وظایف رسانه ها در حوزه انتخابات شامل ترغیب مردم برای حضور حداکثری، بیان شفاف مسایل، مطالبه محوری و کمک به انتخاب اصلح است که مطمئنا این موارد با توجه به فرهنگ قومی و قبیلهای که در بسیاری از مناطق کشورمان حاکم است نمیتواند در کوتاه مدت از سوی رسانه برای مردم بازگو شود از این روست که میتوان گفت رسانهها از انتخابات عقب ماندهاند.
رسانهها باید با ساختن برنامههای ویژه به صورت مستقیم و غیر مستقیم و مدوام طی سالیان متمادی بدنبال جبران این عقب افتادگی و تغییر فرهنگها و افکار اشتباه کل گرفته در جامعه برای انتخاب نمایندگان باشند تا بلکه به رقم خوردن بهترین ها برای کشور امیدوار بود.
در دوران چند روزه برگزاری تبلیغات انتخابات وظایف تمام اقشار جامعه به نسبت جایگاه و موقعیتی که دارند مشخص و چالشها نیز عیان میشود به تبع این مساله رسانه نیز به عنوان رکن چهارم دموکراسی با وظایف و چالشهای روبرو میشود که در صورت برنامه ریزی مدون و حرکت های اصولی و حرفه ای می تواند در شکل دهی و جریان سازی و انتخاب اصلح به رای دهندگان کمک بسزایی کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کردستان در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با هدف تشریح وظایف، عملکرد و مسایل و مشکلات و چالش های پیش روی رسانه ها برای ایفای نقش مهم خود در این میان اقدام به برگزای میزگردی با حضور فعالان رسانهایی استان کرد که در این میزگرد خبری بدنبال ارایه راهکارهایی برای کاهش این عقب افتادگی از سوی اهل فن این حوزه گشته است.
رسانه به عنوان پلی ارتباطی باید پشتوانه مردمی نظام را بالا ببرد
رییس کمیته حقوقی خانه مطبوعات و رسانه های کشور در این میزگرد افزود: انتخابات یکی از مسایلی است که به نقش مردم در سیاستهای کشور اشاره دارد نقشی که نشان می دهد مردم تا چه اندازه در حاکمیت و دولت خود سهیم هستند.
فردین کمانگر اضافه کرد: شیوههای حضور مردم در انتخابات نشانه قدرت سیاسی آن کشور است هر چقدر سهم مشارکت بالاتر باشد نشان دهنده این است که آن حاکمیت و دولت از محبوبیت و پشتوانه مردمی بیشتری برخوردار است.
وی یادآور شد: امروز نقش رسانه ها در شرایط کنونی را نمیتوان نادیده گرفت چرا که با زندگی تک تک افراد اجین شده و به حق نیز در انتخابات، نقش شفاف سازی و آگاهی دهی به جامعه دارند البته رسانههایی که با تحلیل و انعکاس اخبار درست، آگاهی بخشی و حقیقت دهی به مردم را هدف قرار داده باشند در این عرصه موفق تر خواهند بود.
رییس کمیته حقوقی خانه مطبوعات و رسانه های کشور گفت: در بحث مدیریت رسانه جامعه در زمان کنونی با ۲ موضوع متفاوت رسانههای رسمی مجوز دار و رسانههای غیر رسمی از جمله شبکههای اجتماعی مواجه هستیم است که رسانههای رسمی بدلیل برخی محدودیتهای قانونی توان نقش آفرینی چندانی در حوزه آگاهی دهی به مخاطب ندارند.
کمانگر تاکید کرد: در این دوره شبکههای اجتماعی بدلیل اینکه فضایی آزادانه تر برای مانور دارند و اینکه هر شخصی میتواند با گوشی تلفن همراه خود یک رسانه باشد و به مردم خط دهی کند کار رسانه های رسمی را دشوار کرده بنابراین ما باید برنامههایی داشته باشیم که بتواند به ایفای نقش موثر این نوع رسانه ها بیشتر کمک کند و مردم نیز با اعتماد به رسانه های رسمی، مجوز دار و با سابقه در یک انتخاب خوب و اصلح همت کنند.
