اگر بخواهیم ویروس کرونا را در جامعه محدود و آمار ابتلا به این بیماری کاهش پیدا کند باید حلقه انتقال انسان به انسان شکسته شود که در این امر مهم باید همگان از پیر و جوان، زن و مرد همکاری لازم را داشته باشند.
همه گیر شدن این ویروس و افزایش آمار ابتلای مردم موجب شد تا همه از جمله مردم، نهادها و ارگانها دست به دست برای شکست کرونا تلاش کنند.
کرونا زمانی که هنوز به اوج خود نرسیده بود با تعطیلی مدارس ابتدا برای یک هفته و سپس تا پایان نیمه فروردین رقم خورد، خبر اولیه تعطیلی مدارس به نوعی برای دانش آموزان مسرت بخش بود اما وقتی این خبر با آمارهای تکان دهنده افزایش مبتلایان همراه شد، گره تعطیلی مدارس را محکمتر نمود و به نوعی موجب نگرانی و استرس دانش آموزان گردید.
بحران پیش آمده یکباره همه مدارس، کلاسهای آموزشی، تقویتی، ورزشی، کنکور و آزمونهای مختلف را تعطیل کرد.
تعطیلی اجباری ناشی از بحران کرونا به قدری سنگین بود و آینده تحصیلی چندین میلیون دانش آموز را به گونه ای به خطر انداخت، تا آنجا که مسوولان برای جبران این خسارت و عقب ماندگی از تحصیل طرح آموزش از راه دور را از طریق شبکه های اجتماعی به کار گیرند.
یک دانش آموز بروجردی که خود را برای کنکور ۹۹ آماده می کند، گفت: جمعه هر هفته آزمونهای قلم چی برگزار می شد و این آزمونها برایمان بسیار مهم و تاثیر گذار بودند که با بحران ایجاد شده کلاسها تعطیل شده است.
دانش آموز دیگری میگوید: تعطیلی طولانی مدارس همه را کلافه کرده اما چاره ای نیست و باید این فرصت را غنیمت دانسته و بیشتر درس خواند.
امیررضا کرمی راد افزود: آموزشهای کتب درسی از طریق شبکه آموزش خوب است و اقدام مهمی از سوی وزارت خانه بود اما آموزش حضوری تاثیر بیشتری دارد.
وی از مجموع آموزش و پرورش همچنین معلمان خود قدرانی کرد که از طریق کانال تلگرامی مدرسه آموزش همه دروس را با حضور معلمان خودشان انجام می دهند.
یک دانش آموز دیگر بروجردی گفت: در بحران ایجاد شده در کشور هر قشر به نوعی تلاش می کنند تا کرونا را شکست دهند و سهم دانش آموزان در این شرایط تنها درس خواندن و ماندن در منزل است.
راحیل معظمی دانش اموز سال سوم دوره متوسطه دوم گفت: بحران کرونا نخستین تجربه سخت زندگی اجتماعی دانش آموزان است.
وی افزود: همیشه والدین و مربیان دوران سخت جنگ را برایمان تعریف می کردند و هرگز گمان نمی کردم ما نیز روزهایی سخت را به دلیل بحران کرونا تجربه کنیم و بعدها به فرزندانمان منتقل کنیم.
وی اضافه کرد: جنگ کرونا حنگی سخت و نابرابر است کوچک و بزرگ، داخلی و خارجی، شهر و روستا نمی شناسد و کاری کرده تا شهر در سکوت و بهت فرو رود.
وی تاکید کرد: توان دانش آموزان در مبارزه با کرونا محدود است تا بخواهند در مبارزه با کرونا کاری کنند اما با درس خواندن در منزل و کمک تلفتی از اسانید و معلمان دلسوز حتما این وقفه تحصیلی را جبران خواهند کرد.
وی گفت: دانش اموزان سرمایه های این کشور هستند و باید به گونه ای بزرگ و تربیت شوند که بتواننددر آینده بحرانها و شرایط سخت را به خوبی مدیریت کنند و قطعا هر دانش آموز به سهم خود در منزل می تواند با انجام نور ساده ای مانندنشاندن اولیا در منزل گام مهمی بردارند
مدیر آموزش و پرورش بروجرد گفت: در موضوع کرونا و سایر بحران ها، مردم خارج از سیستم دولتی با استفاده از فضای مجازی خود را تا حدودی ساماندهی کرده اند.
