اصفهان - ایرنا - این روزها بسیاری از مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان، اوقات خود را برای در امان ماندن از تهدید کرونا و جلوگیری از شیوع آن در خانه سپری می‌کنند و نیاز به برنامه‌ها و سرگرمی‌هایی برای گذران هرچه بهتر این دوران دارند که به اعتقاد کارشناسان بدون شک، ریاضی یکی از بهترین گزینه‌هاست.

در این روزها که مدارس و دانشگاه ها تعطیل است و بیشتر وقت دانش آموزان و دانشجویان در خانه سپری می شود می توان برنامه‌هایی را در نظر گرفت که سرگرم کننده باشند و از طرفی بچه‌ها را با تفکر و مهارت ریاضی آشنا کند.

به گفته حسن ملکی یکی از اعضای هیات تحریریه خبرنامه انجمن ریاضی ایران، پیشنهادهای زیادی می‌توان در این زمینه مطرح کرد که یکی از بهترین آنها بازی‌های فکری هستند.

از بین این بازی‌ها می‌توان به اتللو، فکر بکر، سودکو، کن کن (Ken ken)، مکعب روبیک، برج هیجان، تیزبین، شطرنج، تخته نرد، مازها، بازی ۱۵، لیوان چینی، رانی پارک‌ها و جورچین اشاره کرد که می توان آنها را به صورت خانوادگی بازی کرد و لذت برد.

اگر خانواده‌ها این بازی‌ها را در خانه نداشته یا امکان خرید آن را ندارند می‌توانند آن را در اینترنت پیدا کنند، با قوانینش آشنا شوند یا تصاویر آن را چاپ کنند.

این بازی‌ها علاوه بر تقویت هوش، تمرکز و مهارت‌های دیداری و حرکتی باعث تمرین هرچه بهتر و بیشتر مفاهیم ریاضی از سطوح ساده تا پیچیده می‌شود. 

همچنین اگر بچه ها می‌توانند از  گوشی‌های تلفن همراه استفاده کنند پیشنهاد می‌شود از برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) معتبر و مفید استفاده کنند زیرا برنامه‌های معما و پازل های ریاضی (math puzzles) زیادی وجود دارد که جذابیت بالایی دارند و تقویت کننده مهارت‌های تفکر ریاضی بچه‌ها هستند.

از منابع خوب این بازی ها می‌توان به اپلیکیشن simon tatham's puzzles اشاره کرد که مجموعه‌ای از بازی‌های فکری و ریاضی دارد البته والدین باید وقت بگذارند و به بچه‌ها هر بازی را توضیح دهند.

این استاد ریاضی، پیشنهادهایی نیز برای والدین جهت گذراندن تعطیلات اجباری دارد از جمله تماشای فیلم های سینمایی که درباره ریاضیدانان معروف است مانند ذهن زیبا (the beautiful mind) ، ارقام (اشخاص) پنهان (the hidden figures) و "مردی که بی‌نهایت را می‌شناخت" که درباره رامانوجان (ریاضیدان هندی) ساخته شده است.

همچنین اگر والدین بتوانند کتاب‌هایی را در این زمینه تهیه کنند عالی است از جمله " در پی فیثاغورث " نوشته پرویز شهریاری که برای دانش آموزان کلاس هفتم به بالا می‌تواند منبع الهام باشد، " انفجار ریاضیات " که فایل پی دی اف این کتاب به صورت رایگان در سایت انجمن ریاضی ایران در دسترس است، " نگاهی به تاریخ ریاضیات در ایران " که این کتاب فوق العاده است و مجموعه کتاب‌های میرزا وزیری هم عالی هستند. 

