سنندج - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بقاع متبرکه استان به جای طرح آرامش بهاری میزبان ایستگاه‌های سلامت خواهند بود.

حجت‌الاسلام محمد کاروند روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح آرامش بهاری از ۹ سال پیش هرساله در راستای خدمات رسانی به مسافران نوروزی در جوار بقاع متبرکه و اماکن متبرکه شاخص استان برگزار می‌شد که امسال بدلیل شرایط موجود ایستگاه‌های سلامت جایگزین این طرح می‌شود.

وی افزود: این ایستگاه‌ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان، بسیج جامعه پزشگی و هیات امنای بقاع متبرکه در بقاع شاخص استان که پرتردد است اجرا خواهد شد و خدماتی همانند سنجش قندخون، فشارخون، سنجش تب و غیره بر روی افراد انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با بیان اینکه  طرح برپایی ایستگاه‌های سلامت در ۲فاز اجرا خواهد شد، گفت: این ایستگاه‌ها درفاز اول که از امروز آغاز خواهد شد، درCNG بقاع متبرکه قرآن و عترت چهار راه حاجی ‌آباد سنندج و همچنین امامزاده هاجر خاتون برپا می‌شود و خدماتی همچون ضدعفونی خودروها و ارائه مواد بهداشتی به مردم انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: در فاز بعدی نیز این ایستگاه‌ها در تمام اماکن متبرکه و بقاع شاخص ‌و پرتردد استان برپا شده و تلاش می‌شود دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی تهیه و در قالب پک‌هایی به مردم داده شود.

حجت‌الاسلام کاروند یادآور شد: درحال حاضر و برای پیشگیری از شیوع بیشتری ویروس کرونا، تمام زیارتگاه‌ها، قدم‌گاه‌ها، تکایا و مکان‌های مذهبی با توصیه دانشگاه علوم پزشکی و مسوولان استانی تعطیل بوده و تا اطلاع ثانوی هیچگونه مراسمی در این اماکن برگزار نمی‌شود.

 تاکنون ۱۷۹ نمونه از افراد مشکوک به ابتلای به بیماری کرونا در استان کردستان گرفته شده است که ابتلای ۵۴ نفر در استان به ویروس کرونا قطعی و ۹۹ نفر هم منفی اعلام شده است.

افراد مبتلا در بیمارستان‌های ۹ شهرستان این استان بستری هستند که شامل ۲۵ نفر در سقز، ۱۰ نفر در بانه، ۶ نفر در سنندج، چهار نفر در قروه، ۲ نفر در کامیاران، ۲ نفر در بیجار ، ۲ نفر در مریوان، ۲ نفر در دهگلان و یک نفر در دیواندره است.

کل مراجعین به بیمارستان های استان تا به امروز ۲۴۹ نفر بوده که در حال حاضر ۱۸ نفر در بیمارستان توحید سنندج، ۴۱ نفر در بیمارستان امام خمینی سقز، یک نفر بیمارستان بوعلی مریوان، ۶ نفر بیمارستان شهید بهشتی قروه، چهار نفر در بیجار، ۱۵ نفر در بیمارستان رازی بانه، سه نفر در دیواندره، ۲  نفر در دهگلان و یک نفر هم در بیمارستان سروآباد بستری شده‌اند.

تا کنون پنج بیمار کردستانی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند که از این تعداد چهار بیمار در سقز و یک بیمار مربوط به مریوان است.

تاکنون از بین افراد بستری شده چهار نفر در سنندج، ۹  نفر در سقز، چهار نفر در بیجار، سه نفر در دهگلان،۲ نفر در سروآباد و یک نفر هم در مریوان از بیمارستان ترخیص شدند.