تهران - ایرنا - رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی گفت: صدور قرار بازداشت موقت برای متهمان پرونده داریوش امان و چهار متهم دیگر قطعی است زیرا مستنداتی وجود دارد که آقایان (متهمان) می‌خواستند فرار کنند.

قاضی اسدالله مسعودی مقام روز چهارشنبه در چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده داریوش امان کی یکانی و چهار متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی خطاب به وکیل متهم مصطفی کفیلی افزود: سفسطه در دادگاه جایی ندارد و دادگاه جایی نیست که متهم و وکیل دروغ بگویند و مدام تاکید می کنیم که در دادگاه جز به صداقت و حقیقت نگویید.
وی ادامه داد: وکیل باید مفهوم رویه قضایی را بداند و طبق قانون دادگاه جایز است که قرار بازداشت را تا زمان تصمیم های داد گاه تمدید کند. 
قاضی دادگاه از وکیل متهم کفیلی پرسید: موکل شما چه بیماری دارد؟
وکیل گفت: موکلم با ٧۵ سال سن، ناراحتی قلبی دارد و دو مرتبه هم پایش را جراحی کرده است.
وکیل متهم کفیلی افزود: منشأ تشکیل این پرونده عملکرد غلط و خلاف قانون مدیران بانک سرمایه است و کیفرخواست پرونده کلی صادر شده است.
وی ادامه داد: در استعلام های دادسرا و شکوائیه های بانک سرمایه نامی از موکلم نیست و علت اتهام وی دوستی با داریوش امان(متهم ردیف اول) و مرتضی فتحی (متهم دیگر) همچنین اظهارات محسن رضایی است که اظهارات این فرد شرعا و قانونی شهادت محسوب نمی شود.
این وکیل دادگستری با طرح این پرسش که وحدت قصد موکل به اقدام متقلبانه به کدام دلیل مستند است، اظهار داشت: این برداشت دادسرا بوده و موکلم فاقد هرگونه سوءپیشینه و سابقه کیفری است و از محضر دادگاه درخواست صدور حکم برائت برای موکل را دارم.

