تهران- ایرنا- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به خارطوم و مطرح کردن ادعاهایی در مورد عبور یک هواپیمای اسرائیلی از آسمان سودان، به نظر به دنبال کاهش فشارهای داخلی و بین المللی در سایه پیشبرد عادی سازی روابط با اعراب و اجرای طرح معامله قرن است.

عبور هواپیمای اسرائیلی از فراز آسمان سودان در خلا عمر البشیر رئیس جمهوری سابق سودان و فضای بحرانی این کشور در پی برکناری وی در حالی صورت گرفت که عبدالفتاح برهان رئیس شورای نظامی انتقالی سودان مدتی پیش در اوگاندا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود.

یک مقام صهیونیستی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که هواپیمایی که بر فراز آسمان سودان پرواز کرد هواپیمای ناوگان حمل و نقل «ال عال» (هواپیمایی رژیم صهیونیستی) نبود بلکه یک جت شخصی بوده است.

داده های تارنمای فلایت اور (Flight Aware) عبور یک هواپیمای تجاری شخصی از مبدا کینشانزا به مقصد تل آویو بر فراز حریم هوایی سودان در روز پنجشنبه گذشته را نشان می دهد.

اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانسی با حضور روسای سازمان های یهودی آمریکایی در قدس به گفتگو برای "عادی سازی سریع" روابط اسرائیل و سودان اشاره کرد و گفت که اولین هواپیمای اسرائیلی دیروز از آسمان سودان عبور کرد.

پرواز این جت شخصی در آسمان سودان تقریبا پس از دو هفته از دیدار  نتانیاهو و برهان اهداف آنها برای ملاقات با طرف مقابل را تا حدی آشکار می سازد. کسب اکثریت آرا در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی برای نتانیاهو و همچنین رفع مشکلات اقتصادی و تحریم های سودان برای برهان از اهدافی در نظر گرفته می شود که دو طرف به دنبال رسیدن به آن هستند.

دیدار نتانیاهو با برهان در راستای عادی سازی روابط با کشورهای عربی در آستانه انتخابات پارلمانی ۱۲ اسفند رژیم صهیونیستی را یک تبلیغ انتخاباتی برای حزب لیکود می توان در نظر گرفت. پس از دو مرتبه شکست در تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی نتانیاهو بخاطر شکاف های داخلی و پرونده های فساد، نخست وزیر اسرائیل این بار در تلاش  برای به حاشیه بردن اتهام های فساد مالی خود در برهه کنونی است.

همچنین نتانیاهو توسعه روابط پنهانی با کشورهای عربی را به عنوان سیاست خارجی خود به شدت افزایش داده است. به نظر می رسد رژیم صهیونیستی سعی دارد با نزدیک شدن به حلقه کشورهای ضعیف عرب در مجاورت خود به نوعی متحدانی را برای خود دست و پا کند تا بتواند فشارهای بین المللی که در پی رونمایی طرح معامله قرن شدت یافته، را به حداقل برساند و از طرفی با دولت های ضعیف تر عربی، کار قبح زدایی رابطه با اسرائیل را پیش ببرد.

از سوی دیگر سودان که عضو قدیمی اتحادیه عرب است، در موضع اخیر خود نسبت به رونمایی از طرح معامله قرن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ ۸ بهمن به زمره کشورهایی پیوست که این طرح را مردود می دانند. اما با اینحال برهان احتمالا برای رهایی یافتن از تحریم های آمریکا و شرایط بد اقتصادی خارطوم به دنبال راه حل هایی برای رفع تحریم های واشنگتن و خارج شدن از فهرست حامیان تروریست آمریکا است.

در نهایت می توان اقدامات طرفین را برای برون رفت از مجموعه ای از مشکلات داخلی و خارجی دانست و از سوی دیگر آن را در راستای تلاش های رژیم صهیونیستی برای پیشبرد عادی سازی روابط و اجرای معامله قرن دانست.