وی در سخنانی پیرامون چگونگی وظایف دینی انسان دربلا و گرفتاری اظهار داشت: یکی از آثار و تبعات این بیماری که امروز درکشور ما محقق شده، این است با شرایط موجود بنا به دستوری که مسئولان بهداشت کشور دادند،نمازهای جمعه وجماعت و اجتماعات دعا تعطیل شدهاست و ما موظف به اجرای قانون هستیم.
وی افزود: در کلمات حضرت امیرالمؤمنین(ع) هست و شاید در کلمات ائمه دیگر هم باشد که هیچ مستحبی نمیتواند با واجب مزاحمت کند. برای ما حفظ جان خودمان و دیگران از اهم واجبات است یعنی ما وقتی به فقهمان مراجعه میکنیم یکی از واجباتی که برای انسان در کنار وجوب نماز، روزه و حج، یکی از واجبات حفظ جان انسان میباشد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: البته ما نیازی به یک آیه یا روایتی برای وجوب حفظ نفس نداریم، عقل به صورت قطعی میگوید حفظ نفس انسان واجب است و این از مستقلات عقلیهای است که میتوانیم کشف از حکم خدای تبارک و تعالی را هم به دنبالش داشته باشیم.
وی گفت: در اسلام دستور داریم که اگر غذایی موجب ضرر جان انسان است خوردنش حرام است، اگر خوردن خاک باشد حرام است. پس حفظ نفس واجب است. نماز جماعت، نماز جمعه، اینها مستحب است قانون میگوید، روایات و عقل میگوید هیچ مستحبی نمیتواند مزاحمت با واجب کند، یعنی واجب مقدم بر مستحبات است، پس بنابراین مردم عزیزمان مراقبت کنند تا وقتی که انشاء الله شرایط عادی بشود و امیدواریم خدا ثواب این نمازهای جماعت و جمعه از دست رفته را به همه ما عنایت خواهد فرماید.
خداوند عقاب و عذاب انسانهای گناهکار را به قیامت موکول کرده است
وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از نکات مهمی که قرآن کریم و روایات مورد توجه قرار دادند، ولی متأسفانه یک تفسیر دقیق و عمیق و صحیحی از آن برای مردم عزیز ما ارائه نشده، این مطلب است که گاهی اوقات میبینیم چنین حوادثی به وجود میآید بلافاصله میگویند این در اثر گناهی است که این انسان مرتکب شده، یا در اثر گناهانی است که اشخاص کردهاند و خدا این بلا را برای آنها قرار دادهاست.
فاضل لنکرانی افزود: اولا خدای تبارک و تعالی این دنیا را دار مجازات و عقوبت قرار نداده، خداوند در سوره مبارکه فاطر آیه ۴۵ میفرماید «وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُوا مَا تَرَکَ عَلَی ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ» اگر خدا بنایش بر این باشد که به خاطر این گناهانی که مردم میکنند، آنان را مؤاخذه کند، اصلا هیچ جنبندهای روی زمین باقی نمیماند.سنت اولیه خدای تبارک و تعالی این است که خداوند عقاب و عذاب این انسانهای گناهکار را به قیامت موکول کردهاست.
وی گفت:خدای تبارک و تعالی در آیه ۳۰ سوره شوری میفرماید هر مصیبتی و هر شرّ و بدی که به شما میرسد به خاطر کارهایی است که خودتان کردید،حق کسی را پایمال کردید، ظلم به دیگران و به خدا و به خودتان کردید، گناه کردید، اما باز همین جا میفرماید از بسیاری از اینها خدا صرف نظر میکند، یعنی خیلی از کارها را انجام دادی، ولی خدا نمیگذارد اثرش در همین دنیا که یک مصیبتی باشد به شما برسد.
گناه علت تامه برای عذاب در دنیا نیست
فاضل لنکرانی گفت: نکته بسیار مهم و دقیق این است که گناه علت تامه برای عذاب در دنیا نیست، بلکه به اصطلاح ما مقتضی است، یعنی متون دینی ما این را دلالت دارد که گناه مقتضی و زمینهساز است برای اینکه این انسان در همین دنیا گرفتار شود.