بی طرفی رسانه عامل اصلی افزایش تاثیرگذاری آن است
مدیر خبرگزاری موج در کردستان هم گفت: نقش رسانه در همه حوزه ها غیر قابل اغماض است در همه اتفاقات یک جامعه اگر از آن به عنوان یکی از ارکان دموکراسی نام میبریم قطعا بخاطر کارکردهاییاست که برایش در نظر گرفتهاند و این لقب، جایگاه و رتبه را در خور شان آن میدانند.
دارا سید عباسی اظهار داشت: معتقدم اگر رسانه نقش بی طرفی و هم شفاف گری و روشنگری اش را حفظ و اخلاق حرفه ای را رعایت کند میتواند در انتخابات بسیار زیاد تاثیر گذار باشد چون با عملکرد خوب خود میتواند به مردم در شناخت افراد اصلح و دارای شرایط کمک کند و در طول دوره نمایندگی نیز به وظیفه خود که نظارت و رصد فعالیتها و عملکرد اوست عمل کرده و مردم را در جریان فعالیتهای وکیل شان قرار دهد و اگر ضعف و قوتی می بیند بیان کند تا مردم در جریان امور انجام شده از سوی نماینده خود باشند و در انتخابات بعدی همه اینها را مد نظر قرار دهند.
وی افزود: در برخی موارد مشاهده میشود برخی کاندیداها بجای اینکه عملکرد و برنامه کاری خود را برای مردم تشریح کنند اقدام به تخریب رقبا میکنند و برخی رسانهها نیز در این تله گرفتار شده و ناخواسته و یا خواسته در این بازی گرفتار شده و از انجام رسالت اصلی خود فاصله می گیرند که این یک آسیب بزرگ برای رسانه است.
سیدعباسی با بیان اینکه رسانه در این بین وظیفه دارد در برابر این دروغها و همچنین تخریب ایستادگی کند، تاکید کرد: رسانه با روشنگری و شفاف بودن و قدرت تحلیلی که مردم از آن انتظار دارند میتواند به سمتی حرکت کند که در جذب حداکثری مردم و انتخاب اصلح بالاترین کارکرد را داشته باشد.
رسانه ها نقش اصلی را در جذب افکار عموی به سمت یک پدیده را دارند
سردبیر خبرگزاری کُردپرس نیز در این میزگرد گفت: رسانه ها در اساس مهمترین ابزار شکل دهی به افکار عمومی هستند و از این جهت نقش آنها در جذب حداکثری به هر تفکری و در هر برهه ای از زمان از اهمیتی بسیار بالایی برخوردار است.
منصور اولی افزود: رسانه ها در دنیای امروزی بر اساس تئوری معروف «هر چند نمیتوانند به مردم بگویند چگونه فکر کنند اما قطعا میتوانند به افکار عمومی القا کنند که به چه چیزی فکر کنند» برای جذب افکار عمومی به هر پدیده ای قطعا موثر خواهند بود و نقش اصلی را بازی میکنند.
وی اضافه کرد: اگر کارکرد آگاهی بخشی و پروپاگاندای رسانه مد نظر باشد بیشتر این است که برای اینکه بتوان از قدرت رسانه در جذب حداکثری استفاده کرد باید رسانه را بشناسیم و هر کدام را در موقع خود به درستی بکار بگیریم تا مثمر ثمر و نتیجه بخش باشد.
رها کردن مخاطب بزرگترین چالش پیش روی رسانههای ایران است
دبیر خبر صدا و سیمای مرکز کردستان نیز در این میزگرد با طرح این سوال که چرا رسانه ها مخاطب را در مدت زمان طولانی در پسا انتخابات به حال خود رها میکنند ولی در ایام نزدیک انتخابات متوسل به تولید محتواهای پیاپی میشوند، گفت: در این رویه همه آن چیزی که باید در سالیان گذشته با مردم در میان میگذاشتیم را در یک زمان کوتاه به صورت یک شوک به جامعه وارد میکنیم.
محدثه جعفری اظهار داشت: در این میان توقع داریم مردم نیز واکنشی خیلی عادی به این شوک داشته باشند و آنچه مطلوب رسانه که همان حضور حداکثری است را به خوبی برآورده سازند.
وی اضافه کرد: این باعث میشود ندانیم مردم ما در بزنگاهها چه واکنشهایی نشان خواهند داد یعنی میبایست رسانهای که نبض جامعه را در دست میگرفت در ایام انتخابات شاید تا حدودی نتیجه را پیش بینی کند اما در مورد بسیاری از موارد سردرگم است.
