به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی روز پنج شنبه در دومین گردهمایی مشترک مدیران و معاونان ادارات کل آموزش و پرورش استانها و اعضای شورای معاونان به صورت ویدئو کنفرانس افزود: سیاست امروز در آموزش و پرورش این است که نباید آموزش را تعطیل کنیم و اگر به خاطر مراقبت از دانش آموزان مدارس تعطیل شده است باید آموزش جریان داشته باشد و همه فرایندها مطابق قبل از تعطیلات تداوم داشته باشد.
وی با بیان اینکه مسوولیت ما کم نشده است بلکه شکل اجرای آن تغییر پیداکرده است، خاطرنشان کرد: بدون هیچ کم و کاستی باید وظایف را انجام دهیم و حتی جدیتر و سخت گیرتر باشیم و هرمدرسهای با شیوه و خلاقیت خود این مهم را انجام دهد و این خلاقیت را به مدارس تفویض میکنیم تا برنامهریزی درسی و ریتم زندگی دانش آموزان در بستر فضای الکترونیک و رسانه ملی حفظ شود.
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه برنامههای آموزشی در رسانه ملی به سه شبکه افزایش خواهد یافت، گفت: این عرصهای است که باید خلاقیت و شایستگیها را نشان بدهیم و معیار ارزیابی باید همین باشد و روشهایی پیدا کنیم که مطمئن باشیم این کار به درستی انجام میگیرد و روزانه با مدیران در این ارتباط باشید و مدیران با معلمان و معلمان با دانش آموزان درارتباط باشند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: امروز زمان اثبات شایستگی است و باید واکنش سریع و سنجیده به شرایط داشته باشیم و باید نشان بدهیم که میتوانیم در شرایط متفاوت تعادل برقرار میکنیم و کار آموزش را به دقت انجام میدهیم.
وی یادآور شد: امروز زمان کسب سرمایه اجتماعی و ارتقای آن باشیم و باید با مراقبت از دانشآموزان سرمایه اجتماعی کسب کنیم و خانوادهها بایدحضور ما را حس کنند .
حاجی میرزایی تاکید کرد: معیار درست بودن کار ما این است که تک تک خانوادههای شهادت بدهند که کار را به درستی انجام میدهیم و ماموریت ما این است که انجام مطلوب این ماموریت را پیگیری کنیم .
وی در ادامه با اشاره به اینکه ماموریتی به ستاد مبارزه با کرونا برای آموزش دانش آموزان دادم،گفت: باید تا پایان سال تحصیلی بودجه بندی و زمان بندی دروس را انجام دهیم تا کاستیهای دو هفته اخیر جبران شود و ما باید این اقدامات را شبانه روز پیگیری کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش کنیم تا آموزش و پرورش برای مشکلات جامعه پاسخ مطلوب و مناسبی پیدا کند چراکه فرهنگیان همیشه بهترین گروه مرجع جامعه بودند و مورد اعتماد جامعه هستند و باید این اعتماد افزایش پیدا کند.
وی باتبریک میلاد باسعادت حضرت امام جواد (ع) و گرامیداشت روز درختکاری، اظهار داشت:روزهای بسیار حساس و خطیری را در پیش رو داریم و مهم است که چه درک از موقعیت داریم و چه اقداماتی انجام میدهیم.
وی با بیان اینکه بلایا بخشی از واقعیت زندگی مردم است،گفت: بلایا در طول تاریخ به شکلهای متنوعی حضور داشته است و در این دوره زندگی ما به اشکال مختلفی حضور پیدا کرده است .
وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا جامعه را تحت شعاع قرار داده و اختلال در زندگی و کسب و کار را بهوجود آورده است و اینها واقعیتی است که وجود دارد و این حسی که با بلایا به وجود میآید ابزار حمایت کننده و مراقبت کننده است تا از این شرایط با موفقیت عبور کنیم .
حاجی میرزایی با بیان اینکه بخش مهمی از تمدن، تاریخی و فرهنگ جوامع مدیون رنجها و اتفاقات خاص است،گفت: بسیاری از پیشرفتهای علوم در اثر همین بلایا بوده است وتحولات در دانش پزشکی به خاطر مرگ و میرهای گسترده بیماریهایی بوده که بسیار از آنها مهار شده است و با پیشرفت پزشکی سلامت انسان ها تضمین شد .
وی در ادامه اضافه کرد: با پیشرفت در دانش مهندسی در زلزله تحول در سازهها اتفاق افتاد بنابراین بسیاری از پیشرفتها در علوم نتیجه بلایی است که اتفاق افتاده است .بلایا فرصت خوبی برای یادگیری دارد و پیامهای روشنی میدهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا در وضعیتی هستیم که باید بهداشت را کاملا رعایت کنیم،گفت: بلایا آزمونی برای افزایش تواناییها و شایستگیها است و جوامع به میزان افزایش شایستگیها قادر هستند بلایا را کنترل کنند.
وی افزود: بلایا عامل هوشیاری و غفلت زدایی است چراکه گاهی زندگی روزمره ما را از مسایل اصلی و مهم غافل میکند و بلایا ما را به مسایل مهم متوجه میکند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از بلایا استقبال نمیکنیم بلکه منظور این است که بلایا بخشی از زندگی انسانها بوده است و مرز نمیشناسد و میتواند به سرعت همه جا را در بر بگیرد . باید جامعه نسبت به خطرها ایمن و مصون باشد چرا که بلایا در برخی از مواقع ضرورت حیات است .
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه جوامع براساس مواجهه با شرایط پیرامونیشان سه دسته هستند، اظهار کرد: برخی از جوامع حسی هستند و موضوعی در محدوده حس آنها قرار میگیرد، به آن واکنش نشان میدهند، دستهای دیگر جوامع تجریدی هستند و قبل از به وجود آمدن پدیده به آن عکسالعمل نشان میهند و آماده میشوند و دستهای دیگر مادون حس هستند و حتی اگر در محدوده شرایط خاص باشند توجه آنها برانگیخته نمیشود .
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما باید درک روشنی نسبت به پدیدهها داشته باشیم و در حال حاضر آموزش و پرورش با پدیدهای مواجه شده است که باید به آن توجه کند .