مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این کار در راستای اجرای قانون کنوانسیون جلوگیری از آلودگی محیط زیست ناشی از عبور کشتیها در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید میشود و به شکل حمل و نقل چند وجهی و توسط واگنهای مخزندار به بندر شهید رجایی انتقال مییابد.
الله مراد عفیفیپور با اشاره به الزامات شناورهای درحال عبور در آبهای بینالمللی جهت استفاده از سوختهای دارای محتوای گوگرد کمتر از نیم درصد، اظهار داشت: از این قانون به عنوان پرچالشترین و پرهزینهترین الزام جهانی در حوزه حمل و نقل دریایی یاد میشود.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای این قانون در کشور بیان داشت: با تلاش متخصصان داخلی از نیمه دوم سال جاری نفتکوره کم گوگرد در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک تولید و با اختصاص خط، مخزن و بازوهای بارگیری نسبت به ذخیرهسازی سوخت مورد نیاز کشتیهای اقدام شد.
به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، از ابتدای دی امسال تاکنون ۲۰ هزار تن سوخت کم گوگرد از طریق حمل و نقل جادهای به بندر شهید رجایی منتقل شده است.
نخستین محموله سوخت کم گوگرد از پالایشگاه شازند اراک وارد میشود
عفیفیپور همچنین گفت: بر این اساس نخستین محموله سوخت کم گوگرد از مبدا پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک در قالب ۹۰ واگن مخزن دار با حجم ۵۰۰۰ تن به مقصد بندر شهید رجایی بارگیری شده و در نخستین گام از این اقدام مهم، ۱۸ واگن با حجم تقریبی یکهزار تن بزودی وارد بندر شهید رجایی خواهد شد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اضافه کرد: پیشنهاد کارشناسان این بندر در راستای ارائه خدمات به صورت حمل چند وجهی و ترکیبی مطرح، مزیتهای بهرهگیری از این ظرفیت تبیین و مورد استقبال شرکت متقاضی این خدمت قرار گرفت.
عفیفیپور یادآور شد: از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی تمامی شناورهای ملزم به رعایت این قانون بوده و عدم توجه، ممانعت از تردد، توقیف و جریمه کشتیها در آبهای بینالمللی و بنادر جهان را به همراه خواهد داشت.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز و همچنین در ۱۵ کیلومتری خروجی غربی شهر بندرعباس واقع شده که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با افزون بر ۸۰بندر معروف بینالمللی، بیش از یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی میکند.
این بندر در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد و یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیت(جابه جایی) بینالمللی در دنیا محسوب میشود.
موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بینالمللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و بنادر حوزه خلیج فارس این بندر را به پایگاهی راهبردی تبدیل کرده است.
این بندر به عنوان یکی از مهمترین بندرهای حوزه خلیج فارس در زمینه لجستیک بندری با قرار گرفتن در میانه دریای عمان و خلیج فارس از نظر راهبردی به منظور پشتیبانی از فعالیتهای ترانزیت، صادرات مجدد، واردات و فعالیتهای ارزش افزوده از شرایط ویژهای برخوردار است.