دبیر خبر صدا و سیمای مرکز کردستان با اشاره به اینکه معتقدم بسیاری از رسانههای داخلی بر این عقید هستند که سواد رسانهای جامعه پایین است، افزود: مقصر اصلی این پدیده نیز خود رسانه ها هستند چرا که در سالیان مختلف باید نسبت به آگاهی بخشی جامعه اقدام و اکنون بهره برداری می کردند نه اینکه فصل کاشت و برداشت را در چند روز منتهی به انتخابات با هم ادغام کنند.
هر کس به ظن خود یار ما شد
رییس کمیته حقوقی خانه مطبوعات و رسانه های کشور با اشاره به اینکه رسانه ها بر اساس آن کارکردهایی که دارد همیشه به عنوان مطالبه گر بودهاند، افزود: سیاست های هر رسانه تابع ۲ محور برون سازمانی و درون سازمانی بوده به همین دلیل نیز خط قرمز در رسانهها و اعمال سلیقههای فراوان در حوزه رسانه زیاد است.
کمانگر گفت: در کشور به رسانه های توجه انچندانی نمی شود و در نتیجه آن رسانههای کشور در حال دور شدن از جامعه هستند و این هم نشان می دهد که آزادی بیانی که باید داشته باشیم کمرنگ بوده و باید به رسانه ها اهمیت بیشتری داده شود.
وی در خصوص وضعیت رسانه های محلی نیز یادآور شد: رسانه های محلی در این بین بیشتر از رسانه های کشوری دچار سلیقه نگری شده اند و باید تدبیری اندیشیده شود تا دامنه نفوذ و سلیقه نگری در این نوع رسانه ها کمتر شود.
رسانه باید مدیریت افکار عمومی داشته باشد
مدیر خبرگزاری موج در کردستان گفت: رسانهها باید مدیریت افکار عمومی داشته باشند نه اینکه به مردم فشار بیاورند چه رویهای را در پیش بگیرید و باید بر اساس نیازها و سلایق مردم تولید محتوا می کنیم و تا بتوانیم با پویایی رسانه جامعه را از رخوت و راکد بودن خارج کنیم.
سید عباسی افزود: انتظار می رود ساز و کاری فراهم شود تا تمام رسانه ها قادر باشند علاوه بر اینکه در ایام انتخابات به عنوان پلی ارتباطی برنامه های کاری یک داوطلب را به مردم برساند در دوران بعد از انتخابات نیز نماینده پیروز را در خصوص تحقق وعدههایش تشویق و همچنین در خصوص عدم تحقق این اهداف آن را به چالش بکشاند.
وی اضافه کرد: البته برخی از رسانهها در مقاطعی از چهار سال تصدی دوران نمایندگی در حوزه های انتخابیه این کار را به صورت جانبدارانه یا غرض ورزی انجام میدهند که در این مساله اصل قضیه فراموش می شود و که در این حوزه اگر رسانه ها مدیریت افکار عمومی را انجام دهند موفق تر خواهند بود.
مدیر خبرگزاری موج اظهار داشت: رسانهها فضای جامعه را در دوران بعد از انتخابات به مدت چهار سال به حال خود رها میکنند و در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات سعی می کنند که راه درست را به مردم نشان دهند که به عقیده بنده این نوع رفتار شاید به نوعی توهین به شعور سیاسی مخاطب باشد و برای خود رسانه ها نیز گران تمام میشود.
وی یادآور شد: اگر رسانه و خبرنگاران آن عادت بکنند که تنها به حرف های سخنران گوش ندهد قطعا اتفاقات خوبی نیز می افتد یک نامزد نیز متوجه خواهد شد که رسانه ها نیز به عنوان نمایندگان افکار عمومی در خصوص وعدههای عمل نشده عکس العمل دارند.
رسانه ها نقش اصلی را در جذب افکار عموی به سمت یک پدیده را دارند
سردبیر خبرگزاری کرد پرس گفت: رسانه ها در اساس مهم ترین ابزار شکل دهی به افکار عمومی هستند و از این جهت نقش رسانه ها در جذب حداکثری به هر تفکری و در هر برهه ای از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است.
اولی افزود: رسانه ها در دنیای امروزی بر اساس آن تئوری معروف «هر چند نمی توانند به مردم بگویند چگونه فکر کنند اما قطعا می توانند به افکار عمومی القاء کنند که به چه چیزی فکر کنند» بر این اساس برای جذب افکار عمومی به هر پدیده ای قطعا «رسانه ها» هستند که نقش اصلی را بازی می کنند.
