مسکو - ایرنا- رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر یکسان بودن حقوق همه کشورهای جهان تصریح کرد: مخالف نظریه درنظر گرفتن ‌موقعیت ویژه برای آمریکا در امور بین‌المللی هستم.

ولادیمیر پوتین در مصاحبه با خبرگزاری تاس که با عنوان «۲۰ سوال از ولادیمیر پوتین» هر روز بخشی از آن منتشر می شود و روز چهارشنبه بخش مربوط به روابط روسیه و آمریکا منتشر شد، اظهار داشت: سطح روابط روسیه و آمریکا را از پنج  میتوان بین دو یا سه ارزیابی کرد.

در مدارس و دانشگاه‌های روسیه، بالاترین نمره پنج پلاس است و نمره سه و پایینتر به معنی زیر سطح‌قابل قبول است.

 پوتین به عنوان نمونه ای از موارد مثبت در روابط روسیه و آمریکا، به همکاری دو کشور در عرصه مبارزه با تروریسم و رشد مبادلات بازرگانی در دو سال اخیر اشاره کرد.

رئیس جمهوری روسیه سپس این نظریه که ملت آمریکا می تواند حقوق ویژه ای در امور بین المللی داشته باشد را رد کرد.

وی یادآوری کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا پیشتر در این مورد سخن گفته بود.

پوتین گفت: وی (اوباما) گفته بود که آمریکا ملت ویژه‌ای است و حقوق مخصوصی دارد که تقریبا تمام دنیا را شامل می شود، من با این ادعا موافق نیستم.

وی افزود: خداوند همه را یکسان و با حقوق برابر آفرید و به همین دلیل اگر کسی بگوید که فردی یا کشوری دارای حق ویژه و انحصاری است، گمراه شده است.

پوتین در پاسخ به این سوال که با کدام یک از روسای جمهوری امریکا روابط بهتری داشته است، اظهار داشت: من با همه آنها روابط سازنده داشتم. 

وی به روابط شخصی خود با جرج بوش پسر که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ رئیس جمهوری آمریکا بود، سخن گفت.

روابط روسیه و آمریکا سرد و پرتنش است و دو کشور در مسائل مهمی همچون تسلیحات هسته ای و کاهش موشک های قاره پیما و بالستیکی دارای توانایی حمل سلاح هسته ای اختلاف دارند.

آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا کنون بیش از ۸۰ بسته تحریم اقتصادی در مورد روسیه وضع و صدها نفر از مقامها و سیاستمداران روس را تحریم کرده است.

پوتین در بخش دیگری از مصاحبه گفت که آمریکا تلاش می کند اوکراین را با هزینه روسیه حفظ کند.

رئیس جمهوری روسیه به تحریم های امریکا در مورد خط لوله گاز جریان شمالی ۲ اشاره کرد و افزود: آمریکا با این اقدام می خواهد ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین را حفظ کند.