فیلم شین به نویسندگی و کارگردانی میثم کزازی و تهیهکنندگی شهاب حسینی محصول سال ۱۳۹۷ که از دو روز قبل اعلام شده بود در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور دارد در آخرین ساعات روز شنبه (۱۹ بهمن)، نمایش داده شده و در نشست خبری این فیلم که به درخواست حسینی برگزار شده بود، حرفهایی گفته شد که گریبان جشنواره فیلم فجر در روز نهم را هم گرفت.
شهاب حسینی در این نشست که بامداد روز یکشنبه (۲۰ بهمن) در سینمارسانه برگزار شد، درحالی که به حواشی مطرح شده پس از واکنش وی به بحث حضور در جشنواره فیلم فجر، واکنش نشان میداد و در برخی دقایق بسیار برافروخته بود، بدون ذکر نام مسعود کیمیایی انتقاداتی را نسبت به وی بیان کرد: «جشنواره فیلم فجر مثل هر فستیوال دیگری در دنیا یک امکان است. من کاری به فیلمسازان خیلی پرسابقه یا پیشکسوت ندارم. من با فیلمسازان جوانی کار دارم که قرار است پتانسیل و داشتههای آینده این کشور باشند. من نمیتوانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما، که سالهاست روند کاریاش پیش چشم تماشاگر مشخص است، و هر ساله تماشاگر برخورد ناراحتکنندهای با فیلمهای ایشان دارد، میآید و امسال هم فیلمی را میسازد که مطمئن است برخورد بدی با فیلمش اتفاق میافتد و بنابراین میآید و آن روغن ریخته را اصطلاحا نذر امامزاده میکند و سنگبنایی را میگذارد که نتیجهاش جز نفاق و تفرقه و نفرتپراکنی چیز دیگری نیست. بقیه را در یک آمپاس اخلاقی قرار میدهد. کسانی که با یک دنیا عشق و امید و آرزو آمدهاند فیلمی را ساختهاند که قرار است با آن آینده خودشان و سرزمینشان را رقم بزنند.این بیانصافی است که آدم اینقدر خودخواه باشد که طوری حرف بزند که ملاحظه هیچ کس دیگری را در آن نکند».
این سخنان جرقهای بود که بار دیگر باعث ایجاد حواشی پیرامون فیلم خون شد و کارگردان آن مسعود کیمیایی شود.
اولین اکران در ساعات آغازین جشنواره در روز نهم، اتفاقا همان فیلم خون شد به کارگردانی مسعود کیمیایی بود که برای هزارمین بار نوستالژیهای کیمیایی از دهههای گذشته را به تصویر میکشید. پس از نمایش فیلم، بلندگوی پردیس ملت از برگزار نشدن نشست این فیلم خبر داد و همین موضوع باعث شد اهالی رسانه به جای رفتن به سمت محل نشست، متفرق شوند؛ درحالی که خبرنگاران در طبقات مختلف پراکنده بودند، عوامل فیلم خون شد که در جشنواره حضور پیدا کرده بودند به خبرنگارانی که در طبقه منفی ۲ (محل برگزاری نشست های فیلم) حضور داشتند، اعلام کردند با اهالی رسانه حرف دارند و حاضرند به سوال های ایشان پاسخ دهند؛ این گونه بود که یکی دیگر از حواشی روزهای گذشته که اتفاقا باز هم مرتبط با گلایه از دیگری بود شکل گرفت.
جواد نوروزبیگی تهیهکننده فیلم که اولین سخنگوی این نشست سرپایی و غیررسمی بود، ضمن گلایه از صحبتهای شب گذشته شهاب حسینی وی را به جای محکوم ساختن یک جریان یا اثر به تخریب شخص (یعنی مسعمود کیمیایی) محکوم و اعلام کرد اندکی امیدی هم که به حضور کیمیایی در برنامه امروز بوده، شب گذشته رنگ باخته و او از جریان جشنواره دل آزرده است و نه از وقایع اجتماعیِ اخیر. علیرضا زریندست مدیر فیلمبرداری فیلم هم بار دیگر به تکرار و تایید حرفهای نوروزبیگی پرداخت و از صحبتهای شهاب حسینی انتقاد کرد. لیلا زارع بازیگر فیلم به عنوان سخنگوی سوم، ضمن احترام به مسعود کیمیایی، دلخوری و گلایه خود را متوجه کیمیایی ساخت زیرا فرصت گفت وگو را از مجموعه فیلم گرفت. پس از آن عوامل و بازیگرانی که حضور داشتند به صورت مجزا به گفت وگو با اهالی رسانه پرداختند؛ امری که میتوانست به صورت رسمی و به شکل بهتری در سالن نشستها رخ بدهد.