وی اضافه کرد: اگر کاکرد آگاهی بخشی و پروپاگاندای رسانه مد نظر باشد بیشتر این است که برای اینکه بتوان از قدرت رسانه در جذب حداکثری استفاده کرد باید رسانه ها را هم بشناسیم و هر کدام را در موقع خود به درستی به کار بگریم.
بی طرفی رسانه عامل اصلی افزایش تاثیرگذاری آن است
مدیر خبرگزاری موج در کردستان گفت: نقش رسانه یک نقش غیر قابل اغماض است در همه اتافاقات در یک جامعه و ما اگر از آن به عنوان یکی از ارکان دموکراسی در جوامع بشری نام می بریم قطعا کارکردهایی در نظر گرفته اند که این لقب و جایگاه و رتبه را به رسانه می دهند.
سید عباسی افزود: رسانه با عملکرد خودش می تواند افرادی را دور هم جمع بکند و از نظرات و طیف ها و سلیقه های مختلف خیلی راحت هم می تواند افرادی را از یک سلیقه و از طیف مشخص را از هم دور کند.
وی اظهار داشت: معتقد هستم که رسانه هم نقش بی طرفی خود و نقش شفاف گری روشنگری را حفظ کند و اخلاق حرفه ای خود را رعایت کند می تواند در انتخابات تاثیر گذار باشد.
سید عباسی گفت: در برخی موارد مشاهده می شود که نامزدها بجای اینکه عملکرد و برنامه کاری خود را برای مردم تشریح کنند اقدام به تخریب رقبای خود می کنند و برخی رسانهها نیز در این تله گیر می افتند و نقطه نظرات نامزدها را منتشر میکنند.
وی یادآور شد: رسانه در این بین وظیفه دارد تا در برابر این دروغها و همچنین تخریب ایستادگی کند و باید با مطالعه و علم به واقعیت اقدام به نشر فراوردههای خبری مربوط به داوطلبان کند.
سیدعباسی اضافه کرد: پس رسانه با روشنگری و شفاف بودن و قدرت تحلیلی که مردم از آن انتظار دارند می تواند روبه سمتی حرکت کند که در جذب حداکثری بالاترین فعالیت را داشته باشد.
رسانه به عنوان پلی ارتباطی باید پشتوانه مردمی نظام را بالا ببرد
رییس کمیته حقوقی خانه مطبوعات و رسانه های کشور افزود: انتخابات یکی از مسایلی است که است که به نقش مردم در سیاستهای کشور اشاره دارد نقشی که نشان می دهد مردم تا چه اندازه در حاکمیت و دولت کشور خود سهیم هستند.
کمانگر گفت: شیوه های حضور مردم در انتخابات نشانه قدرت سیاسی آن کشور است و هرچقدر سهم مشارکت در کشور بالاتر باشد این نشان دهنده این است که آن قدرت حاکمیت از پشتوانه مردمی برخوردار است.
وی یادآور شد: امروز نقش رسانه ها را در شرایط کنونی نمی توان نادیده گرفت و چراکه با زندگی تک تک افراد اجین شده و رسانه ها در بحق انتخابات نیز نقش شفاف سازی و آگاهی دهی به جامعه را دارند و رسانههایی که با تحلیل ها و اخبار مشاهدات خودشان آگاهی بخشی و حقیقت دهی به مردم را به مخاطب خودشان نشان دهند.
رییس کمیته حقوقی خانه مطبوعات و رسانه های کشور افزود: باور دارم در بحث مدیریت رسانه جامعه در زمان کنون با ۲ موضوع متفاوت رسانههای رسمی مجوز دار و رسانههای غیر رسمی از جمله شبکههای اجتماعی است که رسانههای رسمی به دلیل برخی محدودیتهای قانونی توان نقش آفرینی انچندانی در حوزه اگاهی دهی به مخاطب ندارند.
کمانگر یادآور شد: در این دوره با این مشکل مواجه هستیم که شبکه های اجتماعی به دلیل اینکه فضایی آزاد است و هرشخصی می تواند یک رسانه ای باشد تا حدود انتخابها را برای مردم سخت می کند.
