تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به طراحی پروژه بسیار جدیدی در زمینه واکسن کرونا مبتنی بر داده‌های ژنتیک پرداخت و گفت: امیدواریم در بازه زمانی کمتر از یک سال، واکسن و داروی کرونا را تولید کنیم.

سردار علیرضا جلالی در نشست خبری قرارگاه مقابله با کرونا که بعداز ظهر یکشنبه در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) برگزار شد، اظهار داشت: پزشکان و متخصصان مجموعه علوم پزشکی بقیه الله از دو ماه گذشته که بحث کرونا در چین بروز پیدا کرد در مطالعاتی موضوع کرونا را رصد می کردند و به دنبال این بودند که ببینند چه اتفاقی بروز کرده و اصل ویروس چیست و رفتار آن به چه صورت است. آیا یک پدیده حمله بیولوژیک است یا یک متاسیوم در ویروس است و یا یک فرار ویروس از آزمایشگاه و محققان ما این سه فرضیه را رصد می کردند.
سردارجلالی افزود: در محور دوم موضوع مدیریت بحران را در چین دوستان رصد می‌کردند که مدیران ارشد بحران در چین چگونه آن را مدیریت می کنند تا اگر لازم شد از تجربیات‌آنها استفاده کنیم.

رییس دانشگاه بقیه الله ادامه داد: از همان روز دو فرضیه  مطرح بود که آیا ویروس داخل کشور ما می‌شود یا نمی شود؟ بسیاری از محققین عقیده داشتند که ویروس وارد کشور نمی‌شود. تعداد کمی اعتقاد داشتند که وارد کشور می‌شود. شاید این که ما غافلگیر شدیم ناشی از عقیده این عده زیادی بود که اعتقاد داشتند ویروس  در داخل کشور چین می ماند و وارد کشور ما نمی‌شود.

وی گفت: 10 روز پیش متوجه شدیم که اولین بیمار در شهر قم و دومین بیمار هم در بیمارستان بقیه الله کشف شد که 24 ساعت بعد به رحمت خدا رفت و زنگ خطر در داخل کشور به صدا درآمد و بلافاصله تعداد بیماران هم در شهر قم و هم در شهر تهران و بلافاصله در استان مرکزی و استان گیلان رو به افزایش رفت و با یک همه گیری مواجه شدیم.

سردار جلالی افزود: در ادامه دانشگاه بقیه الله روی سه محور متمرکز شد. محور تحقیقات که از دو ماه گذشته روی آن متمرکز شده بود که هم رفتار ویروس رو مطالعه کند و ما حتی آماده شدیم تیمی را به چین بفرستیم تا قبل از اینکه ویروس وارد کشور شود بتوانیم به‌آن دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد:  آخرین مقالات و مطالعات چین که تقریبا روزانه منتشر می‌شد دوستان در کمیته تحقیقاتی و پژوهشی رصد می‌کردند و خوشحالم بگویم  روز اول که این بیماری در مجموعه ما کشف شد شاید به لحاظ یافته‌های علمی ما هیچ چیزی عقب نبودیم آخرین پروتکل‌های درمانی آخرین گایدلاین‌ها در مورد بیماری و همان چیزهایی که در آمریکا و کشورهای پیشرفته و خود چین بود، در دسترس پزشکان ما قرار داشت.

رییس دانشگاه بقیه الله گفت: امروز که تقریبا 11 روز از بروز بیماری می گذرد، پزشکان ما خیلی خوب، مسلط و با تجربه در حال مقابله با این بیماری جدید و نوظهور هستند و مانند افراد با تجربه عمل می کنند.
 جلالی با بیان اینکه ما از همان روزهای اول بحث ساخت واکسن را در دستور کار داشتیم، گفت: واکسن کرونا در دنیا هنوز ساخته نشده و در این باره مطالعات جدی شروع شده است و کشورهای پیشرفته و آمریکا و اروپایی بشدت دنبال ساخت این واکسن هستند.

وی یادآورشد: در مجموعه دانشگاه بقیه الله به صورت جدی روی این موضوع کار کردیم و تیم بسیار قوی از مجموعه دانشگاه بقیه الله و دانشگاه‌های دیگر به جد پیگیر این موضوع هستند و تلاش می‌کنند با روشی جدید که مبتنی بر ژنوم انسان و داده‌های ژنتیک است احتمالا در بازه زمانی کمتر از یکسال واکسن کرونا را که شاید شبیه به یک آرزو باشد، تهیه کنند.

