گنبدکاووس - ایرنا - شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، معلمان گنبدی را به فکر تهیه فیلم‌های آموزشی و ارسال برای دانش‌آموزان و همچنین تدریس آنلاین با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انداخت تا دوره طولانی غیبت در کلاس‌های درس، موجب عقب‌افتادگی آموزشی آنان نشود.

چندتن از معلمان گنبدکاووس از حدود یک ماه پیش که کرونا مهمان این شهر شده، با ابتکار و خلاقیت، رشته تدریس و آموزش خود را قطع نکرده و دانش آموزان را همچنان پای کتاب و درس نگه داشتند تا این نسل آینده ساز از قافله درس و مشق عقب نمانند.

یکی از معلمان گنبدی به ایرنا گفت: با طولانی شدن تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، تلاش کردم با برقراری ارتباط با دانش آموزان و اولیای آنها، شرایط آموزش را از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فراهم کنم.

محمد اردشیری افزود: با تهیه فیلم‌های آموزشی و ارسال آن برای ۲۴ دانش آموزانم در پایه دوم دبستان، خلا تعطیلی طولانی مدارس را جبران کرده و تلاش کردم مانع از بین رفتن زحمات چند ماهه در کلاس های درس شوم.

اردشیری از دانش آموزان و اولیای آنان خواست با رعایت کامل اصول و توصیه‌های بهداشت فردی و عمومی که از سوی مسوولان بهداشت و درمان اعلام و از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود، برای قطع رنجیره ویروس کرونا تلاش کنند.

یکی دیگر از معلمان گنبدی که این روزها از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مشغول آموزش به ۱۵ دانش آموز پایه ششم خود در روستای "چپرقویمه" از توابع بخش مرزی داشلی برون این شهرستان است گفت: از زمانی که ویروس کرونا سبب تعطیلی مدارس شد به فکر افتادم تا با استفاده از راه های مختلف از جمله تهیه کلیپ‌های آموزشی و ارسال آن برای دانش آموزان، مسیر علم آموزی را ادامه دهم.

میلاد سعادتی، دادن تکالیف به دانش آموزان و گرفتن امتحان از آنها از طریق فضای مجازی را از دیگر اقدامات خود برای آموزش برشمرد و افزود: مجموعه این اقدامات با استقبال دانش آموزان و خانواده آنها مواجه شده است.

وی اضافه کرد: اگرچه آموزش از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نتایج مطلوب آموزش حضوری بویژه برای مقطع ابتدایی را ندارد اما فایده آن در این شرایط، جلوگیری از ایجاد وقفه و فاصله بین دانش آموز با درس و مدرسه است.

اگرچه شیوه تهیه فیلم آموزشی یا تدریس از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از سوی بخش زیادی از جامعه معلمان برای دانش آموزان انجام می‌شود اما مدیر مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی گنبدکاووس با راه‌اندازی مدرسه مجازی شیوه دیگری از آموزش را در پیش گرفت.

قربان صادقی به ایرنا گفت: در شیوه آموزشی ما که برای پنج روز هفته شامل سه روز آموزش و دو روز رفع اشکال طراحی شده، معلمان بر اساس برنامه اعلام شده و با رعایت توصیه‌های بهداشتی در مدرسه حضور یافته و با استفاده از تجهیزات آموزشی الکترونیک اقدام به تدریس آنلاین (برخط) دروس می‌کنند.

وی افزود: دانش آموزان که حضور و غیاب آنها از همین طریق انجام می‌شود، ضمن بهره‌مندی از آموزش‌ معلمان، درصورت ایجاد پرسش برای آنها می‌توانند سوال خود را ارسال و معلم بلافاصله به آن پاسخ می‌دهد.

صادقی اضافه کرد: برخی از معلمان که امکان حضور در مدرسه را ندارند با تهیه فایل‌های صوتی یا تصویری مطالب را در اختیار مدرسه قرار می‌دهند تا از طریق کانال ایجاد شده در فضای مجازی به دست دانش آموزان برسد.

وی بابیان اینکه این شیوه آموزش مورد رضایت دانش آموزان و اولیای آنها قرار گرفته گفت: در این شیوه تدریس، انرژی معلمان و وقت ۹۰ دقیقه‌ای که برای هر درس پیش بینی شده، هدر نمی‌رود.

این مدیر مدرسه ادامه داد: امروز همه وظیفه داریم در کنار هم باشیم و با استفاده از آموزش‌های مجازی و ماندن در خانه، سهم خود را در مقابله با ویروس کرونا ادا کنیم.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز گفت: با شیوع ویروس کرونا و احتمال دنباله دار بودن تعطیلی مدارس، نشست هم اندیشی با معاونین، سرگروه‌ها و کارشناسان آموزشی برای تدوین یک برنامه آموزشی متناسب با شرایط برگزار شد.

کمال الدین نظرنژاد افزود: بر این اساس مقرر شد با استفاده از ظرفیت مدیران، معلمان و کارشناسان همه مقطع تحصیلی، فایل‌های آموزشی تصویری و صوتی تهیه و از طریق فضای مجازی در اختیار خانواده‌ها و دانش آموزان مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس قرار گیرد. 

وی اضافه کرد: آموزش از طریق فضای مجازی متناسب با خلاقیت‌هایی که از سوی معلمان و دانش آموزان صورت می‌گیرد، برای بخش قابل توجهی از حدود ۸۰ هزار دانش آموز دختر و پسر مدارس دولتی و غیردولتی گنبدکاووس درحال انجام است.

نظرنژاد گفت: تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت معلمان مجرب شهرستان، فیلم‌های آموزشی دروس تخصصی و عمومی را به صورت متمرکز تهیه و از طریق فضای مجازی در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

آموزش و پرورش شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس حدود ۸۱ هزار دانش آموز در مقاطع تحصیلی گوناگون و و حدود ۵ هزار فرهنگی شاغل در مدارس دولتی و غیردولتی دارد.