وی تاکید کرد: بنابر این ما باید برنامههایی را داشته باشیم که بتوانیم در این حوزه نیز ورود پیدا کنیم و رسانههای رسمی در آزادی بیان آزادانه تر فعالیت کنند تا بتوانند اگاهی دهی و شفاف سازی را در جامعه ایجاد کنند.
تحمیل راهکاری درست برای انتخاب اصلح نیست
سردبیر خبرگزاری کُردپرس در خصوص نقش رسانه در انتخاب اصلح گفت: آنچه امروز افکار عمومی ایران و کردستان با آن مواجه شده این است که صدا و سیما و رسانه های داخلی می خواهند یک فکر یا ایده را به مردم تحمیل کنند و به آنها بگویند کدام درست یا غلط است.
اولی با بیان اینکه جدا از اینکه این مساله در حقیقت وجود دارد یا نه، وقتی افکار عمومی چنین چیزی را احساس کند در مقابل آن جبهه می گیرد، افزود: رسانه نباید چنین احساسی را به مخاطب بدهیم چرا که همین موضوع خود باعث ضربه پذیری بیشتر می شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر رسانه های داخلی ما به همین دلیل در برابر رسانه های خارجی ضربه پذیر شده اند و معتقدم برای کمک به انتخاب درست یا اصلح اول از همه برخی رسانهها باید احساس خودبرتر بینی را که مخاطب از آنها دارد حل کنندو با افکار عمومی همراه شوند.
اولی یادآور شد: رسانه های ما اگر با افکار عمومی همراه شوند آنگاه می توانند با استفاده از علم ارتباطات آگاهی های درست را هم به مخاطبان عرضه کنند و از سوی دیگر نباید از حق بگذریم که برخی رسانه های ما خود گرفتار نگاه های حزبی و جناحی نیز هستند.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی نمی توان به انتخاب اصلح کمک کرد مگر اینکه بر این باور باشیم اصلح همان است که ما از او حمایت میکنیم، گفت: دوری از نگاه های جناحی و قوی شدن رسانه ها لازمه رسیدن آنان برای مدیریت بلند مدت افکار عمومی است.
شفاف سازی عامل افزایش اعتماد مردم به رسانه ها است
رییس کمیته حقوقی خانه مطبوعات و رسانه های کشور افزود: در شرایط حاضر نیاز داریم که اعتماد مردم را جلب کنیم و این روند با شفاف سازی به افکار عمومی و دوری از سیاه نمایی و وارونگی با فعالیت های حرفه ای رسانه میسر می شود.
کمانگر افزود: رسانه ها این دغدغه را دارند که کارکرد آنها نادیده گرفته می شود و اما باید به مساله توجه داشت که زندگی مردم با رسانه ها عجین شده باید اعتماد عمومی را به این سمت جلب کرد.
وی افزود: با توجه اینکه ما در حوزه اموزش رسانه ای فعالیت نکرده ایم اما مردم سواد رسانه ای را تا حدودی بدست آورده اند باید راهکاری را ارایه دهیکم که مردم بتوانند ورود پیدا کرده و انتخاب اصلح را انجام دهند
کمانگر با بیان اینکه اینکه معتقد هستم مردم خود چند قدمی از مسوولان جلوتر بوده و خود پیگیر مسائل از کانال های مختلف از جمله فضای مجازی هستند اضافه کرد: در هر نظامی اقتدار سیاسی آن وابسته به مشارکت سیاسی مردم است.
وی گفت: پس در این راستا باید گام های بیشتری را برداشت و صدای مردم را با سلیقه ها و جریان های مختلف منعکس کنیم و نیاز داریم از نوع نگاه کلاسیک مخالف و موافق گذر کنیم و گفتمان جدیدی را در کشور ایجاد کنیم.
مطالبه گری حلقه فراموش شده رسانه های کشور است
مدیر خبرگزاری موج در کردستان با بیان اینکه رسانه ها باید بااستفاده از افراد معتمد و دانشگاهی وخواص سعی در انتشار فاکتورهای لازم برای انتخاب اصلح کنند، افزود: گاهی اوقات با مطالبه گری رسانه ها از نمایندگان حال و نیز مرتب پیگیری وعده های آنان درایام انتخابات میتواند به نوعی عملکرد افراد را درمعرض قضاوت بگذارد و مردم نیز میتواند از این وظیفه رسانه به نحو احسن استفاده کرد.
