اردبیل - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: راه ارتباطی تمامی روستاهای این استان باز بوده و رفت و آمد در آنها جریان دارد.

علی رحمتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی بارش برف اخیر راه ارتباطی ۴۷۷ روستا در مناطق مختلف استان مسدود شده بود که با تلاش شبانه‌روزی راهداران راه ارتباطی ۴۴۴ روستا دیروز بازگشایی شد.

وی اظهارداشت: راهداران راه ارتباطی ۳۳ روستای باقیمانده را نیز امروز بازگشایی کردند و هم‌اکنون رفت و آمد در آنها نیز جریان دارد. 

وی بیان‌کرد: با تلاش راهداران راه ارتباطی هزار و ۶۹۶ روستای دارای سکنه در استان باز بوده و راه ارتباطی هیچ روستا و آبادی مسدود نیست.

وی اضافه‌کرد: ۲۸۶ دستگاه ماشین‌آلات راهداری استان با ۴۳۵ نیرو در قالب ۱۱۰ گروه در آماده‌باش کامل بوده و در ۱۳ راهدارخانه سیار و ثابت استان برای خدمات‌رسانی در مواقع نیاز مستقر هستند.

استان اردبیل ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی دارد.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در هزار و ۶۹۶ روستا سکونت دارند که از این تعداد هزار و ۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

استان اردبیل ۱۱ شهرستان، ۳۰ بخش، ۷۳ دهستان، ۲۹ شهر و در مجموع هزار و ۸۶۳ روستا و آبادی دارد.