مهاباد- ایرنا- بخشدار بخش مرکزی مهاباد گفت: نکات و موارد لازم به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا توسط نماینده شبکه و بهداشت و درمان این شهرستان به همه دهیاران بخش مرکزی آموزش داده شد.

سلیمان پاکزاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با تشکیل نشست فوق‌العاده مشورتی با حضور تمامی دهیاران، مطالب و توصیه‌های ویژه در خصوص مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن آموزش داده شده و مقرر شد تا دهیاران به عنوان رییس شورای سلامت و مدیریت بحران روستای خود به طور هماهنگ و مستمر رعایت نکات بهداشتی را پیگیری و به روستاییان انتقال دهند.

وی ادامه داد: تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات لجستیکی دهیاری‌ها نیز برای عملیات گندزدایی، سم‌پاشی و ضدغفونی کردن معابر روستایی، مکان‌های پرتردد، مساجد و نانوایی‌ها آماده و بکارگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول این هفته بیشتر روستاها با استفاده از ماشین‌آلات سم‌پاشی، ضدغفونی و گندزدایی شده‌اند، اضافه کرد: از طرف بخشداری، کلر و محلول‌های ضدعفونی موردنیاز نیز در این زمنیه تهیه و در اختیار دهیاران قرار گرفته است.

بخشدار بخش مرکزی مهاباد ادامه داد: به دهیاران همچنین درخصوص دفع و معدوم‌سازی به موقع زباله در روستاهای خود تاکید شده و این آمادگی هم تا پایان شرایط اضطراری ادامه خواهد داشت.

پاکزاد یادآور شد: پیشگیری از برگزاری مراسم‌های سنتی، جشن‌ها و مجالس ترحیم در سطح روستاها و تعطیلی بازارهای هفتگی نیز در دستور کار دهیاران قرار گرفته است.

وی گفت: تاکنون در بخش مرکزی مهاباد مورد مشکوک به بیماری کرونا گزارش نشده است و به همه دهیاران نیز ابلاغ شده در صورت مواجه با موارد مشکوک سریعا به بخشداری اعلام کنند تا با هماهنگی نماینده شبکه بهداشت و درمان موضوع پیگیری شود. 

بخش مرکزی شهرستان مهاباد دارای ۸۷ روستا با جمعیتی بالغ بر ۵۵ هزار نفر است؛ مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بخش مرکزی و خلیفان است.

کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون حدود ۲.۱ درصد گزارش شده است.

این ویروس به عنوان نوع هفتم از خانواده ویروس کروناها همچنان ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی به شمار می‌رود.

طبق آخرین آمار، ۲ هزار و ۳۳۶ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.