از دیگر کتاب های پیشنهادی برای مطالعه در این روزها می توان به کاکل طاووس نوشته جورجیس یوسف با ترجمه غلامحسین صدری افشار که درباره تاریخ ریاضیات دوره درخشان ایران و اسلام نوشته شده است، زندگی‌نامه ریاضیدانان دوره اسلامی نوشته ابوالقاسم قربانی، زندگی نامه ریاضیدانان نامی نوشته اریک تمپل با ترجمه حسن صفاری و تاریخ علم برای نوجوانان نوشته حسن سالاری اشاره کرد.

سر زدن به سایت های نوستالژیک و خاطره انگیز نیز از کارهای جذاب در این روزها می تواند باشد از جمله سایت هایی که مقاله های خواندنی نشریه های قدیمی ریاضی را جمع آوری کردند مانند /maths۴maryams.org/farsi یا شاید سایت های کمیک استریپ درباره ریاضی مانند amirasghari.com/math-education.

عضو هیات تحریریه خبرنامه انجمن ریاضی ایران همچنین در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر به علت های مختلف از جمله کنکور، ریاضی برای عموم جامعه به ویژه دانش آموزان به شکل غیر جذاب، سخت و خشک معرفی و آموزش داده شده است، تاکید کرد که سال های سال است که بزرگان ریاضی کشور نسبت به کاهش علاقه به ریاضی در بین دانش آموزان هشدار می دهند.

حسن ملکی با بیان اینکه وضعیت ریاضی در زمان حاضر خوب نیست و این برای کشوری که خواهان رشد و توسعه علمی است نگران کننده می باشد، گفت که ما نیاز به آشتی دادن عموم جامعه از جمله دانش آموزان با ریاضیات هستیم تا از این طریق تفکر ریاضی ترویج داده شود.

وی، این روزها که به دلیل شیوع کرونا، مردم در خانه هستند و وقت مطالعه و کنار اعضای خانواده بودن بیشتری دارند را فرصت بسیار مناسبی برای استفاده از مفاهیم جذاب ریاضی و آشنایی با آنها دانست.

‎ مجموعه های دیگری در این روزها بیکار ننشستند و تلاش می کنند تا با ارایه محتواها و برنامه های جذاب مبتنی بر بازی و ریاضی، اوقات مفید و سرگرم کننده ای را برای همه اعضای خانواده ها فراهم کنند.

از جمله خانه ریاضیات اصفهان که در کانال اطلاع رسانی خود در این روزها، ویدئوهای کوتاه از آموزش اوریگامی منتشر می کند که این آموزش ها در سه سطح ساده، متوسط و سخت است.

اوریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و هدف آن آفریدن طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است. 

همچنین خانه ریاضیات اصفهان هر بار مساله‌ یا معمای ریاضی مطرح می کند تا همه اعضای خانواده بتوانند در تعطیلات اجباری پیش آمده، با حل آنها اوقات خود را پُر کنند.

فروزان خردپژوه مدیر خانه ریاضیات اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه از حدود ۲ هفته گذشته همه کلاس های آموزشی و برنامه های حضوری این مرکز برای پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شد، افزود: اما ما تلاش کردیم تا با همفکری معلمان و استادان ریاضی اصفهان و تولید و انتشار محتواهای آموزشی در شبکه های اجتماعی، فرصت های خوبی را برای علاقه مندان به ریاضی برای گذران هرچه بهتر این روزها فراهم کنیم.

خانه ریاضیات اصفهان، به عنوان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان به دنبال تشکیل ستاد ملی سال جهانی ریاضیات در سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد.
این مرکز به عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان و با هدف آماده سازی نوجوانان و جوانان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش­ها و پژوهش­های علمی کاربردی جهت ارتقای دانش ریاضی فعالیت می کند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید دارد که در روزهای پایانی سال نباید سفر انجام شود و مردم باید توصیه‌ها را جدی بگیرند. ما در مقابل سلامت اطرافیان و خانواده خود مسئول هستیم و باید در خانه بمانیم.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۱۴ هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۷۲۴ نفر فوت کرده و ۴ هزار و ۷۹۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.