اراک - ایرنا - کرونا ویروس این روزها سبب شده تا سربازان خدومی در جبهه خدمت و مهربانی به خط شوند و این مدافعان سلامت، بی‌پروا و با نیت خدمت صادقانه، در جای جای این مرز و بوم از جمله استان مرکزی، در صف اول مبارزه هستند.

همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور، پرستاران، پزشکان، کادر درمانی با از خودگذشتگی مثال زدنی به یاری بیماران شتافته تا جایی که از آنان به عنوان «مدافعان سلامت» یاد می شود  و در سنگر مبارزه با بیماری کرونا، جان با ارزش خود را به میدان آورده اند تا سایر هموطنان از ترکش این ویروس در امان بمانند.

استان مرکزی به سبب مجاورت با قم، بیشتر در معرض آلودگی قراردارد و این مهم باعث شده تا پیشگیری و درمان در استان شدت یابد و مسوولان برای ارایه خدمات با بسیج همکه امکانات و نیروها به جنگ میهمان ناخوانده سلامت جسم و جان بروند.

دستمان در دست خداست بی شک  او نگهدار ماست

پرستار بخش آی سی یو بیمارستان خوانساری اراک گفت: ما پرستاران خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، ایمان داریم که دستانمان در دست خداست و او مراقبمان است.

«حسن تکلو» افزود: در ابتدا تبدیل بیمارستان خوانساری به مرکز درمانی معین، بیماران مبتلا و برخی از  کادر درمانی دغدغه‌هایی داشتند اما با تک تک آنان صحبت شد و آنان پذیرفتند که آنان اکنون مدافعان سلامت سنگر مبارزه با کرونا هستند.

وی اظهار داشت: ما پرستاران الگو خود را شهدا و سردار سلیمانی قرار داده ایم و با ماندن در سنگر مبارزه با این بیماری به هموطنان خدمات ارایه می‌کنیم.

این پرستار با ۱۴ سال سابقه ادامه داد: همکاران با رعایت تمام نکات ایمنی بهداشتی بیماران را پذیرش و خدمات ارایه می‌کنند و امید دارند می‌توانند مدافع سلامت مردمی باشند که نگهبان آنان خداوند سبحان است و ما همه وسیله هستیم.

دلتنگ خانواده ایم اما بیماران را رها نمی‌کنیم

سرپرستار بخش هماتولوژی بیمارستان خوانساری اراک نیز گفت: ۲ هفته است که خانواده را ندیده‌ام و دلتنگشان هستم اما در بیمارستان به تخصص و خدمات من نیاز است بنابراین باید در بیمارستان بمانم و به مردم  خدمت کنم.

«شبنم شیراوند» افزود: ما خط مقدم بیماری هستیم و برای سلامتی مردم در این سنگر از جان خود مایه گذاشته‌ایم و منتی نیست زیرا این مهم را وظیفه خود می‌دانیم.

این پرستار با ۹ سال سابقه خدمت ادامه داد: از مردم خواهش داریم با کادر درمانی همکاری کنند و توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرند و از مراجعه غیرضروری به بیمارستان برای کوچکترین علایم بیماری خودداری کنند.

«گویا ملک حسینی» از پرستاران بیمارستان خوانساری اراک هم گفت: روزی ۱۰ ساعت در بیمارستان نوبت کاری دارم و در صورت نیاز این مدت زمان تمدید می‌شود.

وی افزود: با شیوع بیماری برای حضور در بیمارستان با افکار خود دست و پنجه نرم کردم اما به این نتیجه رسیدم که اگر این میدان خالی شود چه کسی می‌تواند جایگزین تخصص ما باشد.

وی اظهار داشت: مردم استان مرکزی همکاری خوبی در پیشگیری از بیماری داشته اند و این همکاری باعث شده تا بیماری رشد صعودی در استان نداشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: وضعیت عمومی ۱۸ مبتلا به کرونا در این استان کنترل شده است و بیمار بدحال در این استان وجود ندارد.

