تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷

ارومیه- ایرنا- آتش‌بازی در روزهای پایانی سال، بحرانی در روزهای مصادف با شیوع کرونا ایجاد می‌کند و ‌می‌تواند علاوه بر افزایش کار مدافعان سلامت، زمینه شیوع بیشتر این ویروس بین حادثه‌دیدگان و مردم حاضر در تجمع چهارشنبه‌سوری را فراهم کند؛ بر همین امسال آتش‌بازی در حقیقت بازی با کروناست.

همه ساله در هفته پایانی سال به ویژه در آیین چهارشنبه‌سوری، استفاده از مواد محترقه و آتش‌بازی موجب بروز مشکلات زیاد و حوادث ناگوار در سطح کشور ‌می‌شود و آرامش برخی از هموطنان با ترقه‌بازی از بین ‌می‌رود اما امسال این رویداد نامبارک حکایت دیگری دارد.

این آتش‌بازی علاوه بر اینکه موجب آماده‌باش مراکز درمانی و کادر درمانی بیمارستان‌ها و نهادهایی نظیر فرماندهی انتظامی‌ و آتش‌نشانی ‌می‌شود، تا پاسی از شب ادامه می‌یابد و حوادث بسیاری را رقم ‌می‌زند و فوت برخی از هموطنان، قطع عضو از جمله دست و چشم و همچنین زخمی شدن تعداد بسیار زیادی را منجر می‌شود.

یکی از مهمترین درخواست‌های مسوولان به ویژه مسوولان حوزه درمان از مردم طی هفته پایانی امسال، پرهیز مردم از آتش‌بازی و استفاده از مواد محترقه طی این روزهاست تا بار مضاعفی بر روی دوش مراکز درمانی سنگینی نکرده و افزایش کار، کادر خسته درمانی را درمانده نکند.

حتی به همین منظور پویش‌های مجازی نیز در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و بسیاری از افراد معروف و مسوولان با پیوستن به این پویش‌ها، از مردم برای کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال کمک خواسته‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ‌آذربایجان‌غربی می‌گوید: در حال حاضر کادر درمانی در کشور و استان، مشغول درمان بیماران متعدد کرونایی هستند و خستگی زیادی در این خصوص دارند؛ «مردم فهیم ایران اسلامی‌ و ‌آذربایجان‌غربی بر خستگی این افراد واقف هستند و امروز در چهارشنبه آخر سال اجازه نخواهند داد تا باری دیگر بر روی دوش کادر درمانی افزوده شود».

به گفته دکتر جواد آقازاده حضور افراد حادثه‌دیده در مراکز بیمارستانی عاملی برای شیوع ویروس کرونا در بین آنان و افزایش تعداد مبتلایان به شمار می‌رود و بر همین اساس از مردم می خواهد که امروز با  ماندن درخانه و حضور نیافتن در محل‌های پرتجمع، موجب کاهش تعداد مبتلایان به کرونا شده و از همین طریق شادی مردم، کادر درمانی بیمارستان‌ها و بهبود وضعیت را موجب شوند.

فرمانده انتظامی‌آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه با حادثه‌آفرینان در روز  چهارشنبه آخر سال به شدت برخورد ‌می‌شود، گفت: تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از آتش‌بازی در استان اندیشیده شده است؛ «مردم باید با لحاظ شرایط موجود، از آتش بازی جلوگیری کنند تا شاهد روزی آرام به ویژه در مراکز درمانی باشیم».

سردار مسعود خرم‌نیا افزود: طی اسفند امسال بیش از یک میلیون و 300 هزار عدد مواد محترقه در ‌آذربایجان‌غربی کشف شده که افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است.

رییس مرکز اورژانس ‌آذربایجان‌غربی هم با اشاره به آمادگی این نهاد برای کمک به حادثه‌دیدگان در روز چهارشنبه آخر سال، بیان کرد: مردم باید امسال همراهی بیشتری داشته باشند تا حوادث کمتری رخ دهد.

باقر بهرامی‌ امیدوار است که امسال با توجه به شرایط موجود، مردم از ترقه بازی خودداری کنند تا توان مراکز درمانی بیشتر به درمان بیماران مبتلا به کرونا معطوف شود.

به گفته وی طی سال گذشته 219 حادثه‌دیده در چهارشنبه آخر سال داشتیم که 26 درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت.

وی اضافه کرد: البته در چهارشنبه آخر سال گذشته نیز 2 قطع عضو ثبت شده بود که امیدواریم امسال این روند را شاهد نباشیم.

به گزارش ایرنا خانواده‌های ایرانی به داشتن فرهنگ متعالی شهره هستند که این فرهنگ، امروز در چهارشنبه آخر سال به خوبی نشان داده شده و زمینه کاهش قابل توجه حوادث این روز فراهم خواهد شد.