تهران- ایرنا- نمایش «اپرای ۹۰» روی صحنه رفت و «آگوست در اوسیج کانتی» به پیش فروش رسید.

پیش فروش نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» با کارگردانی میکائیل شهرستانی و دراماتورژی هما علیزاده و تهیه کنندگی مرتضی مرتضوی در سایت تیوال آغاز شد.

نمایشنامه «آگوست در اوسیج کانتی» توسط «تریسی لتس» نوشته و به قلم «آراز بارسقیان» ترجمه شده است و بازیگرانی همچون؛ زهره یعقوبی، شیرین فرخنده نژاد، مریم فرح آبادی، بهادر باستان حق، ماهی مشیری، هانا استیفایی، نفیسه ناصری، حسین زنگنه، مهدی ارجمند، سارا اسد سلیمانی، سامره حسن زاده، مسعود آشوری، علی قنبرزاده در آن ایفای نقش می کنند.

در خلاصه این نمایش ۷۵دقیقه ای که از ۲۴بهمن ماه در خانه نمایش مهرگان(سالن شماره۱) به روی صحنه می رود آمده است، بورلی وستون معلم و شاعر سابق، چند روزی است از خانه خارج شده و هنوز باز نگشته. همسرش وایولت که بیمار است دخترانش را از موضوع باخبر می کند. آنها به اوسیج کانتی می آیند و در تابستانی سوزان در خانه ی پدری جمع می شوند که خبر می رسد پدرشان...».

نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» از ۲۴ بهمن تا ۲۰ اسفند، ساعت ۲۰:۰۰ در خانه نمایش مهرگان (سالن شماره۱) به روی صحنه می رود.

آغاز اجرای «اپرای ۹۰»

نمایش «اپرای ۹۰» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده از ساعت ۲۱:۱۵ روز گذشته مصادف با سه‌شنبه ۲۲ بهمن ماه اجرای خود را در در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرد.

در ابتدای این اجرا که با حضور علی ‌سرتیپی همراه بود، از پوستر این نمایش که توسط مهدی نقاش زاده طراحی شده بود، رونمایی شد.

سپس علی سرتیپی در ادامه این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت تئاتر پرداخت و اظهار داشت: ترجیح دادم که به جای جشنواره فیلم فجر، برای افتتاح این نمایش در این سالن حضور داشته باشم. سال‌هاست در سینما کار می‌کنم و شاید بتوان گفت که نزدیک به ۵۰۰ فیلم تولید، پخش یا سرمایه‌گزاری کرده‌ام ولی خیلی با تئاتر ارتباط نداشته‌ام. اما چند وقتیست که ارتباطم با دوستان فعال در تئاتر نیز برقرار شده و بعد از سال‌ها متوجه شده‌ام که تئاتر تا چه اندازه شیرین است و حضور جوان‌ها در آن تا چه اندازه به مجموعه هنر گرمی می‌دهد. 

وی ادامه داد: همیشه ارتباط را بین سینما و تلویزیون می‌دیدم. یعنی ما هرچه عوامل و بازیگر می‌خواستیم، از تلویزیون بود اما در دو سه سال گذشته؛ این کار تفاوت پیدا کرده و ارتباط بین تئاتر و سینما شکل گرفته است. اکنون بازیگران، کارگردانان، طراحان صحنه و گریم و بسیاری عوامل دیگر که در سینما کار می‌کنند، از تئاتر به سینما تزریق شده و معمولا جز تاثیرگزاران هم هستند.

سرتیپی در ادامه با مثبت خواندن فعالیت سالن‌های خصوصی تئاتر که در منطقه رودکی، انقلاب و لاله‌زار فعال هستند، بیان کرد: شرایط کنونی که در این مناطق فراهم شده، حاصل تلاش فعالان این حوزه بوده که اکنون مسئولان را به این نتیجه رسانده که به تئاتر اهمیت بیشتری دهند. چراکه این وضعیت سبب شده تا جمعیتی که حتی از این مناطق در حال رفتن بودند، به این مناطق بازگردند. همه این موضوع به دلیل پشتکاری است که دوستان و جوانان این حوزه به وجود آورده‌اند که امیدوارم ادامه پیدا کند و تئاتر و سینمای ما در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بیشتری شود.

این اثر نمایشی، اقتباسی از نمایشنامه «اپرای سه پولی» برتولد برشت است که عبدالله‌زاده علاوه بر حفظ فضای روایی آثار این نویسنده، قرائتی ایرانی نیز از این اثر کمدی موزیکال داشته است.

این نمایشنامه توسط درام‌نویس آلمانی، الیزابت هاوپتمن و بر اساس ترجمه‌ای از اپرای باله جان گی به نام «اپرای گدایان» توسط برشت روی صحنه رفته است و از جمله آثار موفق و شناخته شده وی به حساب می‌آید.

موسیقی این نمایش به صورت زنده و تلفیقی نواخته می‌شود و داستان آن درباره رییس کمپانی دزدهاست که دختر رییس کمپانی گداها را می دزدد و می‌خواهد او را در فروشگاه الکس فرگوسن به عقد خود در بیاورد. به این ترتیب نزاعی بین کمپانی دزدها و کمپانی گداها در می‌گیرد که لحظات مفرحی را رقم می‌زند.