دکترسید «محمد جمالیان» افزود: اغلب مبتلایان به این بیماری در استان مرکزی در سنین میانسالی هستند که سیستم ایمنی نسبتا قوی دارند و خوشبختانه سالمندان و بیماران زمینه‌ای کمتر آلوده شده‌اند و این مسئله موارد بدحال و مرگ ناشی از بیماری را پایین آورده  است.

وی توضیح داد: ۱۲ نفر از بیماران آلوده به ویروس کرونا اکنون بستری هستند و مراحل درمانی را می‌گذرانند و ۶ بیمار دیگر نیز سرپایی درمان شده و در منزل دوران قرنطینه را تا منفی شدن ازمایش سپری خواهند کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد:استان مرکزی در زمره نخستین مناطق کشور بود که اقدامات پیشگیرانه کرونا را در تعطیلی مدارس، باشگاه‌های ورزشی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های علمی و هنری و فنی و حرفه‌ای دنبال و اماکن عمومی را گندزدایی کرد و با هشدارها و سرعت عمل بالا توانسته کنترل نسبی روی شیوع سریع بیماری ایجاد کند اما، این موضوع ممکن است موقتی باشد و نیاز است مردم موضوع ماندن در منزل و توصیه‌های بهداشت فردی را جدی بگیرند تا موج بیماری در استان رخ ندهد.

دکتر جمالیان بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده شهرستان‌های ساوه و دلیجان که در مجاورت استان قم هستند در مسئله کرونا شرایط مناسبی ندارند و بر اساس مصوبه کارگروه پدافند غیرعامل زیستی استان تمامی ترددها به استان باید با دقت کنترل شود و از آمد و شد افراد مشکوک به کووید۱۹ به شدت جلوگیری می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار شهرستان‌های ساوه و دلیجان هر کدامم با پنج بیمار مبتلا به کرونا و اراک با سه بیمار بیشترین سطح آلودگی به این ویروس را دارند.

دکتر جمالیان بیان کرد: شهرستان‌های آشتیان، خنداب، تفرش، خمین  و محلات نیز هر کدام یک مورد مثبت کرونا داشته‌اند که مبتلایان مراحل درمان را طی می‌کنند.

وی تاکید کرد: برگزاری مجالس عروسی و عزا و محیط‌هایی به تجمع گروهی از افراد می‌انجامد برابر مصوبه کارگروه پدافند غیرعامل زیستی استان ممنوع است و متاسفانه مواردی گزارش شده که شماری از شهروندان به این مسئله بی‌تفاوت بوده‌اند و با وجود اینکه در سطح تصمیمات کلان سرعت عمل برای کاهش ارتباطات و کنترل وسروس اعمال شده هنوز جمعی از شهروندان به این مسئله کم توجه هستند و با رفتارهای پرخطر خود به بیماری دامن می‌زنند و سایران را در معرض خطر قرار می‌دهند.

 اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در ساوه 

رییس دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: برای پیشگیری و کنترل شیوع کرونا ویروس از ماهها قبل اقداماتی در سطح اطلاع رسانی، پیشگیری و بهداشت و درمان دست اجرا قرار گرفت.
دکتر عباس نیکروش افزود: هماهنگی های بین بخشی با سایر ادارات از جمله فرمانداری و سایر ارگان‌ها در کنار اقدامات داخلی دانشکده در دست پیگیری است و نشست های زیادی در این زمینه تشکیل شد.
وی اظهار داشت: اطلاع رسانی وسیعی از سوی این دانشکده در فضای مجازی و هم در رسانه‌های رسمی انجام شده که آثار و تبعات مناسبی از جمله افزایش حساسیت افکار عمومی نسبت به این بیماری را به همراه داشته است.
رییس دانشکده علوم پزشکی ساوه در مورد کنترل مبادی ورودی و خروجی میان شهرهای ساوه و قم، اظهار داشت: نظارت و مدیریت مسافران ورودی از قم در قالب تریاژ، اطلاع رسانی و بررسی وضعیت آنها با همکاری سازمان هایی چون ناجا، هلال احمر و... در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه از دستگاههای تب سنج نیز استفاده می شود.
نیکروش گفت: در نامه ای به روسای ادارات ساوه از آنها درخواست شده که نسبت به ضدعفونی کردن محیط کار و تامین سلامت همکاران و ارباب رجوع اقدام کنند و سفیر سلامت باشند.

