این روزها ترس از اتفاقات ناخواسته بر فوتبال و ورزش ایران سایه افکنده است؛ ترسی که منشا اصلی آن شیوع کرونا">ویروس کرونا است. اما اتفاقی که هفته پیش و در جریان سفر تیم فوتبال استقلال به شهر سیرجان رخ داد، بسیار ترسناک تر از کرونا بود زیرا سرگردانی هواپیمای حامل بازیکنان استقلال در آسمان، ترس از احتمال سانحه را افزایش داده و تمام ذهن و تمرکز بازیکنان را از فوتبال به سمت و سوی مقصد نهایی این هواپیما سوق داد. این هواپیما پس از ۷۰ دقیقه سرگردانی در آسمان در نهایت به تهران بازگشت تا کاروان آبیپوشان به پرواز دیگر راهی سیرجان شوند.
اما استقلالی ها در سفر کرمان از چه هواپیمایی استفاده کردند که ترس از سانحه آن بر سر لیگ برتر سایه انداخت؟ هواپیمای حامل تیم استقلال از نوع BAe ۱۴۶ که از سال ۲۰۰۸ در ناوگان هوایی ایران مورد استفاده قرار میگیرد. این هواپیما از نوع میانبرد است و ظرفیت آن کمتر از ۳۰ نفر است. ایران، بلژیک، بلغارستان، استرالیا، اسپانیا، کانادا، پرو، هند، فیلیپین و غنا همچنان از آن در مسیرهای پروازی خود بهره میبرند.
این مدل هواپیما در سال ۲۰۰۸ از یک شرکت چینی خریداریشده و در اختیار شرکتهای قشم ایر، ماهان ایر و تابان ایر قرار گرفت؛ اما پرواز آن بر فراز ایران تنها ۲ سال بدون مشکل بود و تنها پس از این زمان کوتاه، هواپیمای BAe ۱۴۶ به خاطر نقصهای فنی و یا کمبود قطعات کاملا زمینگیر شد. زمینگیری که موجب شد تا طرح تبدیل آن به یک رستوران در شهداد کرمان مورد بررسی قرار گیرد.
حال باوجود این مشکلات هنوز این نوع از هواپیما در خطوط هوایی ایران در حال تردد است و تیمهای فوتبال به خاطر صرفهجویی در زمان و وقت بهصورت چارتری بلیت آن را برای تیم تهیه میکنند. تهیه بلیتی که شاید ارزان و بهصرفه باشد اما در دل خود ترسی دارد که بدون شک ممکن است موجب شکلگیری حوادثی مانند «چاپه کوئنزه» برزیل شود. در ٢٨ نوامبر ٢٠١٦ حامل ٢٢ بازیکن تیم فوتبال چاپه کوئنزه، ٢٣ نفر کارمند و کادر فنی، ٢ مهمان و ٢١ خبرنگار فرودگاه «ویرو ویروی» سانتاکروز بولیوی را به مقصد فرودگاه خوزه ماریا کوردووای شهر میدلین کلمبیا ترک کرد اما در میانه راه دچار حادثه شد و سرنشینان آن جان باختند.
نقص فنی هواپیمای حامل بازیکنان استقلال در حالی موجب برگشت خوردن پرواز این تیم پس از ۷۰ دقیقه به تهران شد که اگر اتفاق ناگواری در شرایط کنونی که کشور در بحران کرونا قرار دارد رخ میداد، بدون شک فوتبال ایران رخت عزا میپوشید و یکی از بدترین تراژدیهای ورزشی کشور شکل میگرفت. تراژدی که هم سرمایه ورزشی باشگاه استقلال را از بین میبرد و هم تیم ملی فوتبال را از بسیاری از ستارههای بااستعداد محروم میکرد.
هر چند که هواپیمای نوع-BAe ۱۴۶ به خاطر سهولت در پرواز و بهصرفه بودن هنوز در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار میگیرد اما واقعیتی که وجود دارد این است که ناوگان هوایی ایران به خاطر تحریمها با مشکل تامین قطعه این هواپیما روبرو است. نوع به کار گرفتهشده آن در شرکتهای هوایی ایران در سال ۱۹۹۳ توسط شرکت هواپیمایی چینی نخستین پرواز خود را انجام داده و در سال ۲۰۰۸ نیز توسط ایران خریداری شد.
خرید این هواپیما هر چند در آن زمان بهعنوان نوسازی ناوگان هوایی تلقی میشد اما تبدیلشدن یکی از این هواپیماها قرار است در شهداد کرمان به رستوران تبدیل شود. این شیوه از زمینگیری شان میدهد که دوران اعتماد به این ارابههای هوایی با شرایط تحریم به پایان رسیده و نباید یک باشگاه بزرگ ورزشی تمام سرمایههای انسانی خود را به آن بسپارد.