نیویورک- ایرنا- عبور آمار رسمی مبتلایان به کرونا در آمریکا از مرز ۲ هزار نفر، شرایط اضطرار ملی ایجاد کرد و کاخ سفید را بر آن ساخت تا زیرساخت‌های لازم را برای دورکاری کارکنان دولت فراهم سازد.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا تا ساعات ابتدایی روز شنبه به ۲ هزار و ۱۷۴ نفر رسید.

۴۷ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و ۱۲ نفر هم بهبود یافتند.

*بازار سهام آمریکا آمریکا بدترین وضعیت را در سی سال گذشته دارد. اقدام بانک مرکزی آمریکا در تزریق ۱.۵ تریلیون دلار به بازار سهام هم نتوانست تاثیر چندانی در بهبود وضعیت این بازار ایجاد کند.

*دولت آمریکا در حال آماده سازی زیرساخت‌ها برای آزمایش بی‌سابقه دورکاری است اما ترس از هک و نفوذ، نگرانی‌های امنیت سایبری را به همراه آورده است.

*مقامات دولت ترامپ در حال دستور دادن به صدها هزار کارمند هستند تا برای دورکاری تمام وقت آماده باشند به شرطی که شیوع کرونا بدتر شود.

*رسانه‌های آمریکایی نسبت به فعالیت سایبری روسیه و ایران در صورت دورکاری کارکنان دولت هشدار داده‌اند و به این ترتیب آمادگی دولت آمریکا برای فراهم آوردن شرایط لازم برای دورکاری را به زیر سوال بردند.

* مقامات دولت ترامپ اعلام کردند حدود ۱.۳ میلیون دلار از بودجه دولت را به ۲ شرکت می‌دهند که سعی دارند آزمایش‌های سریع کووید-۱۹ را تهیه کنند که می تواند در یک ساعت تشخیص دهد آیا فرد مبتلا است یا خیر.

* اندرو کومو فرماندار نیویورک هم اعلام کرد در حال پیشبرد قرارداد با ۲۸ آزمایشگاه خصوصی در نیویورک است. وی به آزمایشگاه های خصوصی گفت که آنها باید از خواب برخیزند ، بجنبند و با انجام آزمایش، حرکت کنند.

* با ادامه اختلال در برنامه‌های ورزشی، مسابقات گلف مستر و ماراتون بوستون به تعویق افتاد.

*نخستین آزمایشگاه کرونا از سرنشین خودرو بدون پیاده شدن، در نیوراشل نیویورک راه اندازی شد.

*شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت موافقت کردند که خدمات خود را برای افرادی که در صورتحساب معوقه دارند، قطع نکنند.

*شهردار میامی که با یکی از مقامات برزیل دیدار داشت، به کرونا گرفتار شد.

*اجتماع ۷۰۰ نفری روز شنبه در اقامتگاه شخصی دونالد ترامپ در مارالاگوی فلوریدا به خاطر شیوع کرونا که به تجارت شخصی ترامپ ضربه زده است، به تعویق افتاد.

*لوئیزیانا انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا را به تعویق انداخت. قرار بود این انتخابات در چهارم آوریل برگزار شود که به ۲۰ ژوئن موکول شده است.

*مشاغل کوچک مشتریان خود را از دست دادند. با بسته شدن امور روزمره در واشنگتن دی‌سی و اطراف آن، مشتریان مشاغل کوچک که ۴۴ درصد از اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، ناپدید می‌شوند. کافی شاپ ها و ناهارخوری‌ها به خاطر اینکه مشاغل اداری ۴۰ درصد کاهش یافته است، درآمد خود را از دست داده اند.

* مقامات انتخابات در چهار ایالت اصلی سومین سه شنبه بزرگ می‌گویند رای دهندگان می‌توانند با خیال راحت رای دهند. مقامات انتخابات در آریزونا، فلوریدا، ایلینویز و اوهایو گفتند که اطمینان دارند رای دهندگان می‌توانند "با خیال راحت و ایمنی، در این انتخابات رای دهند.

*دانشگاه میشیگان جشن فارغ‌التحصیلی سال ۲۰۲۰ را لغو کرد.

