تهران- ایرنا- کارشناس ایرانی مسایل خاورمیانه با اشاره به دعوت روسیه از دبیرکل جنبش جهاد اسلامی برای سفر به مسکو تاکید کرد که این سفر نشان گر جایگاه جنبش در زمینه های نظامی، سیاسی و دیپلماتیک است.

 " سید هادی سید افقهی"  دیروز(جمعه) در گفت و گویی اختصاصی با خبرگزاری "فلسطین الیوم" با تاکید بر اهمیت دعوت روسیه از "زیاد النخاله" دبیرکل جنبش جهاد اسلامی و رهبران این جنبش افزود که این سفر نشان می دهد که مسکو بر خلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی که جهاد اسلامی را به تروریستی بودن متهم می کنند، آن را به عنوان یک جنبش آزادی بخش ملی با اندیشه اسلامی میانه رو به رسمیت می شناسد.

سید افقهی ادامه داد که هدف روسیه  از این دعوت شنیدن دیدگاه های سران مقاومت اسلامی و در رأس آن جهاد اسلامی درباره پرونده های فلسطین و طرح " دونالد ترامپ" رییس جمهور آمریکا موسوم به " معامله قرن" است. همچنین مسکو می خواهد از دیدگاه های سران جنبش جهاد اسلامی در خصوص تنش های نظامی و میدانی با رژیم صهیونیستی آگاه شود.

وی گفت: مسکو می خواهد از طریق موضوعاتی که مورد تایید فلسطینیان است به دروازه های فلسطین راه یابد و نمی خواهد واشنگتن در میدان فلسطین یکه تاز باشد و احتمالا طرحی برای مقابله با معامله قرن ارایه می دهد.

وی با تاکید بر این که سیاست خارجی مسکو در قبال نیروهای فلسطینی ارتباط با تمام طرف های فعال است، ادامه داد: ارتباط با تشکیلات خودگردان، جنبش فتح، جنبش مقاومت اسلامی(حماس)، جهاد اسلامی، جبهه مردمی و دمکراتیک و همچنین ارتباط با رژیم صهیونیستی، به روسیه این امکان را می دهد که نقش میانجی گری را میان گروه های مختلف ایفا کند.

 افقهی یادآور شد: افکار و مواضع میانه رو جنبش جهاد اسلامی، منجر شده که شبکه ای از روابط قوی را با تعدادی از طرف های منطقه ای حفظ کند و در میان کشورهای بزرگ احترام زیادی داشته باشد و دعوت روسیه هم شاهدی بر این مدعا است و هیچ شبهه‌ای درباره روابط، افکار، مواضع یا دیدگاه‌های جهاد اسلامی وجود ندارد و بزرگترین دلیل بر این موضوع روابط قدرتمند آن با تهران، دمشق و احترام متقابل این جنبش و قاهره و دیگر طرف‌هاست.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی هفته گذشته به دعوت روسیه به این کشور سفر و با "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه دیدار داشت و در جریان مذاکرات، وضعیت حل و فصل مسائل خاورمیانه (مناقشه فلسطین و اسراییل) با محوریت وضعیت کرانه باختری رود اردن و نوار غزه در مرکز توجه قرار گرفت.