آمادگی ۸۵ گروه جهادی برای مقابله با کرونا در استان مرکزی

رییس مجمع جهادگران استان مرکزی گفت: ۸۵ گروه جهادی این استان برای مقابله با کرونا از آمادگی کامل برخوردار هستند.

سیدعباس حسینی افزود: جهادگران بسیجی همانند روزهای سخت سیل فروردین ماه تا ریشه کن شدن این بیماری از پای ننشسته و همکاری موثر در تمام عرصه‌های مورد نیاز با نیروهای متخصص را وظیفه شرعی خود می‌دانند.

وی ادامه داد: گروه‌های جهادی با تجهیزات کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی استان مرکزی تولید ماسک‌های پارچه‌ای را آغاز کرده‌اندو برای ضدعفونی و توزیع ماسک در اماکن عمومی نیز  از ظرفیت این گروه‌ها استفاده می‌شود.

رییس مجمع جهادگران استان مرکزی گفت: در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا با هماهنگی بسیج دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی استان و گروه‌های جهادی فعال دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد آموزش‌های لازم به جهادگران ارایه شود.

حسینی خاطرنشان کرد: تعدادی از جهادگران در حوزه پیشگیری وارد شده و آموزش‌های لازم برای  بر ای مقابله با کرونا را در مساجد و محافل از جمله پارک‌ها و خیابان‌ها به شهروندان ارایه می‌دهند.

فرماندار: دستگاه‌های اجرایی اراک مکلف به گندزدایی روزانه هستند

فرماندار اراک گفت: دستگاه‌های اجرایی این شهرستان برای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا مکلف به گندزدایی و ضدعفونی روزانه در یک تا ۲ نوبت هستند.

«حسین بختیاری» افزود: شهرداری اراک در راستای گندزدایی و ضدعفونی اماکن عمومی در چند روز گذشته تاکنون اقدام‌های خوبی انجام داده که جای تقدیر دارد و این نهاد آمادگی کافی برای ضدعفونی ادارات و سازمان‌های مختلف را نیز دارد.

وی بیان کرد: مبنای ضدعفونی دستگاه‌های اجرایی بیشتر کلر است تا الکل و آموزش‌های لازم در خصوص موارد ضدعفونی و بهداشت فردی به ادارات از سوی مرکز بهداشت ارایه شده است.

فرماندار اراک ادامه داد: آموزش، اقدامات پیشگیرانه و افزایش آگاهی جامعه نسبت به این ویروس  بسیار  مهم است و مردم شهرستان اراک در روزهای اخیر همکاری خوبی در راستای مقابله با این ویروس داشته و در بازرسی‌های صورت گرفته، خیابان‌ها خلوت شده است و خیلی از مردم نکات مورد نظر را رعایت می‌کنند.

بختیاری اظهار داشت: مراکز و خانه‌های بهداشت شهرستان اراک همه تلاش خود را برای ارایه خدمت به مردم به کار گرفته‌اند و افراد مشکوک به این ویروس را غربالگری و در صورت نیاز به بیمارستان‌ها ارجاع می‌دهند.

وی عنوان کرد: بحث مرزبان زیستی (تست تب سنج در ورودی شهر) در شهرهای استان مرکزی در نشست قرارگاه پدافند زیستی این استان پیشنهاد شده که یک اقدام خوب است و باید انجام شود.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.