سمنان- ایرنا- جان‌برکفان عرصه سلامت مانند تیم‌های درمانی و خدماتی، کارگران، تیم‌های نظامی و انتظامی در این شرایط سخت سهم بزرگی در شکست ویروس کرونا دارند، از جان خود مایه می‌گذارند و به مهربانی، همدلی و انسانیت معنای تازه می‌بخشند.

 این روزها سربازان گمنام سلامت زنان و مردانی سپیدپوش بیرون از خانه‌ خود هستند که با شجاعت و شهامت در تلاش برای شکست ویروس کرونا تلاش می کنند و خانواده‌هایشان در خانه چشم‌انتظار دیدن دوباره آنها هستند. پزشکان، پرستاران، تیم درمان ونیروهای فعال داخل بیمارستان ها، بیشترین زحمت را برای درمان بیماران مبتلا متحمل می شوند و سهم مهمی از خط مقدم مبارزه با کرونا دارند. 

«آیا دوباره چشمشان به هیبت عزیزانشان خواهد افتاد؟» این موضوع در گرو رفتار ما مردم است که با رعایت نکات بهداشتی، در خانه بمانیم و به سربازان گمنام سلامت در شکست ویروس کرونا کمک کنیم.
وضع این‌روزها بی شباهت به دوران دفاع مقدس نیست. در زمان هشت‌سال جنگ تحمیلی جوانان در جبهه‌ها و خانواده‌ها پشت خط مقدم جبهه برای پیروزی کشور ایفای نقش می‌کردند، اکنون نیز نخبگان و زحمت‌کشان شهر در بیرون از خانه در جهاد برای شکست ویروس کرونا در خط مقبدم قرار دارند و خانواده‌ها در خانه‌ها پشت سنگر به نوعی دیگر نقش‌آفرینی می‌کنند.
از ظهر روز شنبه تا یکشنبه یکهزار و ۲۰۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۱۳ هزار و ۹۳۸ رسید، این تعداد در استان سمنان با ۴۱ نفر مبتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۵۰ نفر افزایش یافت.
طبق آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، استان سمنان در نسبت مبتلایان به کل جمعیت، پس از استان قم در رتبه دوم قرار دارد.
شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در چین به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
این بیماری، قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و سلامت برای جان‌برکفان عرصه سلامت آرامش برای خانواده های آنان به ارمغان آورد.
ما در خانه می‌مانیم، اما پزشکان، پرستاران، کارگران، نیروی‌های انتظامی، نظامی و بسیج و هلال‌احمر در بیرون از خانه‌ها مشغول جنگ هستند، جنگ با کرونا.
ماندن در خانه کمترین کاری است که ما مردم می‌توانیم در شکست ویروس کرونا انجام دهیم.

با همدلی هم ویروس کرونا را مغلوب می‌کنیم
خانم موسوی همسر یکی از کارکنان نیروی انتظامی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیش از یک هفته می‌گذرد که همسرم را ندیده‌ام، او به صورت شبانه‌روزی همراه با دیگر جان برکفان عرصه سلامت در تلاش برای شکست ویروس کرونا است.
وی ادامه داد: شکست ویروس کرونا نیازمند همت و همکاری آحاد جامعه است و هر فردی باید در حد توان و بضاعت خود تلاش کند.
وی اضافه کرد: کودک خردسالم هرروز بهانه پدر را می‌گیرد ولی امروز فقط من و خانواده‌ام مطرح نیستیم، سلامت یک ملت مطرح است و همه باید کمک کنیم.

