محمود صادقی شامگاه سهشنبه در همایش اصلاحطلبان استان ایلام اظهار داشت: مسیری که در طول چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی سپری شده است تجربه مردمسالاری بوده و به رقم فراز و نشیبهایی که تا کنون وجود داشته است امیداوریم یک مسیر تکمیلی را طی کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی بر مبنای مشارکت عموم مردم شکل گرفته است و بر اساس قانون اساسی همه چیز باید با مشارکت فعال آحاد مردم انتخاب شود، از نظر قانون اساسی تمامی ارکان نظام باید با آرای عمومی مردم انتخاب شوند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در دل نظام رویکردهای مختلفی وجود دارد که یک نوع رقابت و یا تقابل با هم دارند، بعضی یک نوع نگاه بالا به پایین یعنی نگاه حاکمیتی به مردم دارند که در این مورد حتی مقوله انتخابات را نوعی تکلیف مردم به جای حق مردم میدانند و نوع دوم، نگاه از پایین به بالا است به این معنا که همه آحاد مردم از هر گروه، حزب، جریان و گرایش خاص به عنوان یک ایرانی دارای حق مشارکت در سرنوشت خود هستند.
صادقی با اشاره به حضور مردم در انتخابات به عنوان یک تکلیف اجتماعی اضافه کرد: مردم هم حق شرکت کردن و هم حق شرکت نکردن در انتخابات را دارند، اینکه بگوییم مردم همواره باید در انتخابات شرکت کنند با ذات انتخابات منافات دارد.
وی گفت: انتخابات یعنی اینکه باید در این صحنه سیاسی به کسی وکالت بدهیم که با رضایت قلبی باشد، اگر شخصی را پیدا کردیم که هم صدای ما و پژواک خواستههای ما در مجلس بود و جسارت، شجاعت و صداقت داشت که ما این بار امانتداری را روی دوش این نماینده بگذاریم این تکلیف را داریم در انتخابات شرکت کنیم اگر پیچیدگیهای نظام انتخاباتی این فرصت را برای مردم ایجاد نکند انتظاری معقول نیست که از مردم بخواهیم در انتخابات شرکت کنند.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها به ابعاد امنیت ملی حضور در انتخابات نیز اشاره کرد و افزود: به طور قطع مشارکت گسترده مردم در سرنوشت کشور خود پایههای نظام را در برابر دشمنان و بیگانگان بخصوص در شرایطی که کشور ما درگیر منازعات بیناللملی، تحریمهای ظالمانه و تهدیدهای مختلف خارجی که کشور را احاطه کرده است تقویت خواهد کرد.
این فعال سیاسی اصلاحطلب خاطرنشان کرد: برای چنین ارادهای در مردم برای حضور در انتخابات و مشارکت گسترده باید امید به تغییر و اثرگذاری آرای مردم به طور طبیعی و معقول وجود داشته باشد، مردم حق دارند بگویند که ما در اداور گذشته در انتخابات شرکت و براساس وعدهها و تعهدات نامزدها حضور پیدا کردهایم و منتخبان ما نتوانستهاند مطالبات ما را دنبال کنند و بر این مبنا تصمیم بگیرند، در این صورت برای ادامه مشارکت باید به مردم حق داد.
صادقی اضافه کرد: خواسته اساسی مردم در طول چهار دوره از انقلاب این بوده است که مردم حق تعیین سرنوشت برای خود را دارند، در واقع از یک نظام استبدادی و نظام فردی که صورت ظاهری در رژیم گذشته داشت مردم میخواستند خود حاکم بر سرنوشت خود باشند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از نظر امام راحل هیچ منافاتی بین جمهوری بودن و اسلامی بودن وجود نداشته است، از نظر انقلاب ما و قانون اساسی این دو مقوله با هم ساگازی دارند، مجلس دو شان قانونگذاری و نظارتی دارد که اگر به درستی این دو را اجرا کند میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها تاکید کرد: مجلس را میتوان از نظر حکمرانی خوب بررسی کرد که چه جایگاهی دارد، حکمرانی خوب در دنیا به مشارکت آحاد مردم، نهادهای مدنی، انجمنها و بخش خصوصی در اداره کشور اطلاق میشود، هدف حکمرانی خوب این است که منابع انسانی را توسعه و با تاکید بر کاهش فقر و کاهش فاصله طبقاتی، ایجاد شغل، رفاه پایدار و توانمندسازی اقشاری که تحت تبعیض هستند توسعه پایدار شهری و روستایی و تقویت شوراهای محلی و شوراها را ایجاد کند.
