نیویورک- ایرنا- ویروس کرونا در حالی در آمریکا رو به گسترش است که مقامات بهداشتی این کشور به ضعف سیستم آن اعتراف کردند و گفتند تنها در ایالت اوهایو تعداد ناقلان کووید-۱۹ بیش از ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

بر پایه آخرین آمار منتشر شده، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در پایان روز پنج شنبه به ۱۶۶۳ نفر رسید. همچنین ۴۰ نفر از بیماران گرفتار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۳۱ نفر در ایالت واشنگتن، ۴ نفر در کالیفرنیا، ۲ نفر در فلوریدا، یک نفر در جورجیا و یک نفر هم در نیوجرسی بوده‌اند.

تاکنون تعداد ۱۲ نفر هم بهبود یافته‌اند که ۶ نفر آنها ساکن ایالت کالیفرنیا هستند.

*رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) گزارشی منتشر کرد که در آن آمده است: ترامپ برای انجام آزمایش‌های اضافی فشار وارد نکرد چرا که آزمایش‌های بیشتر ممکن است به شناسایی تعداد بیشتر مبتلایان منجر شود و ترامپ روشن کرد که تعداد کمتر گرفتاران کرونا برای انتخاب دوباره وی در پاییز بهتر است.

*دیزنی لند و دیزنی والت کالیفرنیا از صبح شنبه تا پایان ماه جاری میلادی بسته خواهند شد.

*اوهایو، مریلند و کنتاکی اعلام کردند که تمام مدارس برای کاهش روند ابتلا به این ویروس تعطیل می‌شوند.

*لیگ ملی هاکی و لیگ برتر فوتبال، مسابقات فصل خود را به تعویق انداختند.

*بازار سهام آمریکا بدترین سقوط خود را از سال ۱۹۸۷ تا کنون تجربه کرد.

* آزمایش کرونای یک مقام برزیلی که روز شنبه با دونالد ترامپ و مایک پنس معاون رئیس جمهوری در مارالاگوی فلوریدا ملاقات کرده است، مثبت اعلام شد؛ هرچند ترامپ گفت "نگران نیست". کاخ سفید بیانیه داد: "قرار گرفتن در معرض این مورد ارزیابی می شود" اما ترامپ و پنس "در حال حاضر نیازی به آزمایش ندارند."

* کاخ سفید، کنگره و پنتاگون به روی بازدیدکنندگان بسته شدند. کلیه موزه های اسمیثسونیان در شهر نیویورک و منطقه واشنگتن دی‌سی همچون باغ وحش ملی، از روز شنبه به طور موقت به روی عموم بسته می شوند.

*قبرستان ملی آرلینگتون در شمال ویرجینیا هم در اقدامی احتیاطی از روز جمعه به روی بازدیدکنندگان بسته شد.

*آلاسکا هم نخستین مورد ابتلا به کووید-۱۹ را اعلام کرد که با این وجود، گسترش ویروس کرونا به زودی تمام ۵۰ ایالت آمریکا را دربر می‌گیرد.

*اسقف اعظم واشنگتن تمام مدارس کاتولیک در این منطقه و حومه مریلند را برای ۲ هفته تعطیل کرد و جشن "ماس" هم تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. این محدودیت شامل ۱۳۹ کلیسا و ۹۳ مدرسه کاتولیک می‌شود.

*برگزاری جلسات هیات منصفه دادگاه‌های نیویورک در هفته آینده به تعویق افتاد. دلیل این اقدام، مثبت بودن آزمایش کرونای یکی از کارکنان قراردادی دادگاه ورشکستگی اعلام شده است.

*برخی از کلیساها برنامه و تجمعات عمومی خود را همچون آئین عبادی تا زمان نامشخصی به حالت تعلیق درآوردند.

*اداره پلیس نیویورک در یادداشت توئیتری که با حروف بزرگ به معنای تاکید بود، هرگونه برنامه برای انسداد جاده‌ها و تعطیلی مترو، نوشت" اطلاعات نادرست فراوانی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد".

*بیل دی بلاسیو شهردار نیویورک هم  اظهار کرد: "شایعات مربوط به قرنطینه منهتن صحت ندارد. هر کسی که این اطلاعات نادرست را منتشر می‌کند، لطفا همین الان تمام کن!"

*سازمان ملل متحد تمامی برنامه‌ها و نشست‌های جانبی که به درخواست اعضای این سازمان یا انجمن‌های مردم نهاد برگزار می‌شد را به حالت تعلیق درآورد.

*گفته می‌شود آزمایش کرونای یکی از دیپلمات‌های نمایندگی فیلیپین در سازمان ملل متحد، مثبت شده است. از این رو، این نمایندگی تعطیل شده و کارکنان آن به قرنطینه رفته‌اند.