رییس دانشگاه بقیه الله با بیان اینکه در این دانشگاه چند تیم به طور جدی در حال کار بر روی کشف داروی کرونا هستند، گفت:  تاکنون یکی از داروها در مرحله آزمایشگاهی اثبات شده و روی ویروس کرونا جواب مثبت داده است و امیدواریم در مرحله بالینی آن را روی بیمار امتحان کنیم.

جلالی اضافه کرد: ساخت کیت تشخیص کرونا یکی از پروژه‌هایی است که  کارهای خوبی درباره‌آن انجام شده است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم. البته در گذشته شاید 50 کیت تشخیص در حوزه ویروس شناسی ساختیم و روی کرونا هم کار جدی شروع شده است امیدواریم که به سرعت به تولید محصول برسانیم.
ظرف هشت ساعت می توانیم ویروس کرونا را شناسایی کنیم

وی تصریح کرد: آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه بقیه الله از اولین مراکزی بود که توانست کار تشخیص ویروس را انجام دهد و امروز در هشت ساعت می توانیم ویروس را شناسایی کنیم و در روزهای آینده خبرهای خوبی در این زمینه به مردم ارائه می کنیم.

فرمانده دانشگاه بقیه الله افزود: همچنین اورژانس بیمارستان بقیه الله که بزرگترین اورژانس درمانی کشور با ظرفیت یکصد تخت آماده پذیرش بیماران کرونا شد؛ ایزوله اورژانس را انجام دادیم و آموزش های لازم به کارکنان را دادیم  و تجهیزات کافی را فراهم کردیم.
 جلالی گفت: امروز حجم زیادی از بیماران را ویزیت کردیم و در چند روز گذشته بیش از 3 هزار بیمار سرپایی ویزیت شدند و بیش از 200 بیمار را بستری کردیم که تعدادی از آنها بهبودی پیدا کردند و ظرفیت‌های زیادی را در بیمارستان ‌برای مواقع بحران آماده کرده‌ایم.

وی با بیان این که این بیمارستان حدودا 850 تختخوابی است و ظرفیت بسیار خوبی برای پذیریش بیشتر از آن را آماده کردیم گفت: اگر نیاز به مراجعه بیشتر باشد ظرفیت های بیمارستان پاسخگو خواهد بود.

جلالی گفت: بارها به وزارت بهداشت و مجموعه دانشگاه شهید بهشتی اعلام کردیم که مجموعه بیمارستان بقیه الله و زیرمجموعه‌های آن آمادگی کمک به آنها را داریم. دستگاه پیشرفته اکیمو که در چند بیمارستان در شهر تهران موجود باشد را در اختیار داریم و تیم ورزیده ما قادر به ارائه خدمت به بیماران هست. 

فرمانده دانشگاه بقیه الله گفت: نقاهت گاه خوبی را برای کادر درمانی و بیماران در مجموعه بیمارستان تهیه کرده‌ایم که دو قسمت دارد. یکی برای کارکنانی که تمایل به رفتن منزل ندارند یعنی خیلی از پزشکان و پرستاران ما از همان روز اول در بیمارستان ماندند بنابراین مجموعه ای در نظر گرفتیم که خارج از بیمارستان در آنجا استراحت کنند و مجموعه بزرگی را هم ظرفیت سازی می کنیم که اگر به هر دلیل نیاز به مجموعه نقاهتگاهی داشتیم در مجموعه خود دانشگاه برای روز مبادا استفاده کنیم.

وی افزود: در حوزه آموزش از روز اول بسته‌های آموزشی و کلیپ‌های آموزشی در فضای مدیا و مجازی آماده شد و هم در اختیار مراجعین، کارورزان و بیماران و دانشجویان و فضای عمومی جامعه قرار دادند چرا که یکی از راه‌های پیشگیری آموزش است.

وی در پایان تاکید کرد: به دستور فرماندهی کل سپاه همه ظرفیت‌های سپاه در حوزه سلامت و همه ظرفیت‌های دانشگاه بقیه الله در جهت پشتیبانی وزارت بهداشت در این امر خطیر است.