تهران-ایرنا- "ریا کورتاپله" نماینده مجلس نمایندگان ایتالیا جمعه شب گفت، شورای امنیت در حل مسأله لیبی ناکام بوده است.

به گزارش صفحه توئیتری "کنفرانس امنیتی مونیخ"، وی در این کنفرانس با انتقاد از انفعال جامعه جهانی در مورد بحران لیبی افزود: زمانی که "خلیفه حفتر" (فرمانده ارتش شرق لیبی) نخستین حملات را به طرابلس انجام داد، شورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص حتی نشستی هم برگزار نکرد.

«اسماعیل چرگویی»، کمیسر اتحادیه آفریقا در امور صلح و امنیت نیز در این نشست گفت: برای توقف جنگ خونین در لیبی آماده همکاری با سازمان ملل متحد و دیگر کشورها هستیم.

برغم گذشت دو هفته از برگزاری کنفرانس صلح لیبی در برلین و توافقات صورت گرفته برای پایبندی به آتش‌بس و توقف ارسال تسلیحات به این منطقه، این توافقات دستآوردی به دنبال نداشته و درگیری میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای وابسته به حفتر در جنوب طرابلس پایتخت دولت غربی از سرگرفته شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۳ بهمن با ۱۴ رای موافق و رای ممتنع روسیه، ضمن تصویب قطعنامه‌ خواستار آتش‌بس در لیبی شد.

آخرین تحرکات جامعه بین‌المللی در مورد لیبی، برگزاری نشست ۱۴ بهمن ماه  کمیته نظامی ۵+۵ برای حل بحران این کشور بود که پنج مقام ارشد دولت وفاق ملی و پنج نماینده ارتش شرق لیبی در آن حضور داشتند.

نشست سازمان ملل با عنوان «کمیسیون مشترک نظامی لیبی» که نهادی ۱۰ نفره است، در نتیجه اجلاس ماه گذشته برلین در مورد بحران لیبی برگزار شد. این کمیسیون مسؤول نظارت بر انجام آتش‌بس موقت در لیبی بود که با توجه به حملات اخیر حفتر به جنوب طرابلس عملا شکست خورد.

قرار است دو کنفرانس دیگر در ۲۷ و ۲۹ بهمن ماه به ترتیب در برلین آلمان و ژنو سوئیس برای حل بحران لیبی برگزار شود.

امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.