مشهد- ایرنا- مسوول مرکز مشاوره تلفنی ویژه کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردم خراسان رضوی روزانه بیش از یک هزار تماس با این مرکز برقرار می‌کنند.

دکتر زهرا اباصلتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور پاسخگویی به پرسش‌ها و ابهامات شهروندان در زمینه ویروس کرونا، سامانه تلفنی ۱۹۱ و همچنین شماره ۳۱۴۴۹۴۴۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی شده که به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: کارشناسان پزشکی متشکل از پزشک، پرستار، روانشناس و دانشجوی پرستاری هر روز در قالب سه نوبت کاری پاسخگوی تماس‌های مردم در ارتباط با بیماری کرونا هستند. 

وی با اشاره به کاهش تماس‌های مردمی در روزهای اخیر نسبت به روزهای ابتدایی همگام با افزایش آگاهی آنان در زمینه کرونا گفت: در روزهای نخست بیشتر پرسش‌ها پیرامون نگرانی از داشتن علائم کرونا، طریقه استفاده از مواد ضد عفونی کننده و لزوم استفاده از ماسک بود که اکنون پرسشها تخصصی‌تر شده و شیوه‌های درمان و قرنطینه و تشخیص الکل طبی از نوع صنعتی آن را در بر می‌گیرد.

دکتر اباصلتی اضطراب و استرس را یکی از مشکلات مردم در پیشگیری از بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: در این راستا افرادی که استرس فراوان دارند اگر اضطراب آنها با مشاوره پزشکی برطرف نشد به رواشناس ارجاع داده شده و به صورت تلفنی مورد مشاوره روانشناسی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: از شهروندان تقاضا می‌شود برای پاسخگویی به پرسش‌های خود تلفن اورژانس ۱۱۵ ویژه امدادرسانی به سوانح و فوریت‌های پزشکی را اشغال نکنند.

هم اکنون حدود پنج میلیون نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و مابقی توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات رسانی می شوند.

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان خراسان رضوی ۲۵۶ نفر است.