اصفهان- ایرنا- چیزی که این روزها بیش از هرچیز دیگری می‌تواند موجب شکست کرونا و مقابله با آن شود تلاش و عزمی در سطح عمومی و جدی گرفتن آن توسط شهروندان و مسوولان امر است تا جایی که خانه‌نشینی افرادی که مشاغل خدمات‌رسان ندارند بهترین راه برای مقابله با کروناست.

کرونا، ویروسی که این روزها به سرعت در جهان ریشه دوانده و بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است. بحرانی به وسعت کره زمین که ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها به طول انجامد و انسان‌های زیادی را مبتلا سازد.

اما آیا واقعا این ویروس تا به این اندازه قدرت داشت یا اینکه سوء مدیریت و مردم در کنترل شیوع، به آن قدرتی دوچندان بخشیده است؟

اگر کمی در روند انتشار و انتقال این ویروس در شهرها و کشورها دقت کنیم قدر مسلم به این نکته مهم خواهیم رسید که این ویروس مهار شدنی بود اما جدی نگرفتن آن، موجب پیشروی روزافزون در انتشار آن از شهری به شهر دیگر و کشوری به کشوری دیگر شده است.

موضوعی که با کمی رعایت و جدی گرفتن؛ جلوی فاجعه‌ای به وسعت پنج قاره را می‌گرفت. اما اکنون کرونا وارد کشور ما شده است و همه خواه ناخواه درگیر آن هستیم.

بهتر است آن را جدی بگیریم و برای مدتی طبق برنامه‌ها و توصیه‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت رفتار و عمل کنیم تا شاید بتوان جلوی سرعت پیشروی آن را گرفت.

چیزی که این روزها بندرت در جامعه دیده می‌شود، مدارسی که تعطیل می‌شوند و والدین ناآگاه و توجیه نشده‌ای که دست فرزندان خود را گرفته و به سفر و گشت و گذار و یا خرید عید می‌روند. حتی مهمانی‌ها هم همچنان ادامه داد.
رفتارهایی نابخردانه که لرزه بر تن انداخته و انسان را به تعجب وا می‌دارد.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به قصد جلوگیری از تردد و تجمع افراد صورت می‌گیرد و والدین از این شرایط در راستای انجام کارها و تفریحات خانواده بهره می‌برند، امری که در حقیقت شبیه سوار شدن بر خودرو و با اختیار و به سرعت به انتهای دره رفتن است.

از سویی دیگر بسیاری از افراد جامعه این ویروس را سرسری می‌گیرند و نکات مهم بهداشتی و پیشگیری را پشت گوش می‌اندازند.

جوانی در معابر عمومی و وسایل نقلیه عمومی بدون دستکش تردد می‌کند و می‌انگارد که بیماری تنها گریبان دیگران را خواهد گرفت، ورزشکاری که غذای آماده از بیرون تهیه کرده و می‌خورد، اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کند و می‌گوید من ورزشکارم و کرونا سراغ من نمی‌آید.

حال با همه این تفاسیر که مرگ و میر کرونا در میان جوانان کمتر است، ورزش و قوی بودن سیستم ایمنی بدن می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد اما باید گفت که اگر اینطور هم باشد اما آلوده شدن فردی جوان و ورزشکار به ویروس شاید او را از پا در نیاورد بلکه چندین فرد دیگر را به این ویروس مبتلا خواهد کرد که شاید کودک یا افرادی بیمار و کهنسال باشند.

پس بی تردید باید همه ما، زن و مرد، پیر و جوان و کودک تا حد امکان از ترددهای غیرضروری خود در معابر عمومی استان اصفهان خودداری کرده و موارد بهداشتی را تا نابودی کامل این ویروس رعایت کنیم.

در خانه بمانیم، نوشیدنی زیاد و مواد غذایی مقوی مصرف کنیم، بهداشت فردی و عمومی را رعایت و از تماس با حیوانات، مهمانی‌ها، دست دادن، در آغوش گرفتن یکدیگر، حضور در اماکن شلوغ و خرید نوروز و ... جدا خودداری کنیم.

اصولی که باید تا پایان اعلام وزارت بهداشت مبنی بر رخت بربستن این ویروس جهانی به آن پایبند باشیم.

