محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه در سومین نشست مدیران کل حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: بدون تردید موفقیت پایدار و اصیل منحصراً درگرو درک مشترک از موضوع و داشتن گرایشهای همسو است، لذا این جلسات را برای همسو شدن تلقی میکنیم.
وی با بیان اینکه هیچ اندیشه بلندی اگر توانایی ترکیب شدن را نداشته باشد بهجایی نخواهد رسید، افزود: آموزش و پرورش همواره دستخوش تغییرات بوده است اما این تغییرات منجر به رضایتمندی نشده است.
حاجی میرزایی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱سندی را آموزش و پرورش تدوین کرد که ناشی از دو عامل بود، یکی تغییرات که در جهان و در جامعه بهسرعت در حال انجام بوده است و آموزش و پرورش باید خود را بهروز کند و عامل دوم ناکامیهایی که در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت وجود داشت، لذا در این راستا سند تحول بنیادین تدوین شد.
وزیرآموزشوپرورش خاطرنشان کرد: سالها است که با چالشهایی روبرو هستیم لذا همسوسازی بسیار مهم است. همچنین در اجرای سند تحول بایدمسیرها را بهوضوح مشخص کنیم.
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی، توسعه دسترسی به عدالت و کیفیت را برای ما بهعنوان هدف مشخص کرده است و ما در آموزش و پرورش بایستی افراد برای بهتر زیستن آماده کنیم بنابراین لازمه زندگی بهتر، یادگیری است.
عضوکابینه تدبیر و امید اظهارکرد: یادگیری و یاددادن کرامتی است که به انسانها از طرف خداوند داده شده است لذا در قرآن به صراحت آمده است که انسان در بدو تولد چیزی نمیداند و در دنیا همهچیز را یاد میگیرد.
وی همچنین گفت: همانطور که در سند تحول نیز بدان اشاره شده است، باید یاد بگیریم چگونه با طبیعت رفتار کنیم، لذا در نحوه تعامل با طبیعت پیشرفت کردیم و تکنولوژیهای جدید را جایگزین روشهای سنتی کردیم مانند بیل مکانیکی که جایگزین بیل دستی شد بنابراین مناسبات ما با طبیعت تغییر کرد.
حاجی میرزایی با تاکید براینکه، انسانها نیز باید باهم تعامل داشته باشند، گفت:تعامل بخشی از زیستن است و همه نهادها محصول تعامل انسانها با یکدیگر است و جمع این تعاملات فرهنگ یک جامعه را تشکیل میدهد لذا برای تعامل با دیگران نیازمند یادگیری هستیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:همچنین یک وجه از تعاملات مربوط به خود انسان است، اینکه من کجا متولد شدم، یا در کجا رشد کردم، حتی وقتی ساکتیم انبوهی از افکار در درون ما فعال است و فهم ما به آن نیروی درونی جهت میدهد و فهمی که باید از خودمان داشته باشیم و ارتباطی که ما باخدا داریم در مجموع نوع زیستن ما را تعیین میکند.
وی ادامه داد: در آموزشوپرورش ما برای ساختن انسانها برای زیستن مأمور هستیم نه اینکه تنها انسان را برای رفتن به دانشگاه آماده کنیم، اما متأسفانه این باری است که بر عهده آموزشوپرورش گذاشته شده است و ما باید آن را اصلاح کنیم و افراد را برای زیستن و زندگی بهتر آماده کنیم.
حاجی میرزایی اضافه کرد: دیپلم ما باید کارنامه مهارت های واقعی برای زیستن باشد و اگر این خصایص را نداشته باشد فرد توانمند نیست بنابراین اینکه چگونه میتوانیم به اهداف و مأموریت اصلی برسیم نیازمند اندیشیدن است.
وی تصریح کرد: باید نظام تعلیم و تربیت ما شرایطی را فراهم کند تا به اهدافی در راستای زیست بهتر دست یابیم و معنای زندگی برای ما یعنی تکاپوی برای زندگی بهتر، لذا در این خصوص باید بیش از پیش تلاش کنیم.