وی افزود: اما این نکته را هم باید توجه کنیم، گرفتاری را در همین روایات طوری هدفمند کرده که انسان وقتی گرفتار میشود برای این است که باز خدا میخواهد تطهیر ذنوب پیدا کند، یعنی اینجا نمیخواهد او را عذاب کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر انسانی هم گناه کرده اولا این گناه مقتضی است یعنی علت اینکه صد در صد بگوییم حالا اگر زلزلهای در یک جا آمد مردم گناه کردند، مطابق با متون دینی ما نیست.
وی گفت: گناه اقتضای مصیبت و گرفتاری را دارد و مصیبت هم که بیاید خدا میفرماید من برای اینکه شما را تطهیر کنم، برای اینکه گناهانتان را پاک کنم این کار را انجام میدهم، یعنی این عنوان عذاب را ندارد.
وی ادامه داد: امام سجاد(ع) یک شخص بیماری را دید و بیان فرمود الحمدلله خوب شدی باید به تو تبریک گفت که از گناهان پاک شدی، خیلی تعبیر عجیبی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پس ما به مردم نگوییم هر کسی مریض شد، حتما گناهی کرده، این بر اثر آن گناه است.
وی گفت: بلا و مرض را باید از زوایای مختلف نگاه کرد، برای ظالم عقوبت است، برای مؤمن امتحان است، برای پیامبر مقام و رفعت است و برای اولیا خدا کرامت است «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة» بنابراین باید این مساله را یک تفسیر دقیق کنیم؛ نیاییم بگوییم هر جا مرضی بود پس گناه است، البته اگر گناهی هم کرده باشد این مرض او را تطهیر میکند و کفاره گناهان او هست.
وی گفت: امیدوارم در این شرایط معارف دینی ما بروز پیدا کند، در دوران دفاع مقدس واژههای مقدسی مثل شهادت، ایثار، فداکاری، جانبازی خیلی بروز کرد و اینها عنایات خدای تبارک و تعالی باشد، باید در این بحران و در این شرایط بحث امتحان الهی و مصیبتهایی که بر انسان وارد میشود، اینها را کاملا مورد توجه قرار بدهیم.
پزشکان و پرستاران ثواب جهاد در راه خدا را دارند.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنانش تاکید کرد:
بیماران عزیزی که امروز در اثر این ویروس کرونا گرفتار شدند و در بیمارستانها هستند یا در منازل قرنطینه هستند، نکات بسیار مهمی را باید توجه داشته باشند.
یکی از نکات توجه به این روایت شریفه است، پیامبر اکرم (ص) به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند«یَا عَلِیُّ أَنِینُ المُومِن الْمَرِیضِ تَسْبِیحٌ» ناله یک مؤمن مریض تسبیح خداست، خیلی حرف عجیبی است. اگر یک مؤمنی در اثر تب، در اثر تنگی نفس، در اثر این بیماری ناله میکند، نالهاش را خدا ثواب تسبیح خودش قرار داده، میگوید تسبیح من چقدر ثواب دارد، نه اینکه بگوید سبحان الله، همین نالهای که این مؤمن میکند. و صیاقه تهلیل وقتی که از درد فریاد میزند خدا این فریاد را به منزله لا اله الا الله قرار میدهد«وَ نَوْمُهُ عَلَی الْفِرَاشِ عِبَادَةٌ» وقتی این مریض خواب است خوابش عبادت است، عجیب است ما این تعابیر را در ماه مبارک رمضان داریم و خدای تبارک و تعالی همین تعابیر را برای انسان مریض قرار داده«وَ تَقَلُّبُهُ جَنْباً إِلَی جَنْبٍ فَکَأَنَّمَا یجَاهِدُ عَدُوَّ اللَّهِ»این مریض وقتی از این پهلو به آن پهلو میشود خدای تبارک و تعالی میگوید من همین حرکت کوچک یک مریض را به اندازه جهاد در راه خدا برای او ثواب قرار میدهم، فإن اوفیَ اگر از کسالت سلامت بیرون آمد«وَیمْشِی فِی النَّاسِ وَ مَا عَلَیهِ ذَنْبٌ»تمام گناهان او را میبخشیم، مثل اینکه انسانی که از ماه رمضان بیرون میآید خدا همه گناهانش را میبخشد یک مریض این چنین است.
