تهران - ایرنا - رییس مرکز عربی پژوهش‌های ایرانی گفت: سردار سلیمانی فقط محبوب اسلام‌گرایان نبود و حتی ملی‌گرایان عرب هم او را به عنوان یک مبارز ضد آمریکایی دوست داشتند.

محمد صالح صدقیان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: سردار سلیمانی در کشورهای عربی و کل منطقه به عنوان یک مبارز تمام عیار شناخته شده بود و حتی آن‌هایی که با نگاه این شهید یا با روش جمهوری اسلامی ایران مخالف بودند، وی را به عنوان شخصیتی انقلابی دوست داشتند.

وی به سفرهای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، لبنان و عراق اشاره کرد و گفت: حتی غیرمسلمانان و ملی گرایان و قوم گرایان عرب هم به خاطر شهادت سردار سلیمانی متاثر هستند و حسرت می خورند.

این کارشناس ارشد مسائل جهان عرب تصریح کرد: اینکه اعراب نسبت به یک فرد غیرعرب چنین احساسی دارند در تاریخ کم نظیر است و من در طول چهل سال فعالیت سیاسی، فقط چنین احساس حسرتی را در جهان عرب درباره از دست رفتن امام خمینی(ره) و سردار سلیمانی دیدم.

صدقیان درباره راز محبوبیت سردار سلیمانی گفت: فداکاری صادقانه سردار سلیمانی برای دفاع از عرب‌ها در عراق، سوریه، فلسطین و لبنان در مقابل تروریسم داعش و در مقابل اسرائیل از دلایل محبوبیت وی در جهان عرب است.

وی به تلاش‌های آمریکا، عربستان و دشمنان ایران برای خدشه وارد کردن به شخصیت سردار سلیمانی در جهان عرب اشاره کرد و گفت: دشمنان تلاش کردند تصویری غیرحقیقی از سردار سلیمانی برای مردم منطقه ترسیم کنند اما  تلاشهای آنها هرگز نتوانست تصویر حقیقی سردار را خدشه دار کند.

رییس مرکز عربی پژوهش‌های ایرانی به خاطره گفت‌ وگوی خود با اهل تسنن موصل به عنوان یکی از پایگاه های داعش در عراق اشاره کرد و گفت: سنی‌های موصل، سردار سلیمانی را حبیب و دوست قلبی خود اعلام می کردند.

صدقیان، حضور سردار سلیمانی در کنار مردم عراق و کمک وی به حل اختلافات بین شیعیان، اهل تسنن و کردهای در این منطقه را یادآور شد و گفت: وقتی با کردها، شیعیان یا سنی‌های عراق به ویژه آنها که در راس امور بودند یا هستند درباره سردار سلیمانی صحبت می‌کنی، آنها با صراحت درباره نقش سازنده سردار در حل مشکلاتشان از ۲۰۰۳ تاکنون صحبت می کنند.

 وی سردار سلیمانی را یک شخصیت فراملی و فراجناحی عنوان کرد و افزود: یکی از شخصیت‌های سنی عراق می گفت، وقتی با سلیمانی صحبت می‌کردیم احساس نمی‌کردیم شیعه یا ایرانی است.

این کارشناس مسائل جهان عرب، سردار سلیمانی را تنها متعلق به ایران و ایرانی‌ها ندانست و افزود: کل مردم منطقه سردار سلیمانی را از دست دادند و عزادار شهادت وی هستند.

صدقیان به حضور شخصیت های برجسته مذهبی و سیاسی جهان عرب از شمال آفریقا تا غزه و فلسطین در مراسم تشییع سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: حضور اسماعیل هنیه مقام ارشد حماس در چنین مراسمی نشانه محبوبیت سردار در میان فلسطینی هاست.

وی مخالفت گسترده مردم و فعالان سیاسی آمریکا با ترور سردار سلیمانی را یادآور شد و گفت: بسیاری از شخیصت های سیاسی به ویژه دموکرات ها، اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در صدور این دستور را محکوم و آن را اقدامی اشتباه عنوان کردند.

رییس مرکز عربی پژوهش‌های ایرانی درباره دلایل ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا نیز گفت: ترامپ وقتی نتوانست با فشارهای اقتصادی و سیاسی، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و از آن به عنوان برگ برنده در انتخابات استفاده کند دست به یک خودکشی سیاسی در منطقه زد و دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد.

صدقیان شهادت سردار سلیمانی را عامل تقویت جبهه مقاومت در منطقه دانست و گفت: تضعیف اسراییل و دیگر متحدان آمریکا در منطقه از نتایج ترور سردار سلیمانی است.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ماه سال جاری در مسیر فرودگاه بغداد به دستور ترامپ و با شلیک موشک از پهپادهای وزارت دفاع آمریکا ترور شده و به شهادت رسیدند.