به گزارش روز سه شنبه فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، «فرزین فردیس» نایب رییس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در خصوص زیرساختهای موجود کسب و کارها برای ارایه خدمات به کاربران گفت: در این خصوص باید معنای دقیقی از زیرساخت ارایه دهیم. امکان توسعه و بسط سرویسی که صفر تا صد آن در بستر خدمات الکترونیک و فضای مجازی شکل گرفته شده، معمولا راحتتر به نظر میرسد. آمار افزایش کاربران این پلتفرمها حاکی از آن است که میزان مشترکان بین یک و نیم تا دو برابر افزایش داشته است.
فردیس در خصوص پلتفرم های مربوط به فروش اینترنتی عنوان کرد: شرایط برای پلتفرم های ارایه محصولات فیزیکی بسیار متفاوت و توان ارایه سرویس و بسط و گسترش دادن آن به مراتب کمتر است و محدودیت های بزرگتری در این زمینه وجود دارد. یک تعریف بین المللی نسبت فروش خدمات الکترونیک نسبت به فروش خرده فروشی ها و فروشگاه های بزرگ را نشان می دهد.
به طور مثال در کشور چین این نسبت بر اساس آخرین آمار و اطلاعاتی که پیش از شیوع کرونا بدست آمده ۱به ۳ است که نشان می دهد از حدود ۳۰ درصد از خرید مردم چین به صورت اینترنتی انجام می شود. اما این میزان در کشور ما بر اساس آماری که انجمن خدمات اینترنتی کشور ارایه داده زیر ۵درصد است. از همین رو زیرساخت ها نیز برمبنای حدود ۵درصد کاربران تعریف شده است.
نتیجه این می شود که گلوگاه سرویس های ما در این نوع خدمات سیستم لجستیک است. تجهیز کردن و توسعه سیستم IT نسبت به سیستم های لجستیکی به مراتب راحت تر است و می توان این کار را با سرعت بالاتری انجام داد. اما این نقطه ای است که ما نتوانستیم در خصوص آن طرح توسعه قابل قبولی داشته باشیم و کار را در این شرایط سخت کرده است. تقاضا نیز نسبت به گذشته رشد داشته و به همین دلیل شاهد نارضایتی هایی در این زمینه هستیم
این فعال اقتصادی در خصوص فرصت فروشگاه های اینترنتی در این دوره برای جلب اعتماد مشتریان برای آینده نیز گفت: قاعدتا در چنین رویدادی می توان به آن از دید فرصت هم نگاه کرد. ولی مسئله این است که ما چقدر از قبل پیش بینی چنین رخدادهایی و تحریک تقاضا را داشته باشیم و تصور نمی کنم که فعالان در این حوزه که همه آنها جزء افراد باهوش و با پشتکار صنعت ICT کشور محسوب می شوند، در ذهنشان چنین تصوری بوده که افزایش تقاضای اینچنینی رخ دهد.
اوا فزود: اکنون شرایط به گونهای است که نه تنها تقاضاها از پیک تعیین شده عبور کرده است، بلکه افراد برای دریافت محصول عجله دارند و اضطراب و اضطراری که برای آنها به وجود آمده به این مساله نیز دامن زده است و همه اینها باعث شده بیش از اینکه جنبه فرصت ایجاد شود، بار بسیار سنگینی بر تیم های عملیاتی تحمیل شود و این امر حتما تجربه ای خواهد شد که اگر بتوانیم از این بحران به خوبی عبور کنیم، بعدا برای شرایط مشابه این پلتفرم ها باید آماده تر باشند.
فردیس در خصوص اینکه چرا پیش بینی در این زمینه با توجه به احتمال وقوع چنین رویدادی در ایران صورت نگرفته است، گفت: معمولا بعد از یک اتفاق به راحتی میتوان آن را تحلیل کرد و گفت باید پیش بینی صورت میگرفت و موضوع کاملا درستی است. ولی واقعیت آن است که در خلاء انتشار اطلاعات آزاد در کشور و ضعف بسیار جدی که کسب و کارها، تحلیلگران و پژوهشگران ما و حتی بخش هایی از دولت که دسترسی آزاد به اطلاعات ندارند عملا اینکار شدنی نیست.
در چنین مواقعی هنگامی که دسترسی به این اطلاعات وجود ندارد طبیعتا نمی توان از کسب و کارها و تحلیلگران و پژوهشگران انتظار پیش بینی داشته باشیم. پیش بینی را نمیتوان بر اساس مدل نوسترآداموس انجام داد؛ بلکه باید از طریق داده این پیش بینی صورت گیرد و داده نیز دسترسی آزاد به اطلاعات می خواهد.