«حسین فلاح جوشقانی» ظهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به شرح جزییات این هدیه و دلیل این که چرا چنین هدیهای از سوی اپراتورهای همراه ارایه نشده است پرداخت.
او گفت: از آن جایی که به دلیل شیوع کرونا از مردم خواسته شده در خانههایشان بمانند، تقاضای زیادی از سوی کاربران اینترنت به وزارت ارتباطات رسید تا برای انجام امور دورکاری، سرگرمی و کنترل وضعیت در این شرایط ظرفیت رایگانی به آنها اختصاص پیدا کند.
وی افزود: از آن جایی که تمرکز روی خانه ماندن افراد است، این موضوع را با اپراتورهای ثابت در میان گذاشتیم و آنها نیز موافقت کردند که ظرفیت ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان تا پایان سال را به مردم اختصاص بدهند تا دراین ایام از آن استفاده کنند.
فلاح با این توضیح که هدیه رایگان از فردا برای کاربران اینترنت ثابت خانهها فعال خواهد شد، اضافه کرد: بسیاری از کاربران تقاضای اینترنت رایگان موبایل را داشتند اما از آن جایی که در اپراتورها ظرفیت نزدیک اشباع است، اکنون این اقدام امکان پذیر نیست.
رییس رگولاتوری ادامه داد: با تمام ظرفیتهایی که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت در این مدت به اپراتورها اختصاص پیدا کرده تا بتوانند خدمات بهتری ارایه کنند اما هنوز ظرفیت به این حد نرسیده که بتوان برای مشترکان تلفن همراه اینترنت رایگان اختصاص داد.
معاون وزیر ارتباطات گفت: بحث اصلی این روزها مربوط به داخل خانه ماندن مردم است و چون در این شرایط بیشتر از اینترنت ثابت استفاده می شود، سعی کردیم ظرفیت اینترنت رایگان را از این طریق برای شان فعال کنیم.
فلاح در پاسخ به این سوال که اکنون تعداد زیادی از کاربران به جای اینترنت ثابت در خانه نیز از اینترنت همراه استفاده میکنند، افزود: ترافیک اپراتورهای موبایل بسیار بالاست و به همین دلیل امکان انجام این کار وجود ندارد. در حال صحبت با اپراتورها هستیم و اگر اتفاق خاصی رخ داد به مردم اطلاعرسانی خواهیم کرد.
او در خصوص گلایه مردم نسبت به کیفیت نامناسب اینترنت ثابت گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت ظرفیت پهنای باند را طی این دو هفته ۳۰۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش داده است ضمن این که محدودیتهایی که در حوزه انتقال وجود داشت را برطرف کردیم.
اما باید این نکته را در نظر داشت که مردم بیش از هر زمان دیگری در حال استفاده از اینترنت هستند و با فعال شدن بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان قطعا فعالیت کاربران بیشتر می شود. شرکت زیرساخت، شرکت مخابرات و شرکتهای ارایه دهنده خدمات تلفن ثابت تمام تلاش خودر ا به کار می گیرند که مشکل کیفیت برطرف شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون تمام اپراتورها برای خدمت رسانی بیشتر در حال آماده باش هستند و هر روز ظرفیت خود را بالاتر می برند تا کاربران مشکلی نداشته باشند.