کابل - ایرنا - آمریکا و طالبان با اعلام مواضع خود نشان دادند که آغاز بکار دولت جدید افغانستان را تهدیدی برای صلح خود تلقی کرده و از تعویق مراسم تحلیف ریاست جمهوری استقبال کرده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا از تعویق برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرد و گفته است: زمان آن نیست که برسیاست های انتخاباتی تمرکز شد و تلاش ها باید در راستای صلح پایدار و پایان جنگ با طالبان باشد.

این در حالی است که ریاست جمهوری افغانستان تاکنون هیچ واکنشی مبنی بر آن که پذیرفته است، مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به تعویق بیاندازد، نداشته است.

اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا و کنفرانس مطبوعاتی «مایک پمیئو» وزیر خارجه آن کشور نشان می دهد که همه تلاش های خود را در راستای امضای توافقنامه صلح با طالبان متمرکز کرده و با هر اقدامی که در راستای تضعیف این روند است، مخالفت می کنند.

در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا گفته شده است که نگرانی‌های مرتبط با انتخابات افغانستان در مطابقت با قانون رسیدگی شود و دولت آینده این کشور فراگیر بوده و بازتاب دهنده آرمان‌های تمام افغان‌ها باشد.

این وزارت تصریح کرده است که از هرگونه اقدامات بی ثبات کننده از جمله ایجاد دولت موازی که در تضاد با قانون اساسی افغانستان است، خودداری شود.

پمیئو نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفته است که در آستانه یک فرصت بزرگ سیاسی قرار داریم و به هیچ گروهی اجازه تضعیف این روند  را نخواهیم داد.

پمیئو اما افزوده است گروهههای زیادی وجود دارد که تلاش دارند آنچه را به دست آورده‌ایم، آسیب برسانند و ما اجازه نخواهیم داد که چنین شود.

وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه گفته است که رهبران افغانستان و حامیان آنان باید اطمینان حاصل کنند که مناظره سیاسی با روش آرام و بدوراز تهدید و خشونت انجام شود.

پمیئو کاهش یک هفته ای خشونت در افغانستان را در دو دهه گذشته بی سابقه  دانسته و گفته است که اگر این روند با موفقیت به پایان برسد توافق نامه صلح با طالبان در هماهنگی با دولت وحدت ملی در ۲۹ فوریه امضا خواهد شد.

اما طرف دیگر صلح آمریکا طالبان است که آنها هم زمان با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با آن مخالفت کرده و آن را در تناقض با گفت وگوی صلح خوانده بود.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در توئیتی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را نمایشی و جعلی خوانده و افزوده بود که انتخاب اشرف غنی مشروعیت ندارد.

وی افزوده بود که با توجه به شرایط حساس قضیه کنونی افغانستان با محتوای روند جاری صلح، انتخابات در تضاد قرار دارد.

آگاهان افغان نیز بر این باورند که برگزاری مراسم تحلیف پیش از امضای توافق نامه صلح باعث می شود که مشکلاتی را بوجود بیاورد، زیرا طرف های انتخاباتی بازهم تحرکاتی خواهند داشت که موضع جناح مخالف طالبان را تضعیف خواهد کرد.

ژنرال «عیتق الله امرخیل» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان به ایرنا گفت که اگر مراسم تحلیف انجام می شد عبدالله نیز اقدامی برخلاف اشرف غنی می کرد و یا خود مراسمی را تحت نام تحلیف برگزار می کرد و این اقدام روند امضای توافق نامه صلح و مراحل بعدی آن را تحت تأثیر قرار می داد.

وی گفت: اگر چنین می شد طالبان پس از امضای توافق با آمریکایی آغاز گفت وگو با دولت افغانستان را رد می کرد و دلیل آنها روشن بود که طرف مقابل آنها بین خود سازش نمی توانند و با آنها حاضر به گفت وگو نیستند.

به باور امرخیل موضوع دیگر نیز این است که آمریکایی ها می خواهد در آینده طالبان را نیز در دولت شریک ساخته و دولت آینده با حضور آنها تشکیل و بکار آغاز کند.

این کارشناس افغان از طرف های انتخاباتی افغانستان انتقاد کرد که آنها باید هر طور شده بود، انتخابات را به نتیجه می رساندند و دولت فراگیر تشکیل می دادند تا هم قانون اساسی نقض نمی شد و هم طالبان در مقابل انتخابات انجام شده و دولت جدید روبرو می شد.

به باور وی اکنون موضع طرف های افغان در برابر طالبان نیز ضعیف است و اگر اشرف غنی و عبدالله به چنین کشمکش ها ادامه دهند، طالبان در ادامه گفت وگوها دست بالا خواهند داشت و خواسته های خود را عملی خواهد کرد.

امرخیل گفت که برای طرف های انتخاباتی افغانستان شرم آور است که آمریکایی ها برای آنها یاد آوری می کنند که قانون اساسی تان را نقض نکنید.

به باور این کارشناس افغان در حال حاضر آمریکا تمام خواسته های خود را بر طرف های انتخاباتی افغانستان می قبولاند و هرچه بخواهد دو طرف باید بپذیرند زیرا عبدالله و اشرف غنی هردو برای پیش برد اهداف و دولت آینده به آمریکایی ها نیازمند هستند.

با توجه به اطلاعیه ای وزارت خارجه آمریکا تشکیل دولت جدید افغانستان تا پس از امضای توافق نامه صلح به تعویق افتاده است و پس آن نیز باید انتظار کشید که توافق نامه صلح حامل چه محتوایی است که تاکنون دولت افغانستان در باره آن نمی داند.