*لتیتا جیمز دادستان نیویورک به "الکس جونز" نظریه پرداز توطئه جناح راست دستور داد که فروش محصولات به عنوان داروی ویروس کرونا را متوقف کنند. جونز خمیردندان، مکمل‌های غذایی، کرم‌ها و موارد دیگر را به عنوان پیشگیری یا درمان ویروس کرونا عرضه می‌کرده است.

*شرایط بیش از ۳۸ هزار مهاجری که در ۱۳۰ زندان‌ آمریکا بازداشت هستند، در پی شیوع ویروس کرونا نگران کننده شده است.

* سناتور لیندسی گراهام رئیس کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا اعلام کرد منتظر نتایج آزمایش ویروس کرونا است. این اقدام به خاطر آن انجام شد که در هنگام گذراندن اوقات در مجموعه تفریحی ترامپ در مارالاگوی فلوریدا، شخصی حضور داشت که نتایج آزمایش وی مثبت شده است.

* سناتور ریک اسکات هم دیگر عضو کنگره است که پس از اعلام سخنگوی رئیس جمهوری برزیل مبنی بر مثبت بودن آزمایش کووید ۱۹ وی، خود را به طور داوطلبانه قرنطینه کرده است. با این حال ترامپ گفته است برنامه ای برای قرنطینه خود ندارد.

* مقامات بهداشتی اوهایو اعلام کردند که معتقدند بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این ایالت ناقل ویروس کرونا هستند و این مساله نگران کننده است که تعداد مبتلایان به این ویروس در ایالات متحده بسیار بیشتر از آنی است که آزمایش‌های محدود، تایید کرده‌اند.

*اندرو کومو فرماندار نیویورک محدودیت تجمعات بالای ۵۰۰ نفر را وضع کرد که شامل موتور اقتصاد میلیارد دلاری در "برادوی" می‌شود. تئاترهای خیابانی برادوی تا ۱۳ آوریل برقرار نخواهند شد. تجمعات دیگر همچون راهپیمایی‌ها، رویدادهای ورزشی و کنسرت هم از روز جمعه ممنوع خواهد بود.

*تعداد مبتلایان ویروس کرونا در نیویورک به ۳۲۸ مورد رسید.

*دیوان عالی آمریکا هم به روی بازدیدکنندگان بسته شد اما همچنان برای مقامات رسمی دایر است.

*جنگ جدید کرونا بین آمریکا و چین شکل گرفت به گونه‌ای که پس از اظهارات دونالد ترامپ درباره منشا این ویروس، یک سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد نظامیان آمریکایی می توانستند حامل ویروس کرونا به ووهان باشند.

*میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا اعلام کرد تعطیلی موقت سنا در هفته دیگر را لغو کرده است تا بتوانند لایحه نجات از ویروس کرونا را به تصویب برسانند. وی همچنین از گفت‌وگوی ترامپ با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ابراز خرسندی کرد.

* آنتونیو فاوسی مدیرکل موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و عضو تیم مقابله با کرونا در آمریکا سیستم این کشور را برای انجام آزمایش ویروس کرونا نامناسب دانست. به گفته وی پروتکل‌های فعلی اجازه نمی‌دهند هرکسی که علائم این بیماری را داشته باشد تحت آزمایش قرار گیرند.

وی افزود متاسفانه سیستم ما از ابتدا برای این قبیل بیماری‌ها تنظیم نشده است. از این رو نمی‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم که میزان افراد آلوده به این ویروس در سراسر کشور چند نفر هستند.

*کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا نشستی را با حضور اعضای ستاد مقابله با کرونا در این کشور برگزار کرد.

* فرماندار فلوریدا از دولت خواست تا جلوی سفر به کوبا گرفته شود چرا که نمی‌توانند به آمار سه نفر مبتلا به کرونا در آن کشور اعتماد کنند.

* ترامپ از محدودیت‌های جدید مسافرتی دفاع کرد و گفت ممنوعیت سفر بازدیدکنندگان از بسیاری از کشورهای اروپایی ضروری است زیرا "شما در بعضی موارد به جدایی نیاز دارید." ترامپ از نقاط کروناویروس در اروپا ابراز نگرانی کرد و گفت میزان آلودگی در ایتالیا "رکورد را شکسته است".

*گفته می‌شود هکرها از ترس ویروس کرونا برای هدف قرار دادن کسانی استفاده می‌کنند که به دنبال کسب اطلاعات و نقشه‌های مناطق آلوده هستند.

* گردهمایی بانکداران تگزاس در هتل بین المللی ترامپ در مرکز شهر واشنگتن دی سی، لغو شده است. این نخستین نشانه عمومی از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت خانوادگی ترامپ است.