اصفهان- ایرنا- مدیرکل امور عشایر اصفهان از ارایه مباحث آموزشی مقابله با کرونا به جامعه عشایری خبر داد و گفت: تداوم اطلاع رسانی و آگاه‌سازی عشایر این استان از شیوع این بیماری ضروری است.

مختار اسفندیاری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی درباره کویید-۱۹ بیشتر از طریق تماس‌های تلفنی انجام و مطالب مرتبط با حفظ بهداشت فردی و جمعی و مقابله با بیماری به آنان ارایه شده است.

وی تصریح کرد: هر ۲۰ تا ۲۵ نفر از عشایر دارای یک سرگروه هستند که بواسطه همین سرگروه‌ها اطلاع رسانی لازم و برخی آموزش‌های نکات بهداشتی و حفظ سلامت ارایه می‌شود.

مدیرکل امور عشایر اصفهان با اشاره به اهمیت مقابله با کرونا در بین جامعه عشایری ادامه داد: به منظور کاهش هرچه بیشتر احتمال شیوع ویروس در بین این قشر، برخی از جلسات آنان لغو شد و هماهنگی‌ها و برنامه ریزی‌ها بوسیله تلفن انجام گرفت.

وی ادامه داد: توزیع اقلام بهداشتی مانند دستکش، صابون، و مواد ضدعفونی کننده بوسیله شرکت‌های تعاونی روستایی و عشایری در اختیار جامعه هدف ما قرار می‌گیرد.

اسفندیاری با اشاره به زمان بازگشت عشایر قشقایی و بختیاری به اصفهان خاطرنشان کرد:  عشایر اصفهان هم اکنون در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و در قشلاق به سر می‌برند و اردیبهشت سال ۹۹ به استان کوچ خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بالغ بر پنج هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه محمدآباد و نصرآباد اصفهان هم اکنون در شرق استان حضور دارند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان درباره اینکه آیا ممکن است با تداوم احتمالی شیوع کرونا، زمان کوچ عشایر تغییر کند، گفت: از آنجا که عشایر از مناطق بکر و به دور از آلودگی عبور می‌کنند، در صورتی که فردی آلوده از جامعه شهری یا روستایی دربین آنان نروند به بیماری مبتلا نخواهند شد و احتمال تغییر زمان کوچ هم کم است.

بنا به آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان، تاکنون ۲ هزار و ۳۳۶ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده، ۷۷ نفر فوت کرده و ۴۳۵ نفر بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان»واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قارههای آفریقا، اروپا و اقیانوسیه، کشورمان را هم تحت تاثیر قرار داده، تاکنون حدود سه هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به این بیماری ویروسی جانباختند.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند. 

عشایر این خطه ۲۸ درصد مواد کالاهای این استان را تامین و ۳۰ تا ۳۵ هزار متر مربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و ۱۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این استان به جز شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را ۱۳۷ نفر اعلام و خاطرنشان کرد که از میان آنها تاکنون هفت نفر جان باخته‌اند.