بوشهر- ایرنا- کارگاه آموزشی پیشگیری از بیماری کرونا ویروس با شعار « کرونا را شکست می دهیم » توسط شبکه بهداشت و درمان ویژه کارمندان ادارات این شهرستان برگزار شد.

کارشناس بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی روز شنبه دراین کارگاه آموزشی گفت: با توجه به وجود بیماری کرونا در کشور طرح ضربتی پیشگیری این بیماری و گندزدایی کردن ادارات و نهادهای شهرستان دشتی توسط شبکه بهداشت و درمان در سطح شهرستان در دست اجرا است.

منیژه یزدان شناس ادامه داد: بیماری اخیر کرونا در کشور چین بخاطر تغذیه مردم این کشور از خفاش شیوع پیدا کرد و به دلیل رفت و آمد با این کشور در ایران نیز تعدادی به این بیماری مبتلا شدند.

وی افزود: فرق این بیماری با بیماری‌های دیگر در سرعت انتقال بالای آن است و از طریق دست زدن به وسایل آلوده، تماس نزدیک به انسان مبتلا و قطرات تنفسی انتقال می‌یابد.

یزدان شناس اضافه کرد: تب بالاتر از ۳۸ درجه، سرفه، تنگی نفس و عفونت ریه از علائم ابتلا به این ویروس است که در سالمندان، افراد دارای بیماری های زمینه‌ای، خانم‌های باردار و بیماران پیوندی و بیماران خاص شدیدتر است.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از این بیماری به طور مداوم دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و یا آنها را ضدعفونی کنید، از تماس دست با چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید، از دست دادن و روبوسی بجد خودداری کنید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه و سرفه با دستمال و یا داخل آرنج بپوشانید و فاصله یک متر را از همه بویژه افراد بیمار را رعایت می‌کنیم.

یزدان شناس ادامه داد: همه افراد نیاز ندارند از ماسک استفاده کنند زیرا خود ماسک باعث جمع شدن رطوبت می‌شود و توصیه می‌کنیم زمانی که علایم تنفسی مانند سرفه و عطسه دارید یا از افراد مبتلا به این بیماری مراقبت می‌کنید و یا اینکه مبتلا به این بیماری هستید از ماسک استفاده کنید.

وی با اشاره به ضدعفونی و گند زدایی کردن وسایل گفت: لازم است هر چهار ساعت وسایل محل کار و منزل از جمله میز، کیبورد رایانه، دست گیره در و سایر وسایل ضدعفونی و گندزدایی شود و حداقل ده دقیقه مواد ضدعفونی و گندزدایی روی آنها قرار گیرد.

یزدان شناس افزود: برای ضدعفونی و گندزدایی می توان از الکل ۷۰ درصد استفاده کرد و در صورت نبودن الکل می‌توان با یک لیوان مواد سفید کننده در بازار و ۹ لیوان آب، محلول ضدعفونی کننده را تهیه کرد.

وی اضافه کرد: در صورت مشاهده علایم این بیماری به سرعت به پزشک مراجعه کنید و با توجه به این که آنتی بیوتیک روی کرونا ویروس جدید اثر ندارد باید از خوردن آنتی بیوتیک خودداری کرد.

شهرستان دشتی با ۸۶ هزارنفرجمعیت در۸۰ کیلومتری جنوب بوشهرواقع است.