سرهنگ علیرضا حسین زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه ۸۰ درصد از رانندگان نیز با وجود به همراه داشتن زنجیرچرخ، ضرورت بستن آن در شرایط بارش برف و لغزندگی جاده را از همان ابتدای تردد در محور جدی نمی گیرند و تنها بعد از گرفتار آمدن در برف و زمانی که دیگر خودروشان قادر به حرکت نیست به صرافت استفاده از زنجیر می افتند.
وی افزود: این در حالی است که نیمی از رانندگان، اصول بستن زنجیرچرخ را به دلیل تنوع آن در خودروهای مختلف و تمرین نکردن اصول رانندگی در محورهای برون شهری فرا نگرفته اند که همین باعث می شود نتوانند در هنگام تردد در شرایط خاص جاده ای، واکنش مناسبی از خود نشان دهند.
سرهنگ حسین زاده با انتقاد از عدم درک شرایط بحرانی توسط برخی رانندگان در زمان برف، یادآور شد: رانندگان برای تردد در چنین شرایطی توجه داشته باشند که در صورت مشاهده بارش ها از همان ابتدای مسیر حتما بستن زنجیرچرخ را در اولویت کاری خود قرار دهند تا در گردنه ها دچار مشکل نشوند.
وی با اشاره به کمک رسانی ماموران پلیس به برخی از رانندگان در برف، خاطرنشان کرد: البته پلیس هیچ وظیفه ای برای بستن زنجیرچرخ افراد گرفتار در برف ندارد ولی برای جلوگیری از ازدحام و بسته شدن محورها و ایجاد اختلال در ترافیک برون شهری و راهبندان در این گونه مواقع، بعضا پیش آمده که در یک شب برفی برای ۵۰ تا ۱۰۰ خودرو نیز زنجیرچرخ بسته اند.
کارشناس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راه خراسان شمالی نیز در این رابطه اظهار داشت: حداکثر سرعت در زمان استفاده از زنجیرچرخ حدود ۲۵ کیلومتر بر ساعت است که متاسفانه برخی رانندگان به دلیل کاهش سرعت خودرو تا زمان بحرانی شدن شرایط و ناچار شدن به آن تن نمی دهند.
سرگرد محمد عمارلو افزود: در شرایط بارش برف یک راننده باید مسیر ۱۰۰ کیلومتری را در چهار ساعت طی کند، در حالی که اگر در جایی توقف کرده و بعد از پایان بارش برف به راه خود ادامه دهد قادر است با سرعت بالاتری رانده و بدون مشکل به مقصد برسد.
وی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار در زمان بارش برف و مسدود شدن محورها به تاخیر انداختن سفر و بهترین زمان برای استفاده از زنجیرچرخ در زمان فراهم نبودن پناهگاه و در راه ماندن است.
زنجیرچرخ برای جلوبندی خودرو آسیبزا نیست
سرگرد عمارلو گفت: باور مردم در خصوص آسیب دیدن جلوبندی خودرو بر اثر استفاده از زنجیرچرخ صحیح نیست و فقط رانندگان به دلیل کاهش سرعت و علاقه به داشتن سرعت بالا در رسیدن به مقصد از آن استفاده نمی کنند که اصلا عقلانی نیست.
سرگرد عمارلو اظهار داشت: در این میان با وجود تاکیدات بسیار پلیس برای پرهیز از سفرهای غیرضرور و لزوم به همراه داشتن تجهیزات ایمنی و زنجیرچرخ و آموزش اصول بستن آن، بعضا توقع بی جایی در رانندگان گرفتار در برف ایجاد شده که بستن زنجیر را وظیفه پلیس و یا دیگر عوامل راهداری و هلال احمر می دانند و حال آنکه این نه وظیفه ذاتی پلیس و نه هیچ یک دیگر از فعالان این حوزه است و نیروهای پلیس راه، فقط بر حسب وظیفه انسانی و برای بازگشایی محور اقدام به این کار می کنند.
کمک پلیس خراسان شمالی به بیش هزار و ۵۰۰ مسافر در راه مانده
جانشین انتظامی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی نیز از کمک رسانی عوامل انتظامی و پلیس راه به در راه ماندگان برف و کولاک دیشب در محورهای کوهستانی و برفگیر استان خبر داد و گفت: کارکنان انتظامی و پلیس راه استان به تعداد هزار و ۶۵۰ نفر از مسافران ۳۷ دستگاه اتوبوس و ۴۰ دستگاه سواری شخصی گرفتار در برف و کولاک، کمک رسانی و آنها را برای اسکان به مساجد پیش بینی شده در سطح شهر هدایت کردند.
سرهنگ حسین بدری خاطرنشان کرد: در این مأموریت تعداد ۹ گروه از عوامل کلانتری ها و یگان امداد بجنورد در کنار مسوولان ارشد انتظامی استان مشارکت داشتند.
طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، هزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱,۵۴ درصد از راه های کشور را شامل می شود.
اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در خراسان شمالی وجود دارد.
طول راه های روستایی این استان نیز چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که شامل ۳,۶ درصد از راه های روستایی کشور است و در این شاخص رتبه ۱۳ استانها را دارد.
طول راه های شریانی استان ۶۳۷ کیلومتر است که ۱,۸ درصد از راه های شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.