اصفهان - ایرنا - برآیند گفت و گوی شهروندان نشان می‌دهد که قیمت برخی از اقلام بهداشتی، موادغذایی و میوه‌ها از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور از جمله اصفهان بی‌ هیچ حساب و کتابی افزایش یافته است.

در این روزها که ویروس کرونا در شهرهای کشور در حال گسترش است سوء‌ استفاده از نیاز مردم به برخی اقلام بهداشتی و خوراکی نیز سرعت گرفته است. افرادی که بویی از انصاف و گذشت نبرده‌اند امروز درصدد پر کردن جیب خود هستند تا جایی که خودخواهانه حاضر به بازی با زندگی و سلامت همنوعان خود می‌شوند.

درحالی که بسیاری از مردم در سطح کشور درحال خدمت رسانی به مردم و بیماران مبتلا به کرونا هستند برخی نیز از این آشفته بازار به نفع خود سود می‌برند غافل از آنکه سود واقعی نه در کسب مال حرام بلکه در خدمت به هموطنان است.

آن‌هایی که در این هوای طوفانی در دریای طمع برای خود ماهی می‌گیرند قطعا در همان دریا غرق شده و روزی تاوان زیاده‌خواهی‌های خویش را پس خواهند داد.

در روزهای اخیر رصد قیمت‌ها در بازارهای اصفهان نشان می‌دهد که اکنون قیمت پیاز به ۱۰ هزار تومان و لیموترش به ۳۵ هزار تومان افزایش یافته و برخی از اقلام و مایحتاج عمومی نیز تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

به دنبال بروز شایعاتی مبنی بر مفید بودن برخی مواد خوراکی، این روزها قیمت زنجبیل، دارچین، لیموترش، لیموشیرین و حتی سیب زمینی نیز افزایش چشمگیری داشت.

برخی سودجویان قیمت برنج و انواع مرکبات را نیز افزایش داده‌اند که موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده اما از سویی مردم ناچار به خرید این اقلام و مواد مورد نیاز هستند.

از سویی دیگر نرخ اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده مورد نیاز برای مقابله با کرونا و یا پیشگیری از ابتلا به آن نیز در بسیاری در مناطق اصفهان به صورت تصاعدی افزایش یافته تا جایی که برخی موارد به چهار برابر قیمت به فروش می‌رسد.

مواد ضدعفونی کننده یافت نمی‌شود اگر هم باشد به قیمت‌های گزاف و با واسطه به دست مصرف کننده می‌رسد، حتی این روزها الکل صنعتی نیز با قیمتی تقریبا دوبرابر توسط برخی افراد به فروش می‌رسد.

برخی شرکت‌ها نیز دیده شده‌اند که محلول آب و وایتکس را در ظروف مواد ضدعفونی کننده نیم لیتری ریخته و با قیمت ۲۵ هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. محلولی که با هزینه‌ای بسیار کمتر هر خانواده‌ای می‌تواند آن را در خانه تهیه و مورد استفاده قرار دهد.

یک شهروند ساکن گز برخوار می‌گوید: روز گذشته دو عدد ماسک ساده ۵۰۰ تومانی را به قیمت هر عدد ۲۰۰۰ تومان از داروخانه‌ای در این شهر تهیه کرده است.

وی افزود: این روزها قیمت میوه و حتی برنج نیز افزایش یافته است.

یک کارمند ساکن اصفهان نیز گفت: سبزیجات و سیر نیز با افزایش قیمت مواجه بود و حتی شلغم هم از سه هزار تومان به ۹ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

وی درباره مواد خوراکی مانند زنجبیل و دارچین هم که این روزها از آن‌ها به عنوان دارویی برای پیشگیری از کرونا یاد می‌شود تصریح کرد: زنجبیل تازه این روزها کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

یک بانوی جوان نیز که در بازار در حال خرید مایحتاج خانواده است گفت: متاسفانه در روزهای اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا انواع میوها در بازارهای شهر افزایش چندین هزار تومانی داشته و سیب زمینی و پیاز هم از این امر مستثنی نمانده است.

شهروند دیگری از خالی بودن بسیاری از قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای گلایه دارد و می‌گوید: قفسه مواد شوینده، یکبار مصرف و نیز دستمال کاغذی و لوازم بهداشتی در بسیاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای خالی است.

وی همچنین ادامه داد: ماسک و مواد ضدعفونی کننده در بازار و داروخانه پیدا نمی‌شود.

همه این‌ها در حالی است که امروز دوشنبه ۱۲ اسفندماه مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان نرخ خرده فروشی انواع میوه، سبزی و صیفی در سطح عرضه شهرستان اصفهان را اعلام کرده است.

که براساس آن سقف قیمت هر کیلوگرم لیموشیرین بین ۱۲۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان، لیموترش ریزه و خارگیر بین ۱۸۷۵۰ تا ۲۵ هزار تومان، شلغم ۲۶۰۰ تا ممتاز ۳۹۰۰ تومان، سیب زمینی بین ۳۶۴۰ تا ممتاز نو کیلویی ۴۹۴۰ تومان به فروش می‌رسد.