محمد مهرافزون اظهار داشت: بیش از ۳۰۰معلم آموزش مجازی دانش آوزان را با ضبط برنامه و ارسال در گروههای مدارس بر عهده دارند و دانش آموازن می توانند سوالات خود را تلفنی از معلمان هر درس که روزهای مشخصی در مدرسه هستند.
مهرافزون ادامه داد: نیاز است مردم و تشکل ها بیشتر در تصمیم گیری ها و بحران ها نقش خود را ایفا کنند و اگر بسیاری از مسوولیت ها به آنها سپرده شود، می توانند موفق تر عمل کنند.
یک کارشناس ارشد امورتربیتی افزود : مدرسه دومین عامل مهم درفرهنگ سازی و انتقال ارزشهای اجتماعی پس از خانواده می باشد و به واسطه دراختیار داشتن ابزار وامکانات موثری مثل معلمان ودانش آموزان میتواند نقش بسیار موثری درتدوین وظایف وحقوق افراد درجامعه و انتقال ارزشهای اجتماعی داشته باشد.
محمد کاوند افزود: مدرسه رامی توان به عنوان پلی ارتباطی میان حال به اینده درنظر گرفت که اکثریت قریب به اتفاق جامعه برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود باید طی چندسال ازاین پل ارتباطی گذر کنند.
وی با اشاره به نقش مهم وتاثیر گذاری فراوانی که طی سالیان اخیر آموزش و پرورش با استفاده از دانش اموزان بر فرهنگ جامعه داشته است اهمیت موضوع نقش دانش آموزان در پیشبرد امورفرهنگی جامعه بیش از پیش نمایان می شود.
وی با اشاره به سهم دانش آموزان در مدیریت کرونا افزود: بهداشتیاران مدارس و همیاران پلیس که طی سالیان اخیر توسط دانش آموزان درمدارس شکل گرفته به خوبی نقش دانش آموزان را در بهبود فرآیندهای زندگی اجتماعی نشان می دهد.به عنوان مثال رواج فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی توسط رانندگان درکنار دیگر عوامل فرهنگی تا حد زیادی مدیون حضور دانش اموزان به عنوان یک عنصر فعال، پویا واثر گذار درمیان جامعه می باشد.
این کارشناس ارشد امورتربیتی بروجرد گفت: امروز نیز که ویروس منحوس کرونا با حضور ناخوانده ی خود درمیان جامعه ما موجب مشکلات فراوانی برای مردم شده است. درکنار همه عوامل مخصوصا کادر زحمتکش بهداشت و درمان که درخط مقدم مبارزه هستند دانش آموزان میتوانند مجددا نقش آفرینی کنندوتبدیل به سفیران فرهنگ سازی در مبارزه با ویروس کرونا گردند.
وی گفت: اکنون که دانش آموزان درمنزل به سر می برند می توانند دقیقا به رفتار بهداشتی خانواده نظارت کنند و قطعا پدران و مادران نیز بخاطر فرزندان خود هم که شده سعی میکنند بهداشت فردی واجتماعی را بیشتر رعایت کنند.
دانش آموزان می توانند خانواده را به در خانه ماندن ماندن مخصوصا نرفتن به مسافرت ترغیب کنند چرا که بهانه خانواده ها ازمسافرت دربیشتر مواقع بچه ها می باشد وبچه ها می توانند به راحتی این بهانه را از خانواده بگیرند.
کاوند تاکید کرد: مورد دیگر اینکه معلمانخلاق می توانند از فرصت کلاس مجازی خود به نحو شایسته استفاده کرده درکنار آموزش دروس مختلف مرتبا دانش اموزان را با رفتار های صحیح بهداشتی آشنا نموده و در راه مبارزه با کرونا نقش افرینی کنند.
ایجاد فضای کلاس مجازی نیز باز فرصت خوبی ایجاد کرده چرا که خانواده ها بخاطر کنترل آموزش فرزندان خود نیز که شده زمان بیشتری را به در خانه ماندن اختصاص دهند واین نیز به نوعی سهم موثر دانش آموزان به کنترل ویروس کرونا می باشد.
وی اظهار داشت: به هرحال دانش آموزان ایران اسلامی ثابت کرده اند درعرصه های مختلف توانسته اند به خوبی نقش آفرینی کنندو قطعا در مهار وشکست ویروس منحوس و مهمان ناخوانده ای چون کرونا نیز نقش مهمی ایفا خواهند نمود.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکنون ۲۸۹ بیمار مبتلا به کرونا در این استان شناسایی شده است.