شرکت چینی در نامهای به مدیر پروژه طرح انگلیسی که از سوی روزنامه فایننشال تایمز مشاهده شده نوشته، میتواند با هزینه و زمان کمتر این پروژه را به سرانجام برساند.
براساس این نامه، مزایای واگذاری این پروژه به شرکت ریلی چین به اندازهای فوقالعاده است که طرف انگلیسی باید به فکر حل موانع باشد. به احتمال زیاد، اشاره شرکت چینی به مخالفت واشنگتن با این پیشنهاد است؛ در ماجرای مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه راهاندازی اینترنت پرسرعت انگلیس، اختلافات لندن و واشنگتن به قطع تماس تلفنی ترامپ بر جانسون کشیده شد.
وزارت حمل و نقل انگلیس تائید کرد، دو طرف گفتوگوهایی را در رابطه با فرصتهای انجام این پروژه داشته اما هنوز هیچ تعهدی را صورت ندادهاند.
یک سخنگوی وزارت حملونقل افزود؛ انگلیس همواره آماده است تا از تجربههای دیگران بهره برده و رویکردی را انتخاب کند که به سود مالیاتدهندگان باشد.
پروژه ریلی پرسرعت انگلیس که نخستینبار بار در سال ۲۰۰۹ توسط دولت کارگر تعریف شد، نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر مسافت میان لندن تا مناطق مرکزی انگلیس را پوشش خواهد داد.
فاز نخست این پروژه که قرار است تا سال ۲۰۳۱ به پایان برسد، لندن را به بیرمنگهام متصل و در فاز دوم، به شکل هفت دو شاخه شده و به لیدز و منچستر کشیده میشود.
انتظار میرود که فاز دوم تا سال ۲۰۴۰ به پایان برسد.
بر اساس برآوردهای انجام شده، هر رام قطار نزدیک به یکهزار و ۱۰۰ مسافر را با حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت جابهجا میکند. به این ترتیب پیشبینی میشود که در هر ساعت، ۱۴ قطار در هر سو در حرکت باشد.
بوریس جانسون اوت(مرداد-شهریور) گذشته دستور بازنگری این پروژه را صادر و هفته گذشته اعلام کرد، با وجود افزایش هزینهها، باید به اجرا گذاشته شود. او مصمم است که این پروژه حداکثر تا سال ۲۰۳۵ به پایان برسد.
اگر لندن با مشارکت ریلی چین موافقت کند، این مساله میتواند دامنه اختلافات میان انگلیس و آمریکا را درباره مشارکت شرکتهای چینی در پروژههای زیرساخت انگلیس تشدید کند.
2023