پس از آن امیر رسول قهرمانی نماینده دادستان، در جایگاه قرار گرفت و درباره اظهارات وکیل متهم کفیلی افزود: شما باید از اتهامات موکل خود یعنی آقای کفیلی دفاع کنید اما سوال برانگیز است که چرا از داریوش امان دفاع می کنید.
وی ادامه داد: می گویید که شهادت فردی که سابقه کیفری دارد حجت نیست اما سیره عقلایی حکم می کند اظهارات هرکسی فارغ از اینکه دارای سابقه کیفری باشد یا نه وقتی مبتنی به قراینی هست مورد توجه قرار گیرد.
نماینده دادستان درباره اظهارات وکیل مبنی بر اینکه نام آقای کفیلی در شکایت بانک سرمایه نیامده است، گفت: لطفا کیفرخواست را مطالعه کنید تا حداقل حق الوکاله شما حلال باشد.
قهرمانی اظهار داشت: ١٠٠ میلیارد تومان به نام آقای کفیلی به بانک سرمایه می آید و در مقابل ملک مرغوب از بانک خارج می شود و در مقابل چهار کاغذ پاره این ملک را برمی دارند.
وی خطاب به متهم کفیلی اضافه کرد: شما چطور به موسسه آرمان برای صدور اوراق مراجعه نکردید اما اوراق به نام و امضای شما صادر شده است.
قهرمانی درخصوص اتهام انتسابی اخلال در نظام اقتصادی به کفیلی افزود: دادسرا براساس استعلام ها این موضوع را اعلام می کند و اگر قاضی تشخیص دهد می تواند اقدامات متهم را مشمول اخلال بداند.
نماینده دادستان بار دیگر از متهم کفیلی پرسید: شما که به موسسه آرمان مراجعه نداشتید چطور اوراق به نام شما صادر شده است؟ شما چه کاره شرکت پایه سازان آریس بودید؟
متهم گفت: من معامله ملک یافت آباد را معامله کرده بودم و طرف معامله بودم.
رئیس دادگاه از یکی از مطلعان خواست در جایگاه حاضر شود.
مطلع پرونده گفت: سال ۹۴برای خرید ملک یافت آباد با امان کی آشنا شدم و او این ملک را معرفی کرد و اوراق مربوط به بدر توس را بابت مابه ازای ثمن معامله تحویل دادم و پس از اینکه متوجه شدم که اقدامات بدر توس دارای ریسک است، ثمن معامله را به صورت توافقی پرداخت کردم.
نماینده دادستان از متهم کفیلی پرسید: چکاره بودید که بدهی شرکت پایه سازان آریس را تسویه کردید و اوراق آن به نام شما بود. 
وی همچنین افزود: کیوان ذرخش که نامش در جلسات قبل برده شد و برای خانی (مدیرعامل وقت بانک سرمایه) وثیقه گذاشته بود، همان ملک آبشار را وثیقه گذاشته است.
قاضی دادگاه از علیمحمدی نماینده بانک سرمایه خواست تا برای ارائه توضیح در جایگاه حاضر شود.
علیمحمدی گفت: مصوبه‌ای توسط بخشایش و چند نفر دیگر در خصوص اوراق به تصویب رسید که هیچ مرجعی ندارد؛ صحبت‌های مطلع پرونده برای من تعجب آور است؛ اوراقی که بابت آن تسهیلات گرفته شده، تاییدیه نداشته است؛ از موسسه آرمان استعلام گرفته می‌شود و آقای سیدعلی باقری می‌گوید پول را به شعبه بیاورید تا تایید شود و آن را تایید نمی‌کند و در واقع اوراق واهی بوده است.
وی افزود: بعد از آن یک نامه دیگر از موسسه آرمان می‌آید و اوراق تایید می‌شود، اما نکته قابل توجه آن است که این نامه دو بار به بانک سرمایه می‌آید که با یکدیگر تفاوت دارد و جعلی بودن نامه ای که آقایان (متهمان) به صورت دستی آوردند، محرز است. 
نماینده بانک سرمایه اضافه کرد: بانک سرمایه مجدد به موسسه آرمان نامه می‌زند که برای نامه دوم تاییدیه بدهید که تا امروز هم جواب نداده اند.
علیمحمدی اظهارداشت: خدا رحم کرد که اوراق مسأله دار شد وگرنه اینها همچنان به جان بانک افتاده بودند و نامه ای به بانک به امضای آقای ذکاوت خوی زدند و گفتند ملک یافت آباد را با همان شرایطی که داشت به مبلغ هزار و ٧٠ میلیارد تومان به بانک می فروشیم که ۵٣۵ میلیارد تومان بابت طلب، ۴٠٠ میلیارد تومان سپرده سرمایه گذاری و ١٣۵ میلیارد تومان هم وجه نقد باشد که خوشبختانه این نامه مسکوت می ماند.
نماینده دادستان گفت: زمانی که محمد امامی را به دادسرا احضار کردیم گفت که دو هفته قبل از بازداشت از آقای امان برای رد مال کمک خواسته است بنابراین آقای امان نه تنها تسهیلات مجرمانه می‌گرفته بلکه با دیگر متهمان بانکی قرارداد می‌بسته است که جای آن‌ها هم تسویه کند و درعوض چیز دیگری از آنها بگیرد.
نماینده دادستان در ارتباط با شرکت داربون تجارت آسیا با مدیریت هدایت الله نور پرور گفت: شرکت داربون تجارت آسیا اوراق را می‌گیرد و ملک آبشار را گران نمایی می‌کند. سید رضا حسینی که در مرحله اخذ تسهیلات به حسابش پول رفته و املاک به نامش شده است نایب رئیس شرکتی است که در حال حاضر متواری است، شرکت پایه سازان اریس وقتی تاسیس می‌شود بعد از مدتی حمید حاج اسفندیاری وارد آن می‌شود.

موسسات خیریه کانون پولشویی برای متهمان
نماینده بانک سرمایه ادامه داد: داریوش امان و الهه ذرخش یک موسسه خیریه به نام کودکان اعظم اصفهان دارند که اسامی افرادی که داخل این خیریه هستند قابل توجه است حمید حاج اسفندیاری و علی موسوی نیز عضو خیریه‌ای در تهران که در سال ۹۶ تاسیس شد هستند.
قهرمانی نماینده دادستان گفت: آقای امان دو موسسه خیریه دارد، ولی متاسفیم که از این خیریه به عنوان کانون پولشویی استفاده می‌کند.
متهم داریوش امان کی در واکنش به این اظهارات قهرمانی گفت: من ۲۰ بچه آنجا دارم که مثل بچه‌های خودم هستند، هزار تومان پول آنجا نرفته است این موضوع ربطی به دادگاه ندارد.
قاضی مسعودی مقام در پاسخ به اظهارات متهم گفت: ردیابی‌ها وجود دارد، شما توانایی کمک ندارید. حسابهایتان بسته است.
قاضی گفت: یکی از شیوه‌های پولشویی در خیریه‌ها است به جای اینکارها پول‌های بانک را برگردانید.
نماینده بانک سرمایه ادامه داد: حمید حاج اسفندیاری در تمام شرکت‌ها نقش دارد من وی را با رضا حسینی بارها در بانک دیدم، اما هر دو می‌گفتند که یکدیگر را نمی‌شناسند.
وی افزود: حمید حاج اسفندیاری ملکی در میدان آزادی اصفهان را به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان خریداری می‌کند و رضا حسینی ملک مهناز و سوهانک بانک را خریداری می‌کند و چند قطعه ملک در محمد شهر معرفی می‌کند که صد میلیارد تومان گران نمایی داشته است.