ناله مریض تسبیح و مجاهدت پزشک و پرستار جهاد فی سبیل الله است.
این روایت یک بشارت بزرگی است برای کسانی که گرفتار هر مرضی هستند، اگر کسی در خانهاش هم مریض است و کسالت دیگری دارد بداند که خدای تبارک و تعالی چه معاملهای با او میکند. کسانی که مراقبت از این مریض میکنند، کسانی که پرستاری از این مریض میکنند در اسلام بسیار ثواب دارد.که در میان اولیاء و ائمه ما بوده، امیرالمؤمنین علیه السلام حضرت زهرا سلام اله علیها را پرستاری میکرد.
ناله مریض تسبیح است، این پرستاری که این مریض را مراقبت میکند، این اجر بسیار زیادی دارد که قابل حدّ و اندازه نیست«وَ مَنْ أَحْیَا نَفساً فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا»اگر کسی یک نفر را احیا کند گویا همه بشر را احیا کرده.
با رعایت ودستورات کادر پزشکی، پرستاران و خدمتگزاران وزارت بهداشت تشکر کنیم
من به پزشکان، پرستاران، مسئولین بهداشت، خدمتگزاران به بهداشت این مردم که در این شرایط که دارند جهاد فی سبیل الله میکنند، اگر خود مریض از این پهلو به آن پهلو بشود این جهاد در راه خداست، آن کسی که در کنار این مریض ایستاده مراقبت از او میکند او هم قطعاً جهاد در راه خدا دارد، اینها شعار نیست، اینها یک واقعیت است، ما باید قدر برادران و خواهران پزشک و کادر پزشکی، پرستاری، خدمتگزاران وزارت بهداشت، همه مسئولینی که امروز برای حل این مشکل تلاش میکنند را بدانیم و از همه تشکر کنیم، من همین جا به مردم عزیز عرض میکنم تخلف از دستور مسئولین در این شرایط بحرانی ممکن است حرام باشد اگر مسئولین میگویند امور بهداشتی را مراقبت کنید و یک کسی بیاعتنایی کند این خودش کار حرامی انجام میدهد، اگر در اثر سهلانگاری سبب شود عده دیگری گرفتار این مریضی بشوند، یک کسی اگر مریض است باید مراقبت کند، نمیکند، عمداً با دیگران ارتباط برقرار میکند و میداند در اثر این ارتباط دیگران هم گرفتار این مرض میشوند این علاوه بر اینکه کار حرامی انجام میدهد ضامن این مسئله است.مردم عزیز ما مراقبت کنند،ممکن است دیه آن انسانی که گرفتار این مرض میشود و از دنیا میرود به عهدهاش باشد.
مسلمین در رعایت مسائل بهداشتی باید بر کفار مقدم باشند، برای ما خیلی سخت است که امروز بگویند مردم چین کاملاً به دستورات مسئولین توجه دارند ولی در ایران ما مسئولین میگویند سفر نکنید باز ملاحظه میکنیم سفرها گسترش پیدا میکند.
برادران و خواهران امروز آنهایی که سالم هستند باید با آنهایی که مریض هستند هم دردی کنند، آنهایی که سالم هستند رعایت دستورات را بکنند که مبادا خدای ناکرده این ویروس گسترش پیدا کند همه باید همکاری کنیم این یک وظیفه شرعی همه ماست که همه همکاری کنیم تا این مشکل از کشور قلع و قمع بشود.
تاکنون هزار و ۴ تَن از شهروندان قمی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ۸۷۰ تن در بیمارستانهای کامکار، فرقانی، امام رضا(ع)، علی ابن ابیطالب(ع) و شهید بهشتی بستری هستند.
به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار تا ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۱۳ هزار و ۹۳۸ تن در کشور بهطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۷۲۴ تن به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۵۹۰ تن نیز بهبود یافتهاند.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا میتوانند با شماره تلفنهای ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیششماره ۰۲۵) تماس بگیرند.