همانگونه که به منظور کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا و سرعت شیوع آن نمازجمعه این هفته شهر اصفهان برگزار نشد، مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز ورزشی، گردشگری و فرهنگی از جمله سینماها نیز به تعطیلی کشیده شده است. 

بسیاری از ادارات تدابیر بهداشتی از جمله در اختیار قراردادن مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا اندیشیده‌اند و ملاقات‌های مردمی در سازمان‌های مربوط به شهرداری اصفهان نیز فعلا لغو شده است.

مراسم‌های ازدواج و عزاداری تا اطلاع بعدی ممنوع شده و مردم به استفاده از غذاهای خانگی توصیه می‌شوند.

وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مترو، سرویس‌های عمومی سطح شهر و ... به صورت منظم ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

یادمان باشد امروز تنها حضور خدمت‌رسانان به مردم در بیرون از خانه ضروری است تا باری از دوش جامعه مبتلا به کرونا برداشته و دردی از شهرمان دوا کنند.

بنابراین مردم نیز باید با همکاری بیشتر، مسوولان و دیگر هموطنان خود را برای مبارزه با این ویروس جهانی یاری کنند.

استاندار اصفهان گفت: حضور کمتر در اجتماعات به طور قطع سلامت فرد را به همراه دارد و لذا توصیه می‌کنیم مردم از حضور در اجتماعات پرهیز کنند.

عباس رضایی ترس از ویروس کرونا را صد برابر بدتر از ویروس کرونا دانست و تاکید کرد: مردم بدانند حفظ آرامش سیستم ایمنی آنها را تقویت می‌کند.

وی یادآور شد: توصیه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا  به مردم رعایت مسائل بهداشت فردی، استفاده از  مواد  ضدعفونی‌کننده و شست و شوی دست‌ها پس از حضور در محل کار است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه راه ویروس کرونا جلوگیری از انتقال آن است، تصریح کرد: ۸۵ نفر از ۱۰۰ نفر یا از ابتلای خود به کرونا ویروس متوجه نمی‌شوند یا اگر متوجه شدند شبهه‌ای از سرماخوردگی است.

آرش نجیمی اضافه کرد: در نهایت از صد نفر تنها ۱۵ نفر مبتلا می‌شوند که درمان نگهدارنده برای آن‌ها استفاده می‌شود و مرگ و میر آن بین یک تا سه درصد است.

وی خاطرنشان کرد: مردم عادی هیچ نیازی به ماسک ندارند از این رو حجم مراجعه برای خرید ژل ضدعفونی کننده و ماسک‌ها نادرست است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهترین ضدعفونی کننده را شستن دست‌ها با آب و صابون مایع به صورت مرتب دانست و افزود: استفاده بیش از حد از الکل‌ها و محلول‌های با پایه الکل به پوست آسیب می‌زند.

یک روانشناس نیز می‌گوید: ترس و دوری از بی‌تفاوتی برای پیشگیری از بیماری و رعایت اصول بهداشتی تاحدودی لازم است ولی نباید این هیجان‌های منفی تبدیل به معضل و آسیب به روان انسان شود و زندگی افراد را مختل کند.

علیرضا معماریان ادامه داد: چنین اتفاقی پس از بهبود وضعیت ناشی از بیماری کرونا موجب بروز و نمایش اختلال‌های روانی در جامعه خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: مشورت و بهره‌گیری از توصیه‌های کارشناسان موجب درک واقعیت‌ها و تصمیم‌گیری واقعی می‌شود.

به اعتقاد این استاد دانشگاه باید با روحیه مشارکت اجتماعی و حس همدردی برای خروج از بحران‌  عمل کنیم.

وی عنوان ‌کرد: مردم باید در حد توان خود برای بهبود شرایط کشور همکاری کنند و اصلاح رفتار را از خود، خانواده و اطرافیان آغاز و به جامعه تعمیم دهند.

شیوع ویروس کرونا در چین و بسیاری دیگر از کشورهای جهان در چند هفته اخیر، اقتصاد آنها را تحت تاثیر قرار داد.

 رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد، استان اصفهان ۱۲ نفر مبتلا دارد که آمار آن به تدریج با در نظر گرفتن آمار روزهای گذشته در حال افزایش است.