تیم پزشکی با عشق و تعهد در کنار مردم برای سرکوب ویروس کرونا
حجت‌الله مومیوند سرپرستار اورژانس بیمارستان تامین اجتماعی سمنان در گفت و گو با ایرنا می‌گوید: واحد تریاژ اورژانس اولین خط مقابله با ویروس کرونا است به این صورت که بیماران در بخش تریاژ معاینه و دسته‌بندی می‌شوند و در صورت مشابهت علایم بیماری به ویروس کرونا، به بخش ایزوله هدایت می‌شوند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی تعداد مراجعان به بخش اورژانس کم شده ولی استرس و اضطراب افزایش یافته، چرا که احتمال انتقال بیماری به خود و خانواده‌هایمان وجود دارد.
وی بیان کرد: تمام تیم پزشکی و پرستاری این خطر را به جان خریده و با افتخار و مهربانی داوطلب خدمت به مردم هستند.
این پرستار بخش اورژانس اضافه کرد: در شرایط فعلی سختی‌کار چند برابر شرایط عادی شده، ولی تیم پزشکی و پرستاری با عشق مشغول خدمت هستند و جالب است بدانید درخواست مرخصی و استعلاجی هم کم شده و پرستاران داوطلبانه آماده خدمت هستند.
وی تصریح کرد: برخی پرستاران دارای بیمارهای زمینه‌ای مانند آسم هستند، اما داوطلبانه و با تمام وجود خواهان کمک و خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند و بهبودی و سلامت بیماران را بر سلامت خود ارجع می‌دانند.
مومیوند خاطرنشان کرد: تازه پدر شده ام و اکنون دخترم سه ماهه است و حسرت‌به‌دلِ بوسیدن و درآغوش گرفتن دخترم هستم، اما من و همکارانم در وجودمان تعهد داریم و در این شرایط هموطنان‌مان را تنها نمی‌گذاریم و تا شکست کامل ویروس کرونا در کنارشان خواهیم بود.
وی یادآور شد: با کمک و همکاری مردم روزهای سخت پیش‌رو را پشت‌سر خواهیم گذاشت و ویروس کرونا را شکست می‌دهیم.
این پرستار بخش اورژانش ابراز داشت: همکاران در بیمارستان در سه نوبت صبح، عصر و شب برای ارایه خدمت به بیماران مشغول فعالیت هستند، امکانات بیمارستان وضعیت مطلوبی دارد، ولی اگر تعداد ماسک‌های اِن ۹۵ بیشتر شود بهتر است.
این پرستار بخش اورژانس اضافه کرد: کنار تلاش‌ها برای شکست ویروس کرونا، از مردم می‌خواهیم نکات بهداشتی را رعایت کنند و در خانه بمانند.
مومیوند گفت: بیمارستان هرچقدر هم که ضدعفونی شود، همانطور که از نامش پیداست بیمارستان است و احتمال آلودگی به ویروس کرونا وجود دارد به همین دلیل تاکید می‌شود مراجعه‌کنندگان هنگام مراجعه به بیمارستان با تیم پزشکی همراهی کنند و آموزش‌ها را جدی بگیرند.
این پرستار بخش اورژانس اضافه کرد: فرد بهبودیافته می‌تواند ناقل خطرناک ویروس کرونا باشد و بر همین اساس ماندن در خانه بهترین راهکار مقابله است.
مومیوند گفت: دیروز جوانان در مقابل توپ و تانک سینه‌سپر کردند و از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند و امروز وظیفه ماست که در این شرایط خاص در کنار مردم باشیم.

کارگران سربازان گمنام شکست ویروس کرونا
کاشفی، کارگر یکی از واحدهای تولید محلول‌های ضدعفونی کننده در سمنان گفت: نمی‌توانستیم خستگی در وجود خود را قبول کنیم، هر وقت که خسته می‌شوم به خودم نهیب می‌زنم و با اراده‌ای قوی در خط تولید به کارم ادامه می‌دهم.
وی ادامه داد: نمی‌توانم بپذیرم من در خانه بنشینم و در بیرون از خانه هم‌نوعان من درگیر ویروس کرونا باشند و با مرگ دست و پنجه نرم کنند.
وی بیان کرد: جوان ایرانی باغیرت است و در مشکلات و سختی‌ها شانه خالی نمی‌کند و در شرایط فعلی نیز تا آخرین نفس برای شکست ویروس کرونا تلاش خواهم کرد.
کاشفی تصریح کرد: هر فردی یک توانایی خاص دارد و در شرایط فعلی با توجه به توانایی که دارد باید بدون هیچ چشم‌داشتی ایفای نقش کند.
وی اضافه کرد: ناراحت می‌شوم وقتی تلاش کارگران برای شکست ویروس کرونا کمتر در جامعه دیده می‌شود، می‌خواهم ملت ایران بدانند کارگران با دستان خالی، حتی بدون لباس محافظ، ماسک و دستکش با شجاعت برای شکست ویروس کرونا در خط تولید شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

