به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، مرکز هوافضای آلمان و موسسه تحقیقاتی هوا و فضا این کشور سرگرم مطالعه در زمینه نحوه علمی ساختن استفاده از هواپیماهای مسافربری برقی هستند.
در این پروژه همکاری برای تحقیقات مسافربری (CoCoRe) یک هواپیمای مسافربری هیبریدی- الکتریکی مورد بررسی قرار میگیرد که تنها ۱۲ صندلی دارد و قادر است از شهر «مانهایم» در آلمان به «برلین» سفر کند. هدف این پروژه کسب اطلاعات در مورد تاثیر این فناوری بر اقتصاد و محیط زیست است.
هواپیماهای برقی نسبت به هواپیماهای معمولی چند مزیت دارند. این هواپیماها نه تنها هیچ گونه گاز گلخانهای منتشر نمی کنند بلکه از لحاظ مکانیکی نیز ساده تر هستند و نگهداری آنها نیز ساده تر است. اما هواپیماهای برقی از باتری های بسیار سنگینی استفاده میکنند که نسبت به تانک سوخت هواپیماهای معمولی، انرژی بسیار کمتری را نگاه میدارند؛ این موضوع باعث میشود هواپیماهای برقی بار بسیار کمتری حمل کنند و مسافتهای کوتاهتری را بپیمایند.
در نتیجه مهندسان در خصوص نحوه کار با محدودیتهای این فناوری و کشف بهترین جایگاه برای بهره برداری از این فناوری سرگرم مطالعه هستند. در پروژه CoCoRe هواپیمایی با سیستم پیشرانه الکتریکی با ۱۹ سرنشین از کلاس مسافربری مانند Dornier Do ۲۲۸ و Jetstream ۳۱ بررسی میشود. این هواپیماها در مسیرهای کوتاه که برای هواپیماهایی با سیستم پیشرانش الکتریکی مناسبتر هستند، استفاده میشوند.
این محققان خاطر نشان کردند که بر اساس پژوهش آنها، ۵۶ درصد از پروازهای هواپیماهای ۱۹ سرنشینه در سراسر جهان در مسافت های کمتر از ۲۰۰ کیلومتر و ۸۳ درصد این پروازها در مسافت کمتر از ۳۵۰ کیلومتر انجام میشود. استفاده از این الگو بدین معنی است که این ترکیب پرواز کاملاً الکتریکی که توسط تقویت کنندههای محدوده تقویت میشود ، باعث جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن ناشی از هواپیماهای مسافرتی می شود.
در این مطالعه فرض بر یک هواپیمای هیبریدی الکتریکی است که اصلاحات مختلفی بر روی آن انجام شده مانند باتریهایی که برای ویژگیهای بهتر برخاستن و فرود آمدن و نیز سهولت تعویض باتریها بر روی ارابهی فرود نصب شدهاند. این باتریها دو تن وزن دارند که باعث میشود هواپیما در هنگام برخاستن از زمین ۸.۶ تن وزن داشته باشد و بتواند یک برد ۲۰۰ کیلومتری را بپیماید. البته این برد با استفاده از توربینهای اضافی گازی که به گفته محققان برای دلایل ایمنی و نیز پروازهای طولانی تر مهم هستند به هزار کیلومتر افزایش مییابد.
به گفته محققان، با کارآمدتر شدن باتریها، سبک تر شدن فریم هواپیما و پیشرفته تر شدن طراحیهای مولتی- ملخ، برد پرواز هواپیماهای الکتریکی را می توان به بیش از ۴۰۰ کیلومتر افزایش داد.
بر اساس پروژه CoCoRe از نقطه نظر اقتصادی، چنین هواپیماهای هیبرید-الکتریکی برای استفاده در مکانهایی مانند کانادا که مسیرهای در مناطق دور افتاده با چند مسافر دارد و یا برای استفاده در شهرهای اروپایی که مسافت نسبتا کمی با یکدیگر دارند مانند مانهایم به برلین، برمن به برلین و مونستر به لایپزیش در آلمان، کارایی پیدا میکنند.
محققان همچنین میگویند، پیشرفت های فناوری شمار چرخههای شارژ و تخلیه بار را از حدود هزار افزایش میدهد و افزایش بهای دی اکسیدکربن نیز چشم انداز اقتصادی استفاده از هواپیماهای الکتریکی را تقویت میکند.