به گزارش ایرنا ویروس کرونا یا کووید ۱۹ نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از یکصد کشور جهان سرایت کرده است.
تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا ظهر چهارشنبه ۲۷ اسفندماه به ۱۷ هزار و ۳۶۱ نفر و فوت ناشی از آن به یک هزار و ۱۳۵ نفر رسیده و همچنین پنج هزار و ۷۱۰ نفر تاکنون بهبود یافتهاند.
آمار بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان بزرگ دزفول بستری شدهاند در حال حاضر به ۵۶ نفر رسیده و هشت نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادهاند.
این آمار که هر روز بر تعداد آن افزوده میشود زنگ خطری است برای همه اقشار جامعه لذا هرکس در هر جایگاهی باید در راستای مقابله با این ویروس گام بردارد.
فرهنگیان جامعه با ارتباطاتی که با اقشار و خانوادههای متعدد دارند میتوانند نقش بسزایی در مقابله با کرونا داشته باشند.
رضا بیگلری یکی از فرهنگیان دزفول درباره سهم این قشر در مقابله با کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: معلمان و فرهنگیان پرچمدار فرهنگ ملت و کشور هستند و زمانی که مردم آموزشهای لازم را کسب نکنند جامعه دچار مشکلات زیادی میشود.
وی افزود: معلمان با همه اقشار جامعه در ارتباط هستند و میتوانند در پیشبرد اهداف مورد نظر موثر باشند.
بیگلری بیان کرد: معلمان در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و کاهش ترس و استرس دانش آموزان و والدین میتوانند آموزشهای مجازی و روانشناسی را در این ایام به آنها ارائه دهند.
وی شبکههای اجتماعی و مجازی را ظرفیتی مناسب برای ارائه این آموزشها دانست و افزود: به طور قطع بیتوجهی معلمان میتواند خسارتهای جبران ناپذیری به خانوادهها و جامعه وارد کند البته آنها این بار هم مانند گذشته دلسوزانه در راستای آگاهی بخشی به دانش آموزان و خانوادهها گام برمیدارند.
فاطمه باستان یک فرهنگی دیگر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: معلم الگوی دانش آموزان است لذا باید ضمن رعایت اصول بهداشتی، آموزشهای لازم را به دانشآموزان ارائه دهد.
وی افزود: معلم باید در شرایط کنونی با استفاده از فضای مجازی و ابلاغ دستورهای لازم به صورت درسی، جامعه را یاری کند درغیر این صورت مقصر بدتر شدن اوضاع است.
علی امیریان یکی دیگر از معلمان دزفول نیز گفت: معلمان محرم اسرار دانش آموزان و نزدیکتر از پدر و مادر آنها هستند لذا میتوانند نکات کلیدی پیشگیری را در قالب پیامک، فضای مجازی و تماس تلفنی به دانش آموزان ارسال کنند.
وی با بیان اینکه معلمان در پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تاثیر بسزایی دارند، افزود: معلمان باید در این شرایط با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند و برای آموزش حقیقی و مجازی آنها وقت بگذارند.
امیریان با بیان اینکه صرفه جویی در آموزش نتیجه منفی دارد، بیان کرد: همکاران فرهنگی باید در تمام شبانه روز علاوه بر تدریس مجازی، راهکارها را به دانش آموزان و والدین آنها اطلاعرسانی کنند.
وی افزود: معلمان درصورت نیاز باید از تنبیه کلامی و اخطار و هشدار نیز استفاده کنند زیرا آزاد گذاشتن دانش آموزان برای کسب تجربههای تلخ نادانی است.
یکی دیگر از معلمان دزفول گفت: معلمان باید ازطریق فضای مجازی پیرامون راههای جلوگیری از بیماری کرونا دانش آموزان و والدین را آگاه کنند.
علیرضا فردوسفر افزود: معلمان میتوانند با ارائه و تولید محتوای آموزشی و پرکردن اوقات فراغت دانشآموزان از طریق تدریس دروس و برگزاری آزمونهای مستمر و پیش نوبت به صورت آنلاین به جنگ با کرونا بروند.
وی بیان کرد: رعایت و اجرای فریضه امربه معروف و نهی از منکر در تمام سطوح خانه، مدرسه، محله و جامعه و رعایت مسائل بهداشتی توسط معلم به عنوان الگوی دانش آموزان از دیگر اقدامات برای مقابله با کرونا هستند.
این معلم مشارکت جدی همکاران فرهنگی برای اطلاع رسانی به دانش آموزان را ضروری خواند و گفت: مشارکت فعال با گروههای مردم نهاد برای کمک رسانی و ارایه خدمات پزشکی به بیماران کرونایی و خانوادههای آنها نیز موثر است.
وی افزود: همه ماباید با کمک همدیگر کرونا را شکست دهیم و با احساس مسئولیت، دستورالعملهای وزارت بهداشت را پیگیری و رعایت کنیم زیرا طولانی شدن پیک بیماری موجب شیوع بیماریهای روانی و فاجعه عظیم انسانی خواهد شد.
فردوسفر اظهارداشت: شیوع کرونا از نظر اقتصادی به اشتغال و معیشت کشور آسیبهای فراوانی میرساند و باعث رشد منفی اقتصاد و زیرساختها میشود.
حسن احسانی یکی دیگر از فرهنگیان دزفول با بیان اینکه همه گیری کرونا خسارتهای زیادی به همراه خواهد داشت، گفت: صحبت کردن با نزدیکان و شاگردان و توجیه آنها میتواند در مقابله با کرونا مفید باشد.
دیگر فرهنگی دزفولی نیز رسالت اصلی یک معلم را در همه دوران، راهنمایی و آگاهی بخشی توام با آموزش عنوان و بیان کرد: یک معلم باید با آموزش لازم از طریق فضای مجازی به صورت صوتی، تصویری و متنی با علم و هنرش به ویژه هنر خوشنویسی و ارتباط تصویری، طراحی، نقاشی و حتی هنرهای آوایی، سنتی و دستی، جامعه و دانش آموزان را برای برخورد و کنترل این مهمان ناخوانده پرورش و مهارتهای لازم را به آنها انتقال دهد.
رضا گلکار ایجاد گروه اطلاع رسانی در فضای مجازی پیرامون راه های مقابله با کرونا را موثر خواند و افزود: باید از اصل دانش افزایی برای خود و دیگران استفاده کرد.