هلال‌احمر، یاری بخش روزهای سخت

 یکی از نیروهای داوطلب هلال احمر که در ورودی شهر سمنان برای غربالگری مسافران ورودی شهر نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: من آمده‌ام تا بگویم من نسل انقلاب هستم و نمی‌توانم در حالی که هموطنانم درگیر ویروس کرونا هستند در خانه آرام بگیرم و آمده‌ام در حد توانم کمک کنم.

وی ادامه داد: مردم با رعایت توصیه‌های بهداشتی و ماندن در خانه برای شکست ویروس کرونا کمک کنند، تحمل مرگ عزیزان سخت است، ولی می‌توان با ماندن در خانه از یک رخداد تلخ جلوگیری کرد.

این جوان داوطلب هلال احمر گفت: نمی‌دانم زنده می‌مانم یا نه، آیا مبتلا به ویروس کرونا می‌شوم یا خیر، ولی آمده‌ام تا در شکست ویروس کرونا کمک کنم.

یکی از جوانان شاغل در داروخانه شهر سمنان گفت: ما هستیم تا دغدغه مردم در شرایط فعلی کمتر شود و حداقل دنبال دارو نگردند.

وی ادامه داد: شکست ویروس کرونا نیازمند همت تمام مردم است، ما در این شرایط که تاکید بر خانه ماندن است سر کار می‌آییم تا کمک‌حال مردم باشیم از مردم هم می‌خواهم به ما کمک کنند و جز شرایط خیلی اضطراری از خانه بیرون نیایند.

این جوان شاغل در داروخانه تاکید کرد: مردم ویروس کرونا را جدی بگیرند تا بتوانیم از بحران پیش‌رو به سلامت عبور کنیم.


جهادگران بی‌ادعا

جانشین فرماندهی سپاه قائم (عج) استان سمنان در امور اقشار بسیج گفت: سپاه با کمک بسیجیان با ایجاد ۱۵ کارگاه تولید ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به یاری تلاشگران حوزه سلامت آمده است.
سرهنگ داریوش جلالی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حدود ۷۰ نفر بدون دریافت دستمزد در ۱۵ کارگاهی که مواد اولیه و تجهیزات را سپاه استان سمنان تامین می کند، ماسک تولید می‌کنند.
جانشین فرماندهی سپاه قائم (عج) استان سمنان در امور اقشار بسیج ادامه داد: روزانه حدود یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار ماسک در این ۱۵ کارگاه تولید می‌شود.
وی بیان کرد: تعدادی از خیاط‌های بسیجی استان سمنان با تحویل گرفتن مواد اولیه از سپاه استان تا کنون در حدود ۷۰۰ عدد روپوش پزشکی برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلای پزشکان و پرستاران به ویروس کرونا به عنوان جان بر کفان عرصه سلامت تولید کردند.
وی تصریح کرد: تمام ماسک و روپوش های پزشکی تولید شده توسط سپاه استان سمنان به دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها تحویل می‌شود.
جانشین فرماندهی سپاه قائم (عج) استان سمنان در امور اقشار بسیج خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵ نفر در قالب گروه‌های جهادی سپاه استان برای تولید محلول‌های ضدعفونی به صورت رایگان در واحدهای تولیدی در نوبت شب مشغول فعالیت هستند.
شکست ویروس کرونا یک عزم و همدلی ملی می‌طلبد و هر فردی در هر جایگاهی باید به نوبه خود نقش آفرین باشد تا بتوان این ویروس کشنده را سرکوب کنیم.