گچساران - ایرنا - آیین خانه تکانی به عنوان یکی از سنت های استقبال از سال نو از دیرباز در نقاط مختلف کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد رواج داشته و امسال به دلیل انتشار ویروس کرونا با شدت بیشتری از سوی خانواده ها در حال انجام است.

ویروس کرونا اگرچه باعث رنگ باختن شور و حال آیین های زیبای نوروزی در روزهای پایانی امسال شده است اما باعث شده خانواده ها برای پاکیزه کردن خانه خود حساسیت بیشتری به خرج دهند.

در روزهای سختی که کشور سخت درگیر جدال با ویروس کووید ۱۹ است آیین های زیارت اهل قبور در آخرین پنجشنبه سال ، پخت شب عیدی برای مردگان و حتی چهارشنبه سوری به دلیل توصیه بر شرکت نکردن در تجمع ها در استان کهگیلویه و بویراحمد لغو شده و یا حداقل شور و حال هر سال را ندارد.

با وجودی که ۱۰روز تا پایان سال باقی مانده بازارهای کهگیلویه وبویراحمد هیچ نشانی از خریدهای شب عید را ندارند اما بازار فروش مواد ضدعفونی کننده و شست و شوی خانه گرم است.

خانه‌تکانی یا جاروبندان  یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی از جمله این استان که نوروز را جشن می‌گیرند به آن پایبند هستند.

در این آیین که تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شست و شو و تمیز می‌شوند افزون بر کشورمان در تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان نیز مرسوم است.

مراسم خانه تکانی نشات گرفته از این عقیده است که فروهرها سالی یک بار در آستانه فروردین ماه که ماه فروهرهاست، در رستاخیزی به خانه بازمی‌گردند و اگر خانه را پاکیزه و آراسته ببینند شاد و برای برکت خانه و شادکامی خانواده دعا می‌کنند.

در بیشتر روایت آمده است که جمشید پادشاه پیشدادی - پیش از آنکه بدست ضحاک کشته شود - پایه گذار جشن های نوروز و سنت هایی چون خانه تکانی است.

یک بانوی گچسارانی گفت: خانه تکانی به شیوه سنتی که چند سالی است در گچساران رنگ باخته بود اما امسال به دلیل نگرانی از ویروس کرونا چون سال های دور انجام می شود.

زینب نورمحمدی افزود: در سال های اخیر بیشتر مردم  استان خانه تکانی را با دعوت از کارگران در خانه انجام می دادند و شست و شوی فرش،موکت،مبل،پتو را به قالی شویی ها و دیگر واحدهای خدماتی می سپردند اما امسال تقریبا همه کارهای خانه تکانی منزل با مشارکت افراد خانواده انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در این روزها ماندن در خانه بهترین کار برای پیشگیری از ابتلا به ویروی کروناست افزود: انجام خانه تکانی در خانه اعضای خانواده را سرگرم و نشاط آفرین کرده است.

یک بانوی یاسوجی گفت: امسال افزون بر شوینده های سنتی الکل هم پای خود را به مواد بهداشتی خانه تکانی ها باز کرده است.

الهام موسوی افزود: تمام بخش های خانه در روزهای پایانی سال شست و شو و ضدعفونی می شود تا اثری از هیچ نوع ناپاکی در خانه نماند.

یک بانوی ساکن شهرستان کهگیلویه می گوید:وقتی از نوروز و عید باستانی سخن می گویی بدون شک جایگاه خانه تکانی به عنوان یکی مهمترین آئین های روزهای پایانی سال ارزنده است که امسال پس از انتشار ویروس کرونا این سنت دیرینه اهمیت بیشتری یافته است.

مژگان احمدی افزود:بهار یعنی زایش دوباره طبیعت و پایان هرگونه سیاهی و ناپاکی که خانه تکانی یکی از راه های رسیدن به پاکی و نو شدن است.

وی بیان کرد: انجام خانه تکانی افزون بر پاکیزگی باعث نشاط بانوان در روزهای پایانی سال می شود که البته نیاز است همه اعضای خانواده برای انجام مطلوب این سنت همکاری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی یاسوج با یادآوری سنت خانه تکانی در پایان سال ، گفت: بهتر است اهالی خانه ها همگی در این انجام این سنت همکاری کنند و از بیرون رفتن خودداری کنند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند.

وی ابراز داشت: استفاده از وایتکس (سفید کننده) بهترین ضدعفونی کننده سطوح پرکاربرد در خانه است و انجام گندزدایی در خانه ها به طور مداوم با این ماده بهداشتی به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا کمک بزرگی می کند.

محمد مهدی بانشی  اظهار داشت: اسپری کردن وایتکس بر روی دستگیره درها،میزها،شیرهای آب،میزها و سایر سطوح و پاک کردن آن با دستمال خیس از اصول اولیه ایمنی در خانه است.

بانشی تاکید کرد: شهروندان از برگزاری هر نوع مهمانی و دورهمی خودداری کنند.

وی نسبت به برگزاری مهمانی و تجمعات در روزهای پایانی و پس از تحویل سال نو هشدار داد و افزود: احتمال انتشار ویروس کرونا جدی است.

آزمایش کرونای ۹ شهروند کهگیلویه و بویراحمد مثبت اعلام و هم اکنون تحت مراقبت و درمان هستند.

تاکنون هفت هزار و ۱۶۱ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۳۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین تعداد بهبود یافتگان به دو هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است.

نخستین مورد بیماری کرونا کشور روز ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.

" کرونا" ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است.

بیش از یکصدهزار از مردم کشورهای مختلف جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که تعداد زیادی از آنان جان خود را از دست داده اند.