در مقابل فانی در خود دارد و وحش به غیر از معنای ظاهری در لغتنامه مفهوم در آوردن لباس هنگام گریختن را در خود جای داده است. از سوی دیگر ترکیب باق وحش در ذهن مخاطب غلط املایی را نیز تداعی می کند که مانند غلط هایی است که در روابط و زندگی خانوادگی وجود دارد.

کارگردان نمایش آنشرلی با موهای خیلی قرمز خاطرنشان کرد: نمایش باق وحش را با یک داستان یک خطی شروع کردیم، بر اساس تجربه کردن کارگروهی خود را پیش می بریم و به روایت شاخ و برگ اضافه می کنیم؛ ارتباط ناظم و شاگردی مدرسه میان دختر و مادر نمایش باق وحش به این ترتیب شکل گرفت مضمون اصلی در ایده به شکل گیری ساختار نمایش کمک می کرد.

در نمایش هایی که تاکنون به صحنه برده ام بر روابط اهمیت داده‌ام، شکل رابطه خانوادگی دغدغه من بوده است به همین دلیل سعی داریم بر موضوعات یک خانواده ایرانی کار کنیم.

اکبرپور با تاکید بر پرداختن به موضوع نبودن و فقدان اظهار داشت: فقدان بسیاری موضوعات که حتی شاید نتوانیم درباره آن ها صحبت کنیم، در جامعه مشکلاتی را به وجود می آورد و نهاد خانواده می تواند نمونه کوچکی از جامعه باشد که با فقدان های کوچک‌تر؛ اما هم راستا با خانواده مواجه می شود و به همین دلیل با رسیدگی به این نهاد کوچک می توان به مشکلات یک جامعه رسیدگی کرد.

وی با اشاره به جهان‌بینی و زاویه دید یک گروه و کارگردان برای شکل‌دادن به ساختار یک نمایش خاطرنشان کرد: روایت در یک نمایش در اولویت است و چالش داخل روایت بر اساس دنبال کردن علاقه مندی ها شکل می‌گیرد؛ ایده های اجرایی با فرم روایتی در اثر روایت حرف های زیادی در خود دارد و انتخاب راه پله برای طراحی صحنه و رخ دادن اتفاقات در این مسیر مناسب به همین دلیل بود.

این کارگردان تئاتر افزود: دنبال گزینه ای بودیم بتواند نیاز نمایشی را برطرف کند و راه پله این نیاز را بر طرف می‌کرد زیرا نسبت آدم ها، محل گذر بودن و نماد موقعیتی بین خانه و جامعه همان چیزی بود که ما می خواستیم.

فراخوان سی و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر از جشنواره تیرماه سال جاری منتشر شد که در متن آن آثار را در بخش های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و بخش به علاوه فجر به صورت رقابتی و غیررقابتی به صورت تفکیک شده پذیرفت.
بر همین اساس آثار پذیرفته شده در بخش پوستر و عکس تئاتر در نمایشگاه لحظه قطعی از ۵ تا ۱۵ بهمن سال جاری در خانه هنرمندان ایران برپا و ۵۹ عکس از ۴۹ عکاس و ۶۰ پوستر از ۳۵ طراح به نمایش گذاشته شده است.
بعد از حواشی انصراف ها نیز از ۳۰ اثر بخش رقابتی ۲۲ نمایش و از ۲۷ اثر بخش غیررقابتی ۱۵ اجرا در جشنواره حضور دارند. همچنین از هفت اثر بخش بین الملل شش اثر اجرا می شوند. در این میان یک اثر به ۲۲ نمایش بخش خیابانی و در بخش رادیو نمایش نیز یک اثر به ۱۰ نمایش قبلی اضافه شده است که این دو نمایش جدید ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و سانحه دیدگان هواپیما اختصاص دارد.