اراک - ایرنا - «عشق‌های بی‌رنگ» عنوان کتابی است که به قلم «یسرا طهماسبی‌زاده» نوشته شده و سیری در منظومه‌های عاشقانه فارسی دارد.

این کتاب ۲۷۰ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات«دانش‌کیان» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه و شعر و ادب ۱۷۰ هزار ریال است.

مطالب این کتاب در 2 فصل شامل ادبیات غنایی و معروف‌ترین منظومه‌های عاشقانه فارسی است که شرح مفصلی را بر اشعار عاشقانه و حال و هوای آن در شعر فارسی دارد.

در فصل نخست واژه غنا ، تحول انواع ابیات غنایی در شعر فارسی و ادبیات غنایی ایران قبل و بعد از اسلام از کلام شاعران به بحث و نظر گذاشته شده است.

فصل دوم کتاب شرح مفصلی از معروف‌ترین منظومه‌های عاشقانه فاسی است که از جمله آن داستان خسرو و شیرین، مروری بر احوال و آثار نویسنده، ارایه خلاصه داستان، گزیده‌ای از داستان به نظم و تقد و نظرها پیرامون این اثر از دید ادبا و صاحب نظران است.

از این دست داستان‌های فرهاد و شیرین وحشی بافقی و لیلی و مجنون نیز به تفضیل آمده است و ضمن ارایه گزیده‌ای از داستان به نظم و شرح خلاصه آن‌ها نقد و نظرها و محتوای درک مفهوم عاشقانه کاویده شده است.

خلاصه‌ای از داستان‌های هفت گنبد شاه سیاه‌پوش، شاه کنیزک فروش، بشر پرهیزکار، شاهزاده خانم سرخ‌پوش، ماهان، خیر و شر و مرد پارسا به نقد و نظر گذاشته شده است.

در ادامه این فصل همچنین داشتان‌های عاشقانه وامق و عذرا، ویس و رامین، همای و همایون، گل و نوروز، هشت بهشت امیر خسرو دهلوی، جمشید و خورشید سلمان ساوجی، بیژن و منیژه، یوسف و زلیخا جامی، سلامان و ابسال، ورقه و گل‌شاه هیوقی، زهره و منوچهر ایرج میرزا، حسن و دل، ملک خورشید و دختر شاه بنارس، نل و دمن و سلیمان و بلقیس شرح داده شده و نقطه نظرات در خصوص آن‌ها در کنار شرح احوال نویسنده بیان شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: عشق حقیقی و محبت بی‌شائبه از اغراض، رنگ‌ها و هوس‌ها که بقا و دوام زندگی آدمی بدان وابسته است از هماهنگی میان عناصر کائنات برخاسته  و پژواک آن در بعد فکری و عاطفی شعر فارسی سایه افکنده است.

به اعتقاد صاجب‌نظران چهره معشوق حقیقی در همه چیز جلوه‌گر است و همه کائناتاز جمله وجود آدمی پرتویی از هستی ذات بی‌همتای خداوندی است.

وحدت معنوی که در میان عاشق و معشوق وجود دارد تمثیلی آموزنده و زیباست از زندگی مجنون که در طلب لیلی است درحالیکه کسی مژده آمدن محبوبش را به او می‌دهد و عاشق شوریده به جز صورت لیلی چیز دیگری را در عرصه عالم نمی‌بیند که از لحاظ عرفانی اینچنین سرمستی و شور و حال حاصل عنایت معشوق ازلی است.