تهران - ایرنا - روزنامه "الجمهوریه" نوشت که اگر«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بتواند با پیروزی در انتخابات پارلمانی بار دیگر کابینه این رژیم را تشکیل دهد، با گشودن پرونده هایی همچون معامله قرن، مساله آوارگان فلسطینی، شهرک سازی ها، پایتختی قدس، منطقه غور و کرانه باختری و ترسیم مرزهای دریایی و زمینی و منابع انرژی با لبنان و عادی سازی روابط با برخی کشورهای عربی، منطقه را وارد «تنش های جدید» می کند.

این روزنامه لبنانی در گزارشی افزود: زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بندهای معامله قرن را در میان کف زدن های پیدا و پنهان اعراب در کاخ سفید اعلام می کردند، پرواضح بود که صحنه ای جدید در خاورمیانه در حال رقم خوردن است و به عبارت دیگر منطقه باید در انتظار تنش بیشتر با گشوده شدن پرونده های ملتهب دیگری باشد.

در ادامه گزارش روزنامه لبنانی آمده است: اسرائیل ابتدا برای اجرایی کردن بندهای معامله قرن عجله ای نداشت، اما با اعلام آن، سقف تمایلات توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی درباره قدس، جولان، کرانه باختری رود ادن و منطقه غور بالا رفته است.

 الجمهوریه اضافه کرد که در آینده نزدیک نتانیاهو اگر بتواند کابینه اسرائیل را تشکیل دهد، فشارها برای سیطره بر منطقه غور و شهرک ها و مناطق دیگر در کرانه باختری را افزایش می دهد و سعی می کند همه را در برابر تغییرات جمعیتی، قرار دهد.

در معامله قرن به طور کل بازگشت آوارگان فلسطینی در سال های 1947، 1948 و1949 به سرزمینشان نادیده گرفته شده و میراث آوارگی به فرزندان و نوادگان آنها منتقل می شود.

به نوشته این روزنامه، بحران «آنروا» (نهاد بین المللی برای آموزش و کاریابی فلسطینیان) هم برای دستیابی به بودجه کافی افزایش خواهد یافت و به مرور هویت آوراگان فلسطینی نابود می شود و 5 میلیون و 500 هزار فلسطینی همانند دیگران به کمیساریای آوارگان الحاق خواهند شد.

روزنامه لبنانی نوشت که این وضعیت، چالش های بزرگی را در کشورهایی که آوارگان فلسطینی در آنها حضور دارند، از جمله در خصوص پراکندگی جمعیت آنها و بودجه ای که برای حمایت از فلسطینیان آواره لازم است، برخواهد انگیخت .از جمله این کشورها لبنان است که میزبان بین 300 هزار تا 500 هزار آواره فلسطینی است.

الجمهوریه افزود که چالش بعدی درباره دستیابی به منابع گاز و نفت در دریای مدیترانه و خطوط انتقال آن به سمت اروپا و نیز سهم کشورهای عربی برای تامین هزینه های معامله قرن است.

به نوشته این روزنامه، مساله ترسیم مرزها میان سرزمین های اشغالی با کشورهای مجاور آن نیز چالش های جغرافیایی ایجاد خواهد کرد و برای تسهیل دستیابی به سازش کشورها، باید به راه حلی دست یافت.

الجمهوریه نوشت که پرونده معامله قرن با نزاع های محورهای منطقه ای مانند ایران، آمریکا، ترکیه، روسیه و اروپا تداخل پیدا کرده است.

این روزنامه اضافه کرد که تحولات جدید بر معادلات شمال آفریقا و بخصوص لیبی تاثیر گذاشته و اسرائیل و آمریکا اکنون وارد اختلاف ها بر سر سد «النهضه» بر روی رود نیل میان اتیوپی، سودان و مصر نیز شده اند و علاوه بر اینها مساله عادی سازی و تجارت و ترانزیت میان اسرائیل و کشورهای عربی و سپس اروپا و آفریقا و آسیا نیز مطرح است.