فیلم دوم در نمایش دیروز فیلم دشمنان به کارگردانی علی درخشنده بود؛ فیلمی با درونمایههای روانشناختی و بسیار نزدیک به یکی از آثار سینمایی دیگر (پرویز) بود. نشست این فیلم که پس از نمایش آن برگزار شد هم از حواشی اکران قبل بی نصیب نماند و مجری مراسم فرزاد حسنی پیش از شروع جلسه، حضور نیافتن مسعود کیمیایی در سینمارسانه جشنواره فیلم فجر را دلیل برگزار نشدن نشست خبری فیلم خون شد، اعلام کرد. حسنی توضیح داد: «مسئولان برگزاری جشنواره، عدم حضور آقای کیمیایی را علت برگزار نشدن نشست عنوان کردند. به این دلیل که برگزارکنندگان، مولف و صاحب معنوی فیلم را کارگردان میدانند و در نشست خبری اکثر سوالها معطوف به کارگردان است، نشست این فیلم را لغو کردند».
غایبان برجسته این نشست دو بازیگر اصلی فیلم دشمنان رویا افشار و ندا جبرئیلی بودند. یکی از انتقادات پرشمار در باب این فیلم که در نشست هم به آن اشاره شد این بود که گویی این فیلم نسخه زنانه فیلم پرویز بوده است که مجید برزگر تهیه کننده فیلم دلیل این شباهت را در نویسنده مشترک داشتن هر دو داستان عنوان کرد. ایلیا محمدی نیا منتقد این نشست، به دلیل خلا ساخته های روانشناختی در سینمای ایران، از این فیلم تقدیر کرد.
حسن ختام فیلمهای داستانی روز گذشته جشنواره، فیلم پوست به کارگردانی برادران ارک بود؛ فیلمی که به دلیل محتوای ترسناکش کنجکاویهای زیادی را برای تماشا برانگیخته بود. اگرچه جیغ و وحشتی که انتظار میرفت در سالنهای نمایش رخ نداد؛ اما این اولین بار بود که تصویر یک نماد و کاراکتر ترس در مفاهیم دینی و فرهنگی ایرانی یعنی جن در سینمای ایران به نمایش درآمد.
نشست فیلم پوست البته یکی از بامزهترین و دل نشین ترین نشستها در تمام روزها و شبهای گذشته بود، چنانکه اهالی رسانه که بعضا برای اولین بار برادران ارک را می دیدند از این دیدار مسرور شدند. این اولین نشستی بود که در آن دو کارگردان، بهرام و بهمن ارک روی صحنه آمدند و پاسخگوی سوالات اهالی رسانه شدند. پوست که دومین ساخته امسال جشنواره با زبان کاملا ترکی و زیرنویس فارسی بود، حواشی آتابای را نداشت و هیچ کدام از واکنش هایی که به مساله زبان در نشست فیلم آتابای مطرح شد را دربرنگرفت که مهمترین دلیل آن بومی بودن تمام عوامل و ساخته شدن فیلم در بستر فرهنگ و فولکور منطقه خودش بود.
از جمله نکات برجسته این نشست شوخی فرزاد حسنی مجری مراسم نسبت به دو برادر فیلمساز بود که هرکدام دو نظر متفاوت داشتند و این نظرهای متفاوت باعث شده بود از انتخاب بازیگران گرفته تا سکانسهای فیلم باهم بحث داشته باشند؛ بحث هایی که البته لحظات جالبی را در سیر ساخت فیلم رقم زده بود که تعریف آن به وسیله کارگردانان و بازیگران و عوامل فیلم باعث ایجاد لحظات خوشی در نشست شب گذشته شد.
بازیگران فیلم فاطمه مسعودی فر و جواد قامتی اگرچه اولین بار بود که در سنیمای ایران معرفی می شدند؛ چهره هایی شناخته شده در تئاتر تبریز بودند. یکی از مهمانان برجسته این نشست هم عاشیق ولی عبدی بود که با ساز و کلاهی شبیه به آنچه در فیلم و به عنوان راوی از وی ترسیم شده بود، در نشست حضور داشت و به دلیل شخصیت حقیقی اش که از وی به عنوان عاشق یاد شد، از سوی خبرنگاران تشویق شد.
امروز آخرین روز اکران فیلم ها در جشنواره است؛ روزی که قرار است تا علاوه بر نمایش سینما شهر قصه ساخته کیوان علی محمدی و خورشید به کارگردانی مجید مجیدی، نامزدهای سیمرغ هم اعلام شوند. جشنواره ای که فردا با تمام روزهای خوب و بدش تمام می شود و به تاریخ می پیوندد.