تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

تهران- ایرنا- این‌روزها، با قرارگرفتن در کوران اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا و در پی آن به هم ریختگی افکار عمومی ناخودآگاه به یاد فیلم‌های پسارستاخیزی و آخرالزمانی می‌افتیم و شاید فرصتی است در سکوت سنگین شبهای تهران، اهالی سینما و موسیقی بیش از هر زمان دیگری موسیقی فیلم «۲۸ هفته بعد» را در ذهن خود مرور کنند.

در این شب ها که عموم مردم به لحاظ توصیه های بهداشتی و بخاطر در امان ماندن از شیوع ویروس کرونا در خانه ماندن را بر هر امری ترجیح داده اند، شاید شنیدن موسیقی و یا دیدن فیلم های سینمایی و یا حتی مطالعه بتواند اندکی از این کسالت و بی حوصلگی خانه نشینی اجباری بکاهد.

فیلم ۲۸ هفته بعد یکی از آثار سینمای انگلستان است که داستان آن در لندن و پس از انتشار یک ویروس خطرناک اتفاق افتاده است (البته این فیلم کاملا تخیلی است).

یکی از مهمترین خصوصیات فیلم های پسارستاخیزی و یا فیلم هایی با موضوعاتی شبیه شیوع ویروس های بیولوژیک و زامبی گونه موسیقی متن آن است، چرا که در القای حس ترس و دلهره نقشی بسیار مهم و پررنگ ایفا میکنند و به خوبی می توان با آن فضای فیلم را در ذهن بیننده ترسیم کرد.

این فیلم که در سال ۲۰۰۷ در انگلستان  به کارگردانی خوان کارلوس فرسنادیلو و بازی درخشان رابرت کارلایل تولید شد در زمان اکران خود موفق شد تا مخاطبان بیشماری را جذب کند.

رابرت کارلایل که در سال ۲۰۰۳ با بازی در فیلم رستاخیز شیطان در نقش آدولف هیتلر به شهرتی جهانی دست یافت در این فیلم یکی از درخشانترین بازی های خود را ارایه داده است.

نگاهی کوتاه به فیلم

این فیلم درباره مبارزه ۲۸ هفته ای شهر لندن با ویروس خطرناکی است که شیوع آن مبتلایان را به شدت خشونت گرا و وحشی می کند.

اوضاع در این شهر بزرگ آنچنان آشفته می شود که انگلستان راهی به جز درخواست کمک نظامی از کشورهای دیگر را فرا روی خود نمی بیند و با دخالت ارتش های دیگر کشورها و همکاری تنگاتنگ با کادرهای درمانی اوضاع در شهر لندن به حالت عادی باز می گردد، در نتیجه بسیاری از افراد که از شهر گریخته بودند رفته رفته به کار و زندگی خود باز می گردند، آنها اما نمی دانند که همچنان این ویروس را در خون خود حمل می کنند و آن را به دیگران منتقل خواهند کرد و با این انتقال تاثیرات آن دو چندان خواهد بود و مبتلایان این بار وحشی تر و خشن تر از گذشته اوضاع را به هم خواهند ریخت و راه های معالجه و درمان نیز بسیار سخت تر خواهد بود. ساخت این فیلم بریتانیایی ۱۵ میلیون دلار هزینه در بر داشت و درآمد ناشی از فروش آن در سراسر جهان به ۶۴ میلیون دلار بالغ گردید.

موسیقی فیلم ۲۸ هفته بعد

بدون تردید یکی از عوامل بسیار مهم در توفیق این فیلم موسیقی زیبا و خلاقانه آن است. آهنگساز این فیلم جان مورفی متولد سال ۱۹۶۵ در انگلستان است.

این هنرمند در ساخت موسیقی فیلم ۲۸ هفته بعد عمده تمرکز خود را بر فضاسازی های موسیقی الکترونیک و حس و حالی تعلیق گونه قرار داده است. در موسیقی این فیلم شنونده کمتر با خطوط ملودیک و تماتیک روبرو میشود.

موسیقی این فیلم از آن دسته از آثاریست که هم بصورت جداگانه میتوان شنید و لذت برد و هم آنچنان در بافت  فیلم حل شده که شنونده را در هنگام تماشای فیلم چنان با خود همراه میکند که تو گویی موسیقی فیلم هم یکی از بازیگران صحنه های دلهره آور این فیلم است.

این آهنگساز بریتانیایی که در اوایل دهه نود ساختن موسیقی متن فیلم را آغاز کرد تا کنون برای چندین فیلم بریتانیایی تأثیرگذار آهنگسازی کرده است از آن جمله می‌توان به قفل، انبار و دو بشکه باروت(۱۹۹۸) و قاپ‌زنی (۲۰۰۰) اشاره کرد بر اساس آمار  یکی از ارزشمندترین آهنگسازان هالیوود در کنار بزرگانی چون هوارد شور، جان ویلیامز، هانس زیمر، انیوموریکونه  و فیلیپ گلس نام گرفته است.

به هر حال اینروزها که اکثر مردم سعی دارند تا کمتر از منزل خارج شوند اگر شما از آن دسته هنردوستانی هستید که خانه نشینی قدری برایتان دشوار است میتوانید با شنیدن موسیقی فیلم ۲۸ هفته بعد کمی ترشح آدرنالین خون خود را افزایش داده و از کسالت و بی حوصلگی خود را خلاص کنید.