به گزارش روز سه شنبه وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی شیوهنامه سفارش و توزیع کتابهای درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را به ادارات کل آموزشوپرورش استانها ابلاغ کرد.
بر این اساس در راستای توسعه دولت الکترونیک و به منظور تسهیل دسترسی دانش آموزان به کتابهای درسی، نظارت نظاممند بر فرایند توزیع مواد آموزشی، ثبت سفارش کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دورههای تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و کتابهای درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش آموزان استعدادهای درخشان و همچنین کتابهای درسی دانش آموزان استثنایی از طریق سامانهwww.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com و برابر جدول تقویم زمانی انجام میشود و کتابهای درسی نیز بر اساس سفارشها ثبتشده در سامانه توزیع میشود.
در بخشی از این شیوهنامه آمده است: با توجه به اینکه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانش آموزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه سناد انجام میشود، مدارس میبایست آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامهای و تحصیلی دانش آموزان را در سامانه سناد بهروزرسانی و در اولین فرصت دانش آموزان را برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ثبتنام نمایند.
همچنین مدیران مدارس باید از طریق سامانه مربوطه نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش آموزان اقدام و از ارجاع موردی دانش آموزان و اولیاء آنان به کافینت برای سفارش انفرادی پرهیز کنند.
در بخش دیگر این بخشنامه تاکید شده که در صورت تمایل دانش آموزان و اولیاء آنها میتوانند از طریق سامانه مذکور برای ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند. نام کاربری برای ورود به سامانه، کد ملی دانشآموز و رمز عبور آنها شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانشآموز است.
همچنین در این بخشنامه عنوان شده که بهای کتابهای درسی برای ثبت سفارش گروهی، بر اساس قیمتهای پشت جلد کتاب (ثبتشده در سامانه) است و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.