پیاز سفید و زرد نیز به ترتیب کیلویی ۹ هزار و ۷۸۰۰ تومان و ممتاز آن ۱۱ هزار و ۹۷۵۰ تومان می‌باشد. براساس لیست نرخ خرده فروشی مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان زنجبیل نیز باید با حداقل ۳۹ و حداکثر ۶۵ هزار تومان و ممتاز آن با قیمت ۷۸ هزار تومان به فروش برسد.

باید دید قیمت فروش در بازارهای اصفهان چه میزان با این نرخ اعلامی فاصله دارد.

ولی از این‌ها که عبور کنیم تعدادی از فروشندگان هم هستند که این روزها انصاف را به کمال رعایت کرده و در قیمت کالا و نیز تعداد و نحوه توزیع اقلام مورد نیاز مردم، منصف بوده و آخرت خود را به سود دنیوی نمی‎‌فروشند.

افرادی که قیمت کالاهای خود را تغییری نداده و اگر موجودی داشته باشند آن را به صورت سهمیه‌ای به ازای هر نفر در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

استاندار اصفهان با اشاره به نقش موثر مشارکت عمومی در رفع بسیاری از مشکلات جامعه گفت: جلب مشارکت عمومی توسط نهادهای مربوط برای مقابله با بیماری کرونا در این استان ضروری است.

عباس رضایی  بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و توان شهرستانی اعم از بخش خصوصی و دولتی برای مقابله با این بیماری را خواستار شد و افزود: واحدها و شهرک های صنعتی، کارخانه‌ها، خیریه ها، سمن ها، ائمه جمعه و جماعات ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند برای جلب مشارکت همگانی مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به ضرورت همکاری و همراهی همه اقشار مردم در زمان فعلی گفت: مشارکت اجتماعی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در این استان اجتناب ناپذیر است.

حیدر قاسمی افزود: مقابله با بیماری کرونا یک موضوع فراگیر است و باید آحاد جامعه در این امر مشارکت و همکاری داشته‌ باشد.

وی خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی، همراهی با دستگاه‌های اطلاع رسانی و جلوگیری از شایعات از مهمترین وظایف عموم جامعه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به فعالیت ستاد مبارزه با کرونا در استان تصریح کرد: کمیته اجتماعی یکی از هفت کمیته زیر مجموعه این ستاد است که در حال فعالیت است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی اصفهان نیز در این زمینه گفت: مردم هرگونه احتکار، خودداری از عرضه کالا و یا گرانفروشی ماسک و دیگر اقلام بهداشتی را می‌توانند از طریق سامانه‌های ۱۳۵ تعزیرات، ۱۲۴ سازمان صنعت و ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی به صورت پیام کوتاه اطلاع دهند.

غلامرضا صالحی تصریح کرد: شهروندان باید با استفاده از تلفن همراه آدرس محلی را که مبادرت به این تخلف کرده را اعلام کنند تا بلافاصله تا ۲۴ ساعت به آن رسیدگی شود.

وی افزود: نیاز به حضور فیزیکی برای طرح شکایت نیست اما در عین حال در اداره های تعزیرات حکومتی هم به روی مردم باز است و هر کسی شکایتی دارد می تواند به صورت حضوری مراجعه کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی اصفهان با بیان اینکه قانون با احتکار کنندگان کالاها و خدمات مورد نیاز مردم بطور جدی برخورد می‌کند اظهارداشت: با کاهش تقاضا و تامین نیاز بازار برای استفاده از ماسک و دیگر اقلام بهداشتی، محتکران به زودی متضرر خواهند شد.

وی تصریح کرد: بیشتر گزارش‌های دریافتی در روزهای اخیر در مورد ویروس کرونا و در زمینه ماسک و مواد ضدعفونی کننده بوده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز درباره برخورد با افراد سودجو گفت: این نیرو برابر قانون با افرادی که با سودجویی و سوء استفاده از شرایط خاص جامعه، امنیت و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند به شدت برخورد می‌کند.

سردار مهدی معصوم بیگی افزود: احتکار کالاهای ضروری و بهداشتی مردم از جمله ماسک‌های تنفسی و مواد ضدعفونی‌کننده در شرایط حساس کنونی جرمی بسیار سنگین است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و نگرانی‌های ایجاد شده  در میان شهروندان اظهارداشت: موضوع شیوع بیماری کرونا ویروس سبب سوء استفاده عده‌ای سودجو از شرایط موجود شده و سودجویان تلاش می‌کنند با سوداگری اقدام به احتکار اقلام مربوط به این بیماری(ماسک و مواد ضد عفونی کننده) کنند.

رییس پلیس استان اصفهان افزود: احتکار کالاهای سلامت محور که سلامت و امنیت شهروندان را تهدید می‌کند خط قرمز پلیس است و در این رابطه با همکاری سایر دستگاه‌های مسوول با هرگونه سوء استفاده در این خصوص برخورد خواهد شد.