پس از آن عباس ذکاوت خوی با  دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت.
عباس ذکاوت خوی ضمن رد اتهامات انتسابی در معرفی خود گفت: من مدیرمالی و عضو هیات مدیره شرکت پایه سازان آریس بودم که این شرکت در 23  بهمن سال 91 تاسیس شد. این شرکت مدیر پروژه یافت آباد بود و سرمایه گذار پروژه خانم برادرم (فاطمه کلاهدوزان) بود.
نماینده دادستان گفت: نمایشنامه اجرا نکنید حقیقت را بگویید.
متهم عباس ذکاوت خوی اظهار داشت: ملک متعلق به آقای فتحی بود اما  به نام خانم برادرم بود.
قاضی خطاب به متهم گفت: اگر به نام خانم برادرتان بود از کجا می دانید که متعلق به آقای فتحی بوده است؟
متهم پاسخ داد: این ملک عرفا به نام آقای فتحی بود.
قاضی دادگاه پرسید:‌ اکنون که در زندان هستید مخارج خانواده شما چطور تامین می شود؟
متهم پاسخ داد: برادر و خواهر و خانواده ام هزینه های زندگی مرا می دهند.
قاضی گفت: آقای نوری ماهانه سه میلیون تومان به خانواده شما می دهد؛ او را می شناسید؟
متهم پاسخ داد: بله ایشان مدیر چند شرکت آقای داریوش امان است.
متهم در پاسخ به سوال نماینده دادستان مبنی بر اینکه ذینفع اصلی در شرکت چه کسی بوده، گفت: آقای فتحی همه کاره بوده است.
متهم ذکاوت خوی درخصوص نحوه دریافت تسهیلات از بانک سرمایه گفت: مبلغ 69 میلیارد تومان را طی 10 مرحله در طول یک سال دریافت کردیم و این تسهیلات طبق فرایندهای تعریف شده بانک دریافت شد.
نماینده بانک سرمایه پرسید: آیا شرکت شما مدارک، مجوزهای لازم و صلاحیت دریافت این تسهیلات را داشت؟
متهم گفت: نسبت به بزرگی پروژه خیر اما ما طرح توجیهی داشتیم.
نماینده دادستان از متهم خواست تا درباره مبلغ 10 میلیارد تومانی که به حساب آقای رضا طاهری رفته توضیح دهد.
متهم ذکاوت خوی گفت: این مبلغ بابت خرید آسانسور و بالابر از شرکت میتسوبیشی چین به آقای طاهری پرداخت شد. دفتر این شرکت در دبی بود. پول را آقای فتحی پرداخت کرد.
متهم فتحی گفت: صرافی طاهری در اصفهان است.
نماینده دادستان گفت: چرا در مرحله اسکلت ساختمان آسانسور خریداری کردید؟ آسانسورها چه شد؟
متهم گفت: پول رفت.
قاضی از متهم عباس ذکاوت خوی پرسید در مجموع چقدر پول از آقای فتحی برای مراحل مختلف پروژه دریافت کردید؟
متهم پاسخ داد: حدود 30 میلیارد تومان.
نماینده بانک سرمایه خطاب به متهم گفت: این پروژه مشارکت در ساخت بوده است، چه کسی به شما اجازه داده بود که 10 میلیارد تومان هزینه های شهرداری پرداخت کنید؟ آورده شما برای پروژه چه بود؟
متهم با  نشان دادن مدارک گفت: همه اسناد و مدارک موجود است.
قاضی دادگاه با اعلام پایان جلسه چهارم دادگاه رسیدگی به پرونده داریوش امان کی یکانی و چهار متهم دیگر با تاکید بر اینکه برای جلسه بعدی دادگاه متهمان حتما مستندات لازم برای دفاع از خود را همراه داشته باشند، گفت: جلسه بعدی صبح دوشنبه پنجم اسفند ماه برگزار می شود.

برچسب‌ها