سیدعباسی گفت: یکی از گله هایی که پیرامون احزاب و مخصوصا رسانه ها وجود دارد آنست که فقط درایام انتخابات و یا نهایتا یکی دوماه قبل از این موسم سراغ مردم میروند لذا رسانه ها میتوانند به نوعی خلاء وظایف ذاتی احزاب را پر کند.
وی اضافه کرد: رسانه ها میتوانند به راحتی کارهایی که در راستای وظیفه ذاتی آنهاست آمید آفرینی وآگاهی بخشی را درجامعه بپراکنند و ازیک سو این اقدامات به نوعی مشارکت حداکثری وگسترده مردم رادرپی خواهد داشت وازسویی دیگر موجب میشود کسانی که توانایی حضور درچنین جایگاه هایی راندارند گام دراین راه نگذارند.
انتخاب اصلح از دل مشارکت بالا بیرون میآید
دبیر خبر صدا و سیمای مرکز کردستان در خصوص نیز آگاهی بخشی و اگاهی رسانی به مخاطب پیرامون انتخابات گفت: قطعا انتخاب اصلح از دل مشارکت بالا بیرون کشیده می شود و در این صورت با مجلسی مواجه نمینشویم که در نیازهای مردم منفعلانه عمل کنند.
جعفری اضافه کرد: با توجه به اینکه انتخابات در یک تقویم چهار ساله در کشور اتفاق می افتد می توان برای سالیان متوالی برای با شکوه برگزار شدن آن برنامههای میانمدت و بلند مدت تدوین کرد و با توجه به اقتضاعات زمان خوراک رسانهای مورد نیاز جامعه را در اشکال مختلف به مخاطبان ارایه دهیم.
وی افزود: معتقدم اگر رویه دقیقه نودی در سالهای آینده ادامه پیدا کند رسانه در اگاهی بخشی به مخاطب در خصوص بسیاری از مسائل از جمله انتخابات گوی را میبازد و چراکه حداقل در انتخابات سال جاری رسانه بخشی مهمی از این اتفاق را از دست داده است.
روشنگری راهکار اساسی رسانه ها در آگاهی رسانی به مخاطبان است
سردبیر خبرگزاری کُردپرس نیز آگاهی بخشی و آگاهی رسانی به مخاطب پیرامون انتخابات را به بخش تقسیم بندی کرد وافزود: اگر کوتاه مدت و اثرگذاری در انتخابات فعلی مد نظرمان باشد که می توان پیشنهادهایی مانند فعال سازی توان رسانه ها در فضای مجازی، مقابله با شایعات را پیشنهاد داد.
اولی گفت: در بلند مدت اما آنچه حلقه مفقوده است در این زمینه عدم مطالبه محوری رسانه های کشور است.
وی افزود: رسانه های داخلی باید در پیس و پیش هر انتخاباتی با مطالبه گری و روشنگری فضا را برای انتخاب های درست و صحیح و جلوگیری از فریب افکار عمومی از سوی یک عده با سوار شدن بر موج های مختلف مانند موج های قومی و مذهبی فراهم کنند.
همزمان با سراسر کشور ۱۲۶ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در کردستان تبلیغات خود را آغار کردند که طی روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن پنج نفرشان رد صلاحیت شده و ۹ نفر نیز انصراف دادند تا تعداد کاندیداها به ۱۱۲ نفر برسد و مردم جمعه دوم اسفند از میان اینها، ۶ منتخب خود را راهی بهارستان کنند.
طبق ماده ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۰ آئین نامه اجرایی آن، فعالیتهای تبلیغاتی نامزدهای تایید صلاحیت شده از بامداد روز پنجشنبه مورخ ۲۴ بهمن آغاز شده و در ساعت هشت صبح یکم اسفند یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان مییابد.
به صورت میانگین در این استان برای هر کرسی نمایندگی ۲۱ داوطلب وجود دارد که علاوه بر برپایی متینگهای انتخاباتی می توانند در ۲۶۴ نقطه تعیین شده برای تبلیغات خود اقدام کنند.
استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستانهای سنندج، کامیاران و دیواندره ۲ نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستانهای قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستانهای سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستانهای مرویان و سروآباد یک نماینده) است.
جمعه دوم اسفند ماه مردم استان کردستان همپای مردم سراسر کشور با حضور در پای صندوقهای رای نمایندگان خود برای حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب خواهند کرد.