*ایوانکا ترامپ دختر و مشاور رئیس جمهوری آمریکا پس از آنکه آزمایش کرونای وزیر استرالیایی مثبت شد، به قرنطینه خانگی رفت. یک مقام ارشد دولتی استرالیا گفت که وی چند روز پس از بازگشت از سفر به واشنگتن که در آنجا با ایوانکا ترامپ، ویلیام بار دادستان کل آمریکا و چاد وولف سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا گفت‌وگو کرد، گرفتار ویروس کرونا شده است.

* ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا روز جمعه در منزل ماند اما تیم پزشکی وی می گویند که حال او خوب است و برای آزمایش کرونا توصیه نشده است.

*رئیس جمهوری آمریکا بعدازظهر جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد شرایط اضطرار ملی اعلام می کند زیرا زندگی عمومی در آمریکا همچنان به شدت متوقف شده است.

* ترامپ از وزیر انرژی خود خواست با توجه به کاهش قیمت نفت، شرایط برای خرید ارزان نفت خام نسبت به تامین ذخایر استراتژیک، اقدام کند.

*رئیس جمهوری آمریکا به وام‌های دانشجویی بدهکار به دولت، معافیت داد و گفت از سود این وام‌ها صرف نظر می کند. ترامپ همچنین گفت "به احتمال زیاد" آزمایش کرونا خواهد داد.

*ترامپ در نشست خبری مربوط به کرونا و اعلام شرایط اضطراری، با دیگران دست می‌داد و تقریبا ۳۱ بار به میکروفون دست زد.

* مسافران آمریکایی که از ۲۶ کشور اروپا به ایالات متحده پرواز می‌کنند با غربالگری پیشرفته روبرو می شوند و باید ۱۴ روز خود را در قرنطینه خانگی نگهدارند.

*کاخ سفید با شرکت گوگل برای ایجاد سامانه ارائه اطلاعات مربوط به کرونا و چگونگی انجام آزمایش مربوطه، قرارداد بست.

*آیداهو، چهل و نهمین ایالتی است که اعلام کرد یک مورد کرونا شناسایی کرده است.

*تاکنون ۱۴ ایالت و شهرهای بزرگ مدارس کودکستان تا دبیرستان را تعطیل کرده‌اند.

*ترامپ سفر دریایی را به مدت یکماه تعطیل کرد و گفت شرکت‌های بزرگ کارنیوال، رویال کرائیبی‌ها، نروژی و ام اس سی این درخواست او را قبول کرده‌اند که حرکت از آمریکا را برای ۳۰ روز متوقف سازند.

*انجمن بین المللی خطوط مسافری دریایی هم تایید کرد که به صورت داوطلبانه و موقت، عملیات‌های این کشتی ها از و به آمریکا تعلیق می‌شود.

*آثار تاریخی واشنگتن به روی بازدیدکنندگان و گردشگران بسته شد.

*سفیر چین در واشنگتن به خاطر اظهارات یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین مبنی بر اینکه احتمال دارد نظامیان آمریکایی ویروس کرونا را به ووهان برده باشند، به وزارت خارجه آمریکا احضار شد.

*تعداد مبتلایان به کرونا در بین افرادی که به اقامتگاه شخصی ترامپ در مارالاگوی فلوریدا رفته بودند به سه نفر رسید. آزمایش سرپرست سفارت برزیل در آمریکا، کرونا مثبت شده است.

*به دنبال مثبت شدن آزمایش یک دیپلمات فیلیپینی به کرونا، برخی از نمایندگی‌های کشورها در سازمان ملل متحد، فعالیت خود را به حالت تعلیق در آوردند. برخی هم با کاهش ساعت کاری یا کاهش کارکنان خود سعی کردند از سرایت آن به خود جلوگیری کنند.

*دبیرکل سازمان ملل متحد هم از کارکنان این سازمان خواست وظایف خود را به صورت دورکاری انجام دهند و فقط در موارد ضروری به مقر این سازمان مراجعه کنند.

*این دستور العمل شامل سایر مقرهای این نهاد بین المللی در کشورهای دیگر هم می شود.

*مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم برنامه‌های هفته آینده خود را به حالت تعلیق درآورد.