اگر نتانیاهو بتواند کابینه خود را پس از سومین انتخابات پارلمانی ناکام در یک سال گذشته در سرزمینهای اشغالی تشکیل دهد، جناح راستگرا قدرت می گیرد و اکثریت حزب «لیکود» از اجرای معامله قرن حمایت خواهند کرد.

به نوشته این روزنامه، آنچه قابل توجه است اینکه احزاب عرب سرزمین های اشغالی 15 کرسی «کنست» ( پارلمان رژیم صهیونیستی) را در اختیار دارند و این شرایط مواضع تند فلسطینیان ساکن سرزمین های اشغالی 1948 را در قبال معامله قرن به همراه خواهد داشت ، بنابر این نتانیاهو و حزب راستگرای او در آینده سعی خواهند کرد به سوی تصویب قوانین انتخاباتی بروند که از تأثیر اعراب ساکن سرزمینهای اشغالی بکاهند.

الجمهوریه خاطرنشان کرد که نتانیاهو و حزبش در وهله اول درصدد رهایی از کابوس جغرافیایی و جمعیتی که خواب آنها را برهم زده، خواهند بود تا راهی برای مقابله با رشد سریع جمعیت فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی پیدا کنند.

این روزنامه افزود که اما در راس اینها مواجهه با ایران خواهد بود، چرا که اسرائیل نمی تواند حضور این کشور در نزدیکی مرزهای سرزمین های اشغالی و دریای مدیترانه و اشراف آن بر منابع نفت و گاز و خطوط انتقال انرژی این رژیم به اروپا را بپذیرد.

برخی معتقدند نتانیاهو اگر موفق به تشکیل کابینه شوند، برای مواجهه با ایران تندتر خواهد بود و حتی گزینه یک ماجراجویی در این زمینه از سوی رژیم صهیونیستی نیز بعید نیست.

این روزنامه لبنانی نوشت که همه این تحرکات و شرایط باعث تحولات مهمی در منطقه خاورمیانه از جمله در کشورهای همسایه فلسطین اشغالی ،عراق ، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران خواهد شد.

الجمهوریه افزود که البته لبنان در خط مقدم این تحولات است که با پرونده هایی مانند آوارگان فلسطینی، منابع گاز و ترسیم مرزهای دریایی و زمینی و ارتباط با ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین لبنان باید به مواجهه با نتانیاهویی برود که با حمایت های آمریکا بار دیگر بر سر کار آمده است.

در انتخابات اخیر پارلمانی در فلسطین اشغالی، حزب لیکود و متحدانش شاس، اتحاد یهودیت توراتی و یمینا با کسب ۵۸ کرسی همچنان گره کور تشکیل ائتلاف اکثریت را باقی گذاشتند.

احزاب اسرائیلی برای تشکیل کابینه نیاز به حداقل ۶۱ کرسی در پارلمان رژیم صهیونیستی دارند، اما آرای فعلی نشان می‌دهد که این اقدام ممکن نیست، زیرا اتحاد چپ میانه با داشتن ۳۹ کرسی هنوز نتوانسته به صورت رسمی نظر فهرست مشترک عربی و حزب «اسرائیل خانه ما» را برای ائتلاف حداکثری جلب کند.

«آویگدور لیبرمن» سرکرده حزب اسرائیل خانه ما در ضربه‌ای دیگر به نتانیاهو، حمایت خود را از قانون جلوگیری از نخست‌وزیری او اعلام و رای لازم را برای تصویب این قانون تضمین کرده است .

این قانون که از سوی «بنی گانتز» رهبر حزب «آبی - سفید» و رقیب نتانیاهو مطرح شده، حمایت ۶۲ نماینده کنست را داشت و با تایید حزب لیبرمن اکثریت لازم را به دست آورد.