صادقی افزود: در حکمرانی خوب همه نهادها در مقابل مردم پاسخگو هستند، حکومت شفاف است هیچ امر پنهانی وجود ندارد و همه چیز در یک اتاق شیشهای است و مردم همه چیز را میبینند و قانون بر همه چیز حکمفرماست و حکومت تلاش میکند در تصمیمات خود توافق جمعی را جلب کند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب تاکید کرد: نگاه قانون اساسی به نمایندگی تنها رای مردم است، در نظام جمهوری اسلامی برای نامزد بودن نمایندگی مردم کمترین شروط پیشبینی شده است و در قانون اساسی نیز شروط خاصی در نظر گرفته نشده است، آنچه مهم است انتخاب آگاهانه مردم اینکه رقابت برابر بین نامزدها شکل میگیرد چرا که از این طریق همه آحاد مردم خود را در در حکومت سهیم میدانند و این باعث پایداری میشود.
صادقی یادآور شد: مردم باید به آینده امید داشته باشند، بسیاری از اقتدارگریان با ترفندهای مختلف میخواهند مردم را ناامید کنند از اثرگذاری در این شرایط، باید از حداقل فرصتهای موجود حداکثر بهرهبرداری را به عمل آورد، طبیعتا کسانی مایل نیستند مردم تاثیرگذار باشند چرا که نگاهی حداقلی به مردم دارند.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که ما در مجلس با آن مواجه هستیم در بحثهای مختلف محلینگری و جزیینگری بوده که بسیار آسیبزاست، اگر ما نگاه کلان ملی داشته باشیم استانی مانند ایلام میتواند جایگاه خود را در عرصه و زیست بوم ایران پیدا کند و بر اساس قابلیتها و مزیتها رشد کند.
وی افزود: نگاه من به مقوله کارآمدی مجلس نگاه ساختاری نهادی است، شاید ۸۰ درصد کارآمدی مجلس به جایگاه نهاد و ۲۰ درصد به نماینده بر میگردد، اگر پیش از شکلگیری مجلس فرآیندی مبتنی بر انتخاب آزاد و رقابتی شکل گیرد باعث ثبات و ضامن کارآمدی مجلس آینده خواهد بود.
وی ادامه داد: باید فرصتی ایجاد شود تا مردم، نخبگان و افراد سیاسی فعال و اندیشمند در جامعه را در یک رقابت عادلانه انتخاب کنند، اما اگر در استانی مانند ایلام ببینیم که از یک گرایش سیاسی یک نامزد وجود دارد و از گرایش سیاسی دیگر ۳۰ نفر وجود دارد از همین نقطه بیعدالتی آغاز میشود و فرصتهای شکلگیری مجلس کارآمد از مردم سلب میشود.
این فعال سیاسی اصلاحطلب تاکید کرد: همه میدانند طیفهای مختلف سیاسی وزن خود را در جامعه دارند، گرایش اطلاحات یکی از گرایشهای اصیل انقلاب است، پیشینه اصلاحات به سال ۴۰ پیش زمانی که امام راحل فریاد اصلاحات را بلند کرد برمیگردد، اکثر یاران امام(ره) از اصلاحطلبان و بنیانگذاران انقلاب بودند و بار جنگ بر عهده آنان بود، البته نه به تفکیک با اصولگرایان که نقش آنان نادیده گرفته شود.