ایرنا- آنکارا- "علی باباجان" معاون سابق اردوغان و یکی از معماران اقتصادی حزب عدالت و توسعه که هشت ماه قبل به دنبال اختلافات عمیق از این حزب جدا شد، تاسیس حزب جدید سیاسی خود را روز چهارشنبه اعلام می کند.

به گزارش ایرنا از آنکارا، بنا به گزارش های منتشره در محافل سیاسی ترکیه، باباجان نام حزب سیاسی جدید خود را "دوا" گذارده و ادعا می شود که چهار نماینده فعلی حزب عدالت و توسعه نیز جزو هیات موسسین این حزب هستند.

به گفته محافل سیاسی ترکیه این حزب از سوی عبدالله گل رییس جمهور سابق ترکیه نیز حمایت می شود و گفته شده که اساسنامه، اعضای هیات موسسین و نیز آرم حزب روز چهارشنبه از سوی باباجان اعلام خواهد شد.

بنا به اطلاعات دریافتی،  "سعدالله ارگین" رهبر سابق گروه پارلمانی حزب عداالت و توسعه، "بشیر آتالای" وزیر کشور اسبق ترکیه و "نهاد ارگون" از بلندپایگان حزب عدالت و توسعه جزو اعضای موسس حزب جدید باباجان خواهند بود؛  افراد یاد شده در برهه های زمان مختلف از نزدیکترین افراد به رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه بودند.

باباجان قبلا اعلام کرده بود که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی قصد اعلام حزب سیاسی جدید را دارد، اما پس از اعلام تاسیس یک حزب سیاسی از سوی "احمد داووداوغلو" وزیرخارجه و نخست وزیر اسبق ترکیه در ماه دسامبر، اعلام تشکیل حزب سیاسی جدید از سوی باباجان به تاخیر افتاد.

ناظران آگاه در آنکارا با اشاره به تشکیل حزب از سوی داووداوغلو و اعلام حزب جدید سیاسی از سوی باباجان می گویند، ریشه های تفکری هر دو حزب از ریشه های تفکری حزب عدالت و توسعه نشات می گیرد و هر دو حزب در بین رای دهندگان سنتی حزب عدالت و توسعه دارای طرفدارانی هستند و این مساله در انتخابات آتی ریاست جمهوری و مجلس برای حزب عدالت و توسعه چالش ساز خواهد بود.

این کارشناسان با اشاره به برخی نظرسنجی ها که در آنها تعداد رای دهندگان به حزب داوداوغلو به نام حزب آینده دستکم یک و نیم درصد از رای دهندگان به حزب عدالت و توسعه و بین ۳.۵ تا پنج درصده نیز به حزب باباجان رای خواهند داد و  با درنظرگیری آرای یاد شده، حزب عدالت و توسعه در انتخاباتهای پیش رو  هرچند از حمایت حزب حرکت ملی برخوردار خواهد بود،  اما با دشواری مواجه می شود و امکان اینکه نتواند حائز اکثریت پارلمان باشد و همچنین در انتخابات ریاست جمهوری نیز اردوغان نتواند ۵۰ درصد به  اضافه یک